Innertaket av en friggebod med synliga svarta prickar på träbalkarna och isoleringsmaterial på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarta prickar och fläckar på träbjälken och fasaden i ett nytt friggebods tak, misstänkt svartmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad friggebod med svarta prickar på träfasaden och takstolarna som misstänks vara svartmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg på en friggebod med svarta prickar och fält som misstänks vara svartmögel, mot gräsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Fick en prefab friggebod monterad i går. Ser idag en massa svarta prickar/ fält på takstolar och delar av fasad. I mina ögon svartmögel, går ej bort med stålborste. Säljaren säger väg/ transportdamm!! Synpunkter mottages tacksamt, och hur får jag bort skiten? Rickard
 
Du får slipa bort det
 
Tomture61
T tarler skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Hej. Fick en prefab friggebod monterad i går. Ser idag en massa svarta prickar/ fält på takstolar och delar av fasad. I mina ögon svartmögel, går ej bort med stålborste. Säljaren säger väg/ transportdamm!! Synpunkter mottages tacksamt, och hur får jag bort skiten? Rickard
Lungn o fin här nu :D
Det finns produkter hos färghandlaren för att bekämpa svartmögel .
Är det trafikdamm så är det enbart att ta en borste + vatten .

Sen kan man diskutera ang att få en byggnad som har svartmögel från start :rolleyes:
Hade trät varit grundmålat från start hade du sluppit detta problem .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lungn o fin här nu :D
Det finns produkter hos färghandlaren för att bekämpa svartmögel .
Är det trafikdamm så är det enbart att ta en borste + vatten .

Sen kan man diskutera ang att få en byggnad som har svartmögel från start :rolleyes:
Hade trät varit grundmålat från start hade du sluppit detta problem .
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lungn o fin här nu :D
Det finns produkter hos färghandlaren för att bekämpa svartmögel .
Är det trafikdamm så är det enbart att ta en borste + vatten .

Sen kan man diskutera ang att få en byggnad som har svartmögel från start :rolleyes:
Hade trät varit grundmålat från start hade du sluppit detta problem .
Hej. Tack för synpunkterna. Frågan man ska ställa sig är ju varför vi ska ha huvudvärk med detta? Kom tillbaka, ta av taket, byt ut takstolarna, alla, och ytterpanelen som är angripen. Vad hade de målat över med grundfärgen tro?
 
Tomture61
T tarler skrev:
Hej. Tack för synpunkterna. Frågan man ska ställa sig är ju varför vi ska ha huvudvärk med detta? Kom tillbaka, ta av taket, byt ut takstolarna, alla, och ytterpanelen som är angripen. Vad hade de målat över med grundfärgen tro?
Tycker du ska ta en diskussion med leverantören ang svartmögel på din nyköpta frigga .
Tycker inte du ska behöva kosta på en sanering av trä .

Mitt eget hus kom med skyddsfärg (grundfärg) på ytterpanelen , dels skydd mot mögel + UV skydd för trät .
 
ser ju som sagt var inte ut som mögel...........vad är nästa steg då? Ska det målas så är det väl bara vaska av det lite och sen måla? Eller var tanken att det skulle vara trärent?
Skulle det mot förmodan vara lite svartmögel för att det legat fuktigt en period så är det inget man behöver sanera och avlägsna. Det dör och blir bara kosmetiskt. Men visst, samma lika där. Ska det vara trärent ser det fult ut såklart.
 
Takstolarna ska ej målas, däremot fasaden. De svarta prickarna / fälten går ej ta bort med stålborste. Trafikdamm? I så fall bara borsta av, går ej! Vill ju inte bygga in problemen.
 
Har du bara tvättat på normalt vis så bygger man inte in nå problem så länge allt är torrt. Även smuts/lervatten färgar såklart trä. Jag skulle bara borsta av och måla. Folk har ända sen de började bygga hus använt sig av begagnat virke ibland. Har en kompis som byggd garage och alla sina ekonomibyggnader med begagnat och nytt virke andra ratat.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.