Hej.

Jag har en öppen spis med gammal fula kakelplattor runt om som gnistskydd. Jag har rivit upp detta kaklet men i processen följde konstruktionen under med upp. Konstruktionen under var någon form av betong med någon form av armering. Nu vill jag skapa en liknande konstruktion för att lägga nytt kakel.

Problemet är: under den konstruktionen som var fanns det en plastfilm. Vilket verkar behövas för det finns lite utrymmen där betongen hade kunnat leta sig iväg. Men när jag kollar runt verkar det som att mitt lilla utrymme på 25mm (ännu mindre om man tänker att 10mm av det är det nya kaklet) är lite för tunt för att lägga betong. Alternativet flytspackel å andra sidan verkar kräva att det inte är plast som underlag, men då är ju risken att spacklet smiter iväg i springorna.

Hur ska jag göra?
 
  • Rivet gammalt kakel och betong runt en öppen spis, med synlig plastfilm och utrymme för nytt kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma skruva golvgips och sätt sedan klinkers på det.
 
  • Gilla
Christoffer123
  • Laddar…
Underlaget är inte helt jämnt. Är det ett problem tror du?
 
  • Ojämnt trägolv nära en vägg där golvlister saknas och underlaget verkar ojämnt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Christoffer123 skrev:
Underlaget är inte helt jämnt. Är det ett problem tror du?
Masonitbiten på bild kan ni ju kapa längs parketten. Med lim och skruv så sitter det. Snåla inte på limmet så. Det går ju också att hyvla ner i värsta fall.
Använd lagom långa skruv också.
 
  • Gilla
Christoffer123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.