Jag ska styra en garageport, finns ström men inget wifi där:)
 
Som jag läser installationsinstruktionen så kan den skapa sin egen WiFi AccessPunkt ?
Annar kostar en begagnad AP knappt nånting på second hand, så då kan man bygga eget WiFi-nät i garaget.
 
H
Hur tänker du att appen ska kunna kommunicera med shelly?
 
H halj skrev:
Hur tänker du att appen ska kunna kommunicera med shelly?
Appen använder väl WiFi antar jag?

Shelly Plus 1 can be controlled directly and without a hub through your smartphone with Shelly Cloud App. Manage and control your home or facility, set scenes, schedules, and adjust settings wherever you are through the Cloud access, or only on the local network!
 
Om man inte ansluter shelly-enheterna till wifi sätter de mycket riktigt upp en egen accesspunkt. Den kan man ansluta till och styra enheten, men det blir ju riktigt osmidigt.

Antar att du vill öppna/stänga porten med mobilen från bilen? Isåfall behöver du byta wifi i mobilen till shellyns nät, surfa in på sidan och styra.
Det är nog bättre att se till att det finns wifi i garaget, det kanske kan vara användbart till annat också :)
 
H
D Dilato skrev:
Appen använder väl WiFi antar jag?

Shelly Plus 1 can be controlled directly and without a hub through your smartphone with Shelly Cloud App. Manage and control your home or facility, set scenes, schedules, and adjust settings wherever you are through the Cloud access, or only on the local network!
Svarade TS.
Menade bara att det blir svårt att styra något utan kommunikationsväg.
 
Enligt manualen kan man ändra SSID och password. Så om man ger AP:n samma SSID och password som man har hemma så borde telefonen ansluta automatiskt när man närmar sig garaget.


Access Point (AP) Mode: allows the Device to operate as a WiFi access point. The User can change the name (SSID) and the password to access the AP. After you have entered the desired settings, press Connect.

Sedan gör i vart fall min telefon så att den ansluter automatiskt mot alla WifI-nät jag en gång konfigurerat när jag är inom räckhåll.
 
D Dilato skrev:
Enligt manualen kan man ändra SSID och password. Så om man ger AP:n samma SSID och password som man har hemma så borde telefonen ansluta automatiskt när man närmar sig garaget.


Access Point (AP) Mode: allows the Device to operate as a WiFi access point. The User can change the name (SSID) and the password to access the AP. After you have entered the desired settings, press Connect.

Sedan gör i vart fall min telefon så att den ansluter automatiskt mot alla WifI-nät jag en gång konfigurerat när jag är inom räckhåll.
Det kanske kan vara en lösning:thinking:
 
Blåtandsfunktionen då?
Är den bara användbar vid installationen:thinking:
 
D Dilato skrev:
Enligt manualen kan man ändra SSID och password. Så om man ger AP:n samma SSID och password som man har hemma så borde telefonen ansluta automatiskt när man närmar sig garaget.


Access Point (AP) Mode: allows the Device to operate as a WiFi access point. The User can change the name (SSID) and the password to access the AP. After you have entered the desired settings, press Connect.

Sedan gör i vart fall min telefon så att den ansluter automatiskt mot alla WifI-nät jag en gång konfigurerat när jag är inom räckhåll.
Nej, det är ingen bra idé. Då riskerar man att telefon/dator kopplar upp sig okontrollerat mot Shellyn när du inte vill det vilket får till effekt att dator/telefon tappar kontakten med internet.
 
Den enkla lösningen är att man skaffar sig en billig begagnad smartphone som ligger i bilen, utan simkort men med WiFi och bara en app..Shelly! :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.