En nybörjare på hus-fronten behöver råd!
Vi hoppas på att köpa ett gammalt renoveringsobjekt från 1870.
Kollade under grunden idag (tror det kallas torpargrund eller eventuellr krypgrund eller hur?) Två balkar börjar ge med sig och har blivit uppstöttade med massa stenar, med andra ord verkar grunden till detta hus inte den mest hållbara!
Vad gör man? Vad använder man? Kan man mura en nya grund eller vad är bäst?

Jag är som sagt en novis på detta område och skulle uppskatta en något sånär bild av pris och åtgärd som behöver göras..... Tack på förhand! Madelene
 
Du borde besikta huset med hjälp av ex.vis anticimex innan du köper det.
För att få en uppfattning om vad som gjort att bjälklaget börjar ge upp.
 
Hm, intressant. Jag antog att det var gammal ålder som har gjort trät dåligt men det kan ju bero på fler anledningar.... Vi kommer självklart låta besiktiga huset innan vi köper det tänkte bara höra mig för vad man tittar på för ungefärliga kostnader med att göra en ny grund. Tack för ditt inlägg!
 
På så gamla hus är det nog inte helt ovanligt att det finns ett och annat som behöver renoveras / bytas / byggas om..

Har man inte...

1. Goda egna byggkunskaper och
2. Mycket tid

eller

3. Stor bekantskapskrets som hjälper till med arbetstid och kunskap ( punkt 1. krävs dock även för denna punkt)
4. MYCKET pengar (så man kan leja bort allt som behöver göras)

...så skall man nog fundera en gång extra innan man köper ett såpass gammalt hus..

Jag har varit med på en del renoveringar av den typen du beskriver och börjar man riva i det hela visar det sig ofta att det är rätt mycket som behöver åtgärdas - och detta kan vara svårt att bedöma innan man börjar riva om man säger så..

DOCK - ett så gammalt hus har en charm och en aura som nya hus inte kommer i närheten av (enligt mig). Detta gör att det trots allt kan vara värt att satsa på det - bara man är medveten om att det kan bli en del jobb..

Vi har själva nyligen flyttat till ett gammalt torpställe / gård anno 1875 där i princip inget gjorts sedan dess - förutom att el dragits in, så jag vet vad jag talar om, och vad ni har framför er.

Lycka till hur ni än gör..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.