Jag behöver täta runt 110mm rör och tror 109.5 x 3.0 ORING skulle fungera men var köper man sådana styckvis i Stockholm (behöver bara 2 inte en hel kartong)?
 
Hej! Om du inte hittar rätt längd finns oring på snöre som man själv får limma ihop ändarna på.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Exakt vad ska du göra då? Vanliga oringar är ju ganska hårda om man ser till vanliga 110rörs tätningar som ju oftast inte ens är oringar utan nån läpptätning.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
A
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Jag behöver täta runt 110mm rör och tror 109.5 x 3.0 ORING skulle fungera men var köper man sådana styckvis i Stockholm (behöver bara 2 inte en hel kartong)?
ahlsell borde väl lösa detta:thinking:
Annars så finns det hos kullagret. com.. Men vart de håller hus vet jag inte.. Inte heller om de säljer över disk...
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Skall suga ut luft från denna kanal med en fläkt (sågar bort tenarna som håller tallriken). Då luften är fuktig tänker jag köra med avloppsrör i stället för ventilationsrör. Finns ju inte "väggstos" för 110mm och blir rätt klumpigt (bygger mycket) att ha en stos och sedan en övergång 100 till 110. Som synes inte heller mycket utrymme att täta en stos runt om (även om man sågar bort listen i nederkant - vill inte ge mig på att "bila ur betonggolvet") därav tanken att täta runt röret mot kanten. Möjligen kan kanske något "kladd" användas? Då detta är på sugsidan räcker det kanske med typ 99% tätt?!
Bättre förslag mottages förstås också :D
xF0LuvxTtj1O5TMAHpDgD_ZibnDlnLp2HkhTcXpl3bi9DnePJZaW1ohVOxbvcZwqPw1amYjGSJIWf7YPb7e92r8ghnts-qhg2LbAe6EXenyjlRcPB_CVqvQJXZvyi8tnJqDMEfxDpcxsVWnhbFioJhutHiB_z3wucMcgeQTRcGrCkkgsjs_HMMczDdNM4hqBJMDfoUlqlmgzx4cyqA44IHF18k4-GBFpMuCq0tSmpPYInovR4EiniiHe_K432wW4XUyPFtJWGpVbROq2R4qPLAaTANFtse1gXcwi6UbZT3tRQWjGoL0ODeBXUO3yVuIvnr7zYQQmAUVIiZlFsF2DSpf8RGUM6YLplL7hJ_nnHj1aIw_k005uiakoIN3TVF-4-4a3cKaLntLjXicHprfXVgccQC6yt8vLlsyT_5JsF3dggiEyRJksfoUFQ9UyqP-cxFM0yvdHHCCJgN3hkEY17Y43QYB-SOvuiHkcm5MXmrPZRGQO8IbfdBvmK2r1Atnthsg-W6ZZqOjbkk3Gr5hjnrAl8aAqfleG_w0v4xKJv8Sbb_AI46BY3wJvZrVXWkBy5LAepo59iTtZPhuaqPTCPSKVuivo5-IvzCMoWkYv7wIy6Uzn6eoRK1VGW0hWeIFd1QGgj9YAfxmI9XNbokZe2ahmdGCssEYJ6Ec7OK4sLTPl8UKXu8gCXJCds1efFDkNLSo4glqC-yxkghEV3Y5y9SkFfR62tgyOf-jl1528TExyD0_Yjk-lAvvPUUw9=w679-h903-no
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Linda med silvertejp till rätt tjocklek

Edit dvs bygg på utanpå röret med tejp tills det blir tight.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
A
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Skall suga ut luft från denna kanal med en fläkt (sågar bort tenarna som håller tallriken). Då luften är fuktig tänker jag köra med avloppsrör i stället för ventilationsrör. Finns ju inte "väggstos" för 110mm och blir rätt klumpigt (bygger mycket) att ha en stos och sedan en övergång 100 till 110. Som synes inte heller mycket utrymme att täta en stos runt om (även om man sågar bort listen i nederkant - vill inte ge mig på att "bila ur betonggolvet") därav tanken att täta runt röret mot kanten. Möjligen kan kanske något "kladd" användas? Då detta är på sugsidan räcker det kanske med typ 99% tätt?!
Bättre förslag mottages förstås också :D
[bild]
packning på tub..?
vulktejp?
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Är de mjukare än EPDM eller ingen skillnad?

K Kanin skrev:
[länk]

Detta är NBR gummi, 70 shore A
 
E
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Är de mjukare än EPDM eller ingen skillnad?
EPDM-gummi är vanligast mellan 50-70 shore A. 70 kan nog vara något hårt för ditt problem, läste inte så noga kring ditt problem mest din ursprungliga frågan. Går det inte att ta någon mjukar gummilist på rulle, kanske med dubbelhäftande sida?
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
A
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Är de mjukare än EPDM eller ingen skillnad?
bränsle beständig.. annars är det ingen större skillnad
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ville testa en kul sak jag kom på - skapade en enkel 3D modell av en stos med exakt rätt mått med tinkercad (otroligt enkelt) som en kollega skrev ut på 3D skrivare. Tätade med en packning jag skar till från ett ark gummikork jag hade liggande. Brickorna (aningen för stora) hjälper till att fördela trycket in mot stosens mitt så det blir bättre tätningseffekt. Nu passar muffänden av ett 110 rör perfekt.
Blev väldigt bra - stabilt och tätt (mätte radonhalten precis bredvid med både tallriksventilen och min "stos" med en pluggad 110 muff och det blev samma värde). Bra att det enkelt går att ta bort också om man vill inspektera kanalen, återställa eller byta till någon annan lösning.
Och så var det ju kul att göra något "high tech" bara för att man kunde :p
 
  • 3D-utskriven vit cylindrisk stos med brickor för tätning på en mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriven grå ventilationsstos monterad på vägg med brickor och packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.