Hej,

Jag håller på att rita på en liten fritidsstuga med ytterst begränsat med inneryta. Därför vill jag placera varmvattenberedare och gruppsäkringscentral (normapparater) på samma vägg och inne i samma "garderob". Har tänkt mig att gruppsäkringscentralen ska sitta högre upp en varmvatten beredaren men de kommer ändå nära varandra.
 
  • vv_grpsak.JPG
Det funkar väl bra, tänk bara på att centralen ska gå lätt att betjäna!
 
Det ska vara 1.2 m minst till motstående vägg från elcentralen så man kan backa om man blir fast i elströmmen.

In genom dörren och rakt fram i garderoben går nog bra men helst inte på sidoväggarna.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Det ska vara 1.2 m minst till motstående vägg från elcentralen så man kan backa om man blir fast i elströmmen.

Prototypen
Detta gäller inte längre. Idag heter det erfoderligt avstånd. Vilket man har fått påpeka för en del besiktningsmän som är dåligt uppdaterade.
 
Jaha, så då beror det på hur långa armar du och jag har då!

Prototypen
 
Gäller ej bostäder, har heller aldrig gällt bostaäder..
 
gnistjagare skrev:
Detta gäller inte längre. Idag heter det erfoderligt avstånd. Vilket man har fått påpeka för en del besiktningsmän som är dåligt uppdaterade.
Var står detta?
I SS 4362101, Utrymmen för elektriska kopplingsutrustningar för lågspänning, står det att man skall ha ett utrymme på mist 0,8m framför. Samma som det stod i den gamla föreskriften.
 
Som vanligt olika uppfattningar om vad som står i reglementet...;):cool:
Som f.d. elmontör vill jag bara säga att det ska finnas tillräckligt med utrymme runt centralen för att den stackars elektrikern ska kunna montera och koppla ihop den utan att bli halvt vansinnig på kuppen, då brukar utrymmet för betjäning vara tillräckligt också...
 
I den gamla föreskriften var man rätt så klar även om måttangivelsen står i rådet står i rådet. Även i nu gällande standaren är måtten ganska så tydliga, 0,8m vid installtion av enstaka mindre centraler.
 
Jag får tacka för inputen, jag ska planera för att el-centralen sitter lättåtkomligt, "gardroben" är faktisk 1,2m invändigt och ska ha skjutdörrar har jag tänkt mig. El-centralen idetta fallet har jag tänkt mig att ska montera långt ut och relativt högt upp på sidoväggen, så det blir lättmonterat. Speciellt om de tilltänka skjutdörrarna lyftes bort.

Tack för era svar!
 
90% av alla centraler i småhus som vi gör har infällda placeringar. Fäll in kapsling i vägg med vit plåtlucka, passas i många utrymen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.