Walle85
Hej,

När jag tog en runda runt huset nu på morgonen upptäckte jag att det var ett hål intill husväggen. Det ser ut som att en del av dräneringsduken (eller vad det kallas) har blivit uppvikt.

Hål vid husgrund med uppvikt dräneringsduk och spridda stenar intill en terrakottakruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund med synligt hål och uppvikt dräneringsduk vid hörnet, intill regnrör och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det råttor eller liknande som kan ha gjort detta?

Vad bör jag göra som nästa steg för att komma tillrätta med detta?
 
De ser ut som en råtta tagit sig in där.

de som ser oroväckande ut är att det gula ser ut som en isodränlist, och skulle i så fall innebära att entreprenören lagt isodränen lite väl högt upp mot markytan, och att du nu har ett jätterått bo i isodränen på utsidan av väggen.

ett snabbt samtal till antismex så dom kan ta en kvalificerad koll och i så fall gasa ihjäl det som bor där och lägga gift holkar som tar de redan inbjudna avresta råttorna är starkt rekommenderat!
 
Walle85
Tack för snabba svaret, Anticimex kontaktas omgående.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Hej,

När jag tog en runda runt huset nu på morgonen upptäckte jag att det var ett hål intill husväggen. Det ser ut som att en del av dräneringsduken (eller vad det kallas) har blivit uppvikt.

[bild] [bild]

Är det råttor eller liknande som kan ha gjort detta?

Vad bör jag göra som nästa steg för att komma tillrätta med detta?
Utifrån bilderna ser det ut som du har fria öppna ytor rund ingångshålet?
Råttor är inte jätteförtjusta i detta så det kan vara tillfällig besökare.
Samtidigt är hålet relativt stort så det är inte omöjligt att det är något annat.
Det bästa du kan göra för att täcka med nytt grus, packa ordentligt och hålla utsikt.
Är det råttor så kommer nya hål dyka upp såvida det inte är tillfälligt besök.
Anticimex kan hjälpa med egna fällor är minst lika bra om man jobbar systematiskt och placerar dom under lådor eller skrymslen.
 
Walle85
Ok, ja, jag tänker att jag börjar med Anticimex, sen får man testa att täppa igen och se om det kommer tillbaka. Jag hoppas att det inte är allt för farligt sett till dräneringen och eventull åverkan de skulle kunna gjort på isodrän etc. Det som verkar positivt är att när jag försöker att rubba den gula plasten så sitter den som berget, även den del som är utfläkt, så att en liten gnagare skulle ha lyckats flytta den verkar inte så sannolikt, kanske bara varit slarv vid montering och igensättning vid dränering?
 
Dom lyckas flytta runder gatsten i storstäder, så den lilla plasten är inga problem för dom att ta sig ann.

men dra inte å slit i den biten.
Den är i putsad i väggen och ligger 12-22cm ut från väggen.

har du eller grannen en gammal betongplatta typ 30x30cm så ta en sån och lägg över hålet sålänge tills skadebekämparen gjort sin bedömning. Är det så att skadedjur har gjort åverkan på ditt fuktskydd, så har du ett försäkringsärende att ta itu med.
Du ska inte peta ner massa grus och jord i hålet.
 
Walle85
Hej!

Misstänker ni problem med råttor bör ni undersöka om det är ett aktivt problem. Täck igen de håligheten ni har sett och se om hålen uppenbarar sig på nytt.

Var också extra observant på om det rör sig något djur som man kan misstänka gå in i hålen.

Vi behöver veta vad det är för att man ska kunna hjälpa er vidare.
Detta var svaret jag fick av Anticimex, de verkar inte vara speciellt intresserade att komma ut att undersöka. Går även emot vad som sades här tidigare angående att inte lägga tillbaka gruset, de säger ju iofs inte uttryckligen att jag ska täppa igen med grus, men blir ju indirekt så då det är det som finns tillgängligt runt om.
 

Bästa svaret

Walle85 Walle85 skrev:
Detta var svaret jag fick av Anticimex, de verkar inte vara speciellt intresserade att komma ut att undersöka. Går även emot vad som sades här tidigare angående att inte lägga tillbaka gruset, de säger ju iofs inte uttryckligen att jag ska täppa igen med grus, men blir ju indirekt så då det är det som finns tillgängligt runt om.
Jag hade likande erfarenhet som dig med hål och det enda sättet att vara säker att råttor inte är kvar är att täcka över och avvakta.
Samtidigt är det stor skillnad mellan råttor som söker skydd respektive bosätter sig på en plats hur mycket jobb som kommer krävas för att bli av med dom
Annars kan en slagfälla med dumle eller nougat verifiera om det rör sig om råttor. Kan du bevisa att det är råtta för Anticimex så kommer de ta detta på allvar. Samtidigt är jag själv ytterst tveksamt till hur mycket Anticimex hjälper. Läst om många som löser det bättre själv genom att göra platsen oattraktiv och systematisk bekämpning med slagfällor.
Ska du vara helt säker på att de äter Anticimex gift måste du ha koll på att ingen av dina grannar inom 20-50m har något ätbart som mättar eventuella råttor.
 
Walle85
harry73 harry73 skrev:
Kan du inte sätta upp en viltkamera och filma vem som använder hålet?
[länk]
Ja tanken har slagit mig att sätta upp en kamera, har en inomhus wifi kamera med IR man kanske kan sätta upp temporärt för att se om något rör sig där.
 
Walle85
Nu har det gått ca 3 veckor sedan jag täckte för med lite grus, fortfarande inga nya hål runt huset. Får hoppas att det var något temporärt bara.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.