Hej har en gammal (2015) stiga senator gräsklippare som ej startar. Om jag byglar solenoid eller drar en kabel direkt till startmotorn från plus så sprakar det bara(tillräckligt för att elda av en 1.5mm kabel.) ingen startmotor som drar
Betyder det startmotorn är död?
Är det mer än en pluskabel till startmotorn?
Varför blir det sådan ström utan att den ens drar.

Hör ett relä klicka när jag kör med nyckeln. Relät slutar klicka om jag ex lägger i växel eller ur broms så antar alla startkriterier är uppfyllda
 
  • Motorsektion av en Stiga gräsklippare med synliga kablar och startmotor, skildrar ett möjligt elektriskt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
B bjornligan skrev:
Hej har en gammal (2015) stiga senator gräsklippare som ej startar. Om jag byglar solenoid eller drar en kabel direkt till startmotorn från plus så sprakar det bara(tillräckligt för att elda av en 1.5mm kabel.) ingen startmotor som drar
Betyder det startmotorn är död?
Är det mer än en pluskabel till startmotorn?
Varför blir det sådan ström utan att den ens drar.

Hör ett relä klicka när jag kör med nyckeln. Relät slutar klicka om jag ex lägger i växel eller ur broms så antar alla startkriterier är uppfyllda
Det är bara plus fram till startmotorn.
jord tar den från chassiet.

har du rätt ampere i batteriet?
provat att snurra på Svänghjulet så att inte startkransen ligger emot?

Annars så är det bara några få skruvar. 3/8 eller 9/16 skruvar..
Och lyfta på toppkåpan.. Så kan du pröva motorn fritt..
 
Maskintok skrev:
Det är bara plus fram till startmotorn.
jord tar den från chassiet.

har du rätt ampere i batteriet?
provat att snurra på Svänghjulet så att inte startkransen ligger emot?

Annars så är det bara några få skruvar. 3/8 eller 9/16 skruvar..
Och lyfta på toppkåpan.. Så kan du pröva motorn fritt..
Den går fritt. Testade snurra på fläkt grejjen som startkransen går emot. Batteriet var dåligt. Hade det på ladd medans jag höll på. Men kan det vara så den ej orkar röra sig alls. Den rörde sig inte alls startmotorn. Var ju tillräckligt med kräm för att elda av en 1.5 kvadrat kabel. Ska testa lossa den och se om den rör sig fritt med fräscht batteri
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.