Hej! Hoppas att någon här varit med om samma sak, och då förstås löst problemet…. vi har en Husqvarna Automower 310 köpt 2016 som har gått som en klocka sedan dess. Nu när det var dags att sätta igång ”Åke” efter vintern och jag kopplar in laddstationen så får jag blå blinkande lampa. Trots att vi just lagt ut en ny slinga i trädgården. Jag vet att blått blink betyder slingbrott i första hand, så jag gjorde en ny oskarvad begränsningskabel på 3m och testade med och samma sak händer igen. Grönt ljus i ca 20 sekunder och sedan blinkar det blått på nytt. Det får mig att misstänka blecken som begränsningskabeln kopplas på, AR och AL, tror jag de benämns. De ser lite trötta och ärgade ut. Annars hade ju min nya korta kabel fungerat…

Vi har aldrig gjort service på maskinen eller stationen mer än att vi tvättar enligt bruksanvisning och byter knivarna då och då.

Har någon varit med om samma?
Finns det möjlighet att byta de små blecken i laddstationen? Kan man putsa upp de som sitter där? Någon annan idé? närmaste ställe med service på automower öppnar igen på måndag. Löser jag det inte själv under helger får jag förstås ringa dit. Chansar på att någon på forumet har en smart idé!

Tack på förhand!
 
Vet inte riktigt hur din fungerar men jag hade ett liknande problem ch gjorde då något som heter ”Ny slingsökning” el. likn och då fungerade det åter.
Hoppas att det är så enkelt även för dig.
 
Har du provat att "rucka" lite på kontaktdonen som sitter på blecken för att se om det är dom som är problemet?

Jag har det problemet och skall löda fast en vanlig kabel på blecket och där efter använda en wago 221 för att komma ifrån dom värdelösa kontaktdonen.
 
Byta konaktbleck i laddstationen, nej skulle jag säga.
Där är också så pass hård anläggningskraft mellan kontakterna att ev. oxid skrapas bort när kontakterna trycks fast.

Att genererar ny slingsignal har inget med att laddstationen blinkar med blått sken.
 
B boohoo skrev:
Har du provat att "rucka" lite på kontaktdonen som sitter på blecken för att se om det är dom som är problemet?

Jag har det problemet och skall löda fast en vanlig kabel på blecket och där efter använda en wago 221 för att komma ifrån dom värdelösa kontaktdonen.

Ja, samma resultat tyvärr när jag bara vickar på dem. Blått blink . Tar jag bort och sätter tillbaka får jag grönt en kort stund och sedan blått.
 
E etompau skrev:
Byta konaktbleck i laddstationen, nej skulle jag säga.
Där är också så pass hård anläggningskraft mellan kontakterna att ev. oxid skrapas bort när kontakterna trycks fast.

Att genererar ny slingsignal har inget med att laddstationen blinkar med blått sken.
nej att generera ny signal funkade inte här.
 
Prova med en längre bit till begränsningsslingan. 3m kan vara för kort.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
3 m kabel ska funka bra. Har ej hört om någon minimilängd.
Kolla nätaggregatet (korrekt spänning?), koppla det direkt mot laddstationen.

Har grejorna stått ute i vinter?
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
E etompau skrev:
3 m kabel ska funka bra. Har ej hört om någon minimilängd.
Kolla nätaggregatet (korrekt spänning?), koppla det direkt mot laddstationen.

Har grejorna stått ute i vinter?

Ja, det har fungerat tidigare med 3m kabel, då hade vi slingbrott på riktigt och 3-metern bekräftade det. Men inte denna gången.
Nej, laddstationen och robot har stått i vårt garage som går ner till minst 5 grader.
 
Jag provade att ta ett fint fint sandpapper och slipa försiktigt på blecken, båda sidorna, torkade av dem och tryckte på kontaktdonen igen. Fick då grönt fast sken på både korta testslingan och den långa. nu ser det ut att funka.
 
Spreja kontakten med silikonspray eller vaselinspray nu när du har kontakt så slipper du oxidering.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Spreja kontakten med silikonspray eller vaselinspray nu när du har kontakt så slipper du oxidering.
Tack för tips!
 
Jag har strul med min 230 acx (tror jag den heter). Blinkar helt plötsligt. Mitt i felsökningen lös det med fast sken igen. Nu strular det igen. Misstänker att någon glappar till när han kör in i laddaren. Ett stift sitter löst. Hade gärna öppnat upp hela skiten men tror jag gör mer skada då…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.