Ska bygga nytt tillsammans med min fru.
Enplansvilla med inredd källare. 260 kvm plan 1 och 260 kvm källare.
Mer om bygget. Mellan 3,10 och 3,40 meter i takhöjd våning 1. 2.40 meter takhöjd i källaren.

Följande rum kommer finnas i källaren men som inte syns på planritningen:
Gästrum med badrum, Relax med bastu, Biorum, Teknikrum för pool m.m. samt förrådsutrymmen.

Frågor kring planlösningen:
1. Vart tycker du trappan ner till källaren bör finnas? (Vi vill ej ha en spiraltrappa utan en rak)
2. Vi vill gärna ha en takterass men vill inte ha 1,5 plans hus vilket vi får enligt detaljplan om vi vill (med obegränsad taklutning). Vart tycker du trappan till en ev takterass ska finnas? Utanför huset, inne i huset? (vart? vilken lösning?) eller både och?
3. Vad tycker du om planlösningen generellt sett?

Våra tankar: Vi har inga barn ännu men planerar med 2-3 barn i framtiden. Vi kommer bygga huset med mycket glaspartier där alla sovrum kommer ha utgång till trädgård. Högra delen av huset är föräldrarnas del med privat sovrum, klädkammare och badrum samt barnens lekrum (som blir kontor när barnen blivit tillräckligt gamla). På vänstra sidan är barnens del med sovrum. Centrala delen är entre, och vardagsrum samt kök och groventré/tvättstuga. Tunna linjer är glas, tjockare är innerväggar och tjockaste linjerna är ytterväggar (ursäkta den dåliga ritningen!)

Vi tar gärna emot alla era värdefulla tips innan vi kör igång processen med allt ni kan tänka er!
 
  • Planritning av enplansvilla med markerade rum som sovrum, badrum, tvättstuga och garage, samt dimensioner för utrymmena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant känns det som om otroligt mkt yta går åt till korridorer.

Bara genom att låta rummen byta sida i vinklarna så hade ni fått ett helt annat flow i huset. Vidare hade jag flyttat upp den vänstra vinkeln något så att öppningarna till vrum/vänstra vinkeln hamnar i slutet av entrén.
På så vis slipper man gå i grus å liknande när man går mellan vinklarna.

En annan femma jag funderar kring är budget, nu kanske det i sig inte är ett bekymmer men ett hus i denna storlek med full källare lär kosta minst 15-20 mille.

Om ni bytt sida på rummen, tex de I den högra vinkeln så kan ni nyttja den yta som idag är korridor till att sätta in en rak trappa.
I den andra vinkeln kan ni då ha en trappa upp till takterrass.

Till sist känns matsalsdelen relativt liten med tanke på husets storlek.

Kort och gott, tanken är god men det känns som det finns en del kvm att spara in och möjlighet till en hel del effektivisering av ytorna (y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Några snabba tankar.
1. Alldeles för små sällskapsytor. "Matsal" saknas för ett så stort hus.
2. Köket ser litet ut.
3. Behövs inte ett sovrum till?
4. Korridoren till Master bedroom känns fel.
5. En gäst-WC bör läggas till.
6. Vardagsrummet upplevs som en korridor.
7. En trappa vet jag inte hur den skall fås in.
8. Allrum? Bra med 2-3 barn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Spontant känns det som om otroligt mkt yta går åt till korridorer.

Bara genom att låta rummen byta sida i vinklarna så hade ni fått ett helt annat flow i huset. Vidare hade jag flyttat upp den vänstra vinkeln något så att öppningarna till vrum/vänstra vinkeln hamnar i slutet av entrén.
På så vis slipper man gå i grus å liknande när man går mellan vinklarna.

En annan femma jag funderar kring är budget, nu kanske det i sig inte är ett bekymmer men ett hus i denna storlek med full källare lär kosta minst 15-20 mille.

Om ni bytt sida på rummen, tex de I den högra vinkeln så kan ni nyttja den yta som idag är korridor till att sätta in en rak trappa.
I den andra vinkeln kan ni då ha en trappa upp till takterrass.

Till sist känns matsalsdelen relativt liten med tanke på husets storlek.

Kort och gott, tanken är god men det känns som det finns en del kvm att spara in och möjlighet till en hel del effektivisering av ytorna (y)
Hej!
Läste genom dina kommentarer och de låter väldigt bra (utfallet av de) men jag kan inte se det framför mig. Förlåt men verkligen novis på detta! ”Rummen byta sida i vinklarna” hänger inte med på det.
J Jarlsgård skrev:
Spontant känns det som om otroligt mkt yta går åt till korridorer.

Bara genom att låta rummen byta sida i vinklarna så hade ni fått ett helt annat flow i huset. Vidare hade jag flyttat upp den vänstra vinkeln något så att öppningarna till vrum/vänstra vinkeln hamnar i slutet av entrén.
På så vis slipper man gå i grus å liknande när man går mellan vinklarna.

En annan femma jag funderar kring är budget, nu kanske det i sig inte är ett bekymmer men ett hus i denna storlek med full källare lär kosta minst 15-20 mille.

Om ni bytt sida på rummen, tex de I den högra vinkeln så kan ni nyttja den yta som idag är korridor till att sätta in en rak trappa.
I den andra vinkeln kan ni då ha en trappa upp till takterrass.

Till sist känns matsalsdelen relativt liten med tanke på husets storlek.

Kort och gott, tanken är god men det känns som det finns en del kvm att spara in och möjlighet till en hel del effektivisering av ytorna (y)
Hej!
Läste genom dina kommentarer och de låter väldigt bra (utfallet av de). Nu ska jag vara helt ärlig med att jag inte kan se det framför mig, nästan så man skäms. :seenoevil:.... "rummen byta sida i vinklarna" och "Om ni bytt sida på rummen, tex de I den högra vinkeln så kan ni nyttja den yta som idag är korridor till att sätta in en rak trappa." kan inte visualisera detta. Första gången i ett sådant projekt. Uppskattar verkligen dina tankar, hur ska jag tänka för att kunna se det framför mig?
 
Ingen fara, jag får utveckla!

Istället för att h korridorerna på utsidan av vinklarna eller hur man ska säga, så förläggs de längs med "innergården". Dels kan ni nyttja ytan bättre då, men även då det är ett arkitektoniskt trevligt inslag att gå längs med innergården när man rör sig inne i huset
 
K Kane skrev:
Några snabba tankar.
1. Alldeles för små sällskapsytor. "Matsal" saknas för ett så stort hus.
2. Köket ser litet ut.
3. Behövs inte ett sovrum till?
4. Korridoren till Master bedroom känns fel.
5. En gäst-WC bör läggas till.
6. Vardagsrummet upplevs som en korridor.
7. En trappa vet jag inte hur den skall fås in.
8. Allrum? Bra med 2-3 barn.
Hej.
Tack för bra tankar.
Vi försöker få till större sällskapsytor. Kanske är rummen för små? Eller som ovanstående skrev att hallarna tar upp för mycket yta? Ser nu att det står gästrum på entre plan. Det ska vara ett sovrum dvs 4 sovrum (3+master) och ett gästrum i källaren. Får fila vidare. Stort tack!!!
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vad är uterummet tänkt att vara till för?
 
J Jarlsgård skrev:
Ingen fara, jag får utveckla!

Istället för att h korridorerna på utsidan av vinklarna eller hur man ska säga, så förläggs de längs med "innergården". Dels kan ni nyttja ytan bättre då, men även då det är ett arkitektoniskt trevligt inslag att gå längs med innergården när man rör sig inne i huset
Hahah kämpar här! Men kanske förstod eller så tänker jag helt fel.
Skissar om som jag tror du menade och skickar till dig som ett svar om det är okej i dagarna.
Tack
 
K Kane skrev:
Vad är uterummet tänkt att vara till för?
Placeringen av uterummet är vi inte nöjda med. Tänker kanske mer utanför vardagsrummet i så fall OM vi får plats. Ett inglasat rum med värme att kunna sitta i året om är tanken
 
N NoahAndersson skrev:
Placeringen av uterummet är vi inte nöjda med. Tänker kanske mer utanför vardagsrummet i så fall OM vi får plats. Ett inglasat rum med värme att kunna sitta i året om är tanken
OK, personligen vill jag ha köket närmare uterummet så det låter lämpligare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N NoahAndersson skrev:
Hahah kämpar här! Men kanske förstod eller så tänker jag helt fel.
Skissar om som jag tror du menade och skickar till dig som ett svar om det är okej i dagarna.
Tack
Absolut, det går fint kan snabbt skissa upp hur jag hade fördelat om ytorna imorgon :D
 
K Kane skrev:
OK, personligen vill jag ha köket närmare uterummet så det låter lämpligare.
Yes! Där tänker vi liknande
 
J Jarlsgård skrev:
Absolut, det går fint kan snabbt skissa upp hur jag hade fördelat om ytorna imorgon :D
wow, tack! Om det inte är för mkt begärt
 
Jag har tyvärr inga konkreta tips över planlösningen, men huset känns rätt litet när man tittar på ritningen för att vara så stort som 260kvm ändå är. Så det känns som mycket yta försvinner. Känns lite trångt i köket att passera runt bordet när det sitter människor där.
Många här är duktiga så du kommer nog få många bra tips, sen när det är ett hus i den här prisklassen så kanske det kan vara bra och ta med en arkitekt som kan hjälpa er att få till en väl nyttjad planlösning.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Håller med om synpunkterna på korridorerna. Jobba bort dem så mycket som möjligt.

När barnen är små, ska de även sova i lekrummet då? Man brukar vilja ha dem hyfsat nära de första åren. Kan vara läskigt att gå genom hela mörka huset om man vaknar mitt i natten av en mardröm när man är 6-7 år. Planen känns mer som ett hus för den som har tonåringar.

När ni ändå ska ha så stort hus: låt även barnrummen få klädkammare, en var mellan de två sovrummen, så funkar det automatiskt som ljuddämpare mellan dem.

Från garaget måste man förresten ha en sluss till bostaden, dvs två dörrar. Löses enklast genom att ta bort korridoren och gå genom tvättstugan, som är tillåten att använda som sluss.

Jag rekommenderar bestämt att ha dörr från stora badrummet till resten av bostaden. Som det är ritat nu måste den som vill använda det badrummet gå förbi lekrum/kontor, genom en korridor, genom ert sovrum och klädkammare till badrummet. En väldigt fånig modenyck som är lätt att åtgärda.

Badrummet i barn/gästdel är litet och ligger långt bort, placera det gärna i anslutning till hallen istället, så försvinner samtidigt behovet av den korridoren.

Jag tror att ni med lite smartare planering lugnt kan spara 60 kvm utan att det känns mindre.

Trappan, lämpligtvis en U-trappa, sätter ni givetvis i hallen (som kanske måste bli lite större då), den går då både ner i källaren och upp på taket. Jag rekommenderar att ni har någon form av rum där uppe, som ger lite skydd mot sol, väder och vind, även om det kanske bara är ett mindre uterum vid trappan i hörnet av terassen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.