Hej!

Jag har placerat denna fråga under Grund & Markarbeten, men eftersom jag kommer utgå från en inställning med byggnadsvård i fokus, så vänder jag mig även till er och vill få ert perspektiv.

Detta är kanske året jag för första gången kommer kunna kalla mig för husägare. Huset i fråga från 1929 har räknats som jordbruksfastighet, men saknar jordbruk idag, och har inte varit bebott året runt sedan 70-talet - däremot så har det använts sporadiskt under jaktsäsongerna. De värmesystem som finns i huset är av original, alltså vedspis och kakelugn. Om jag väl köper huset så planeras det att renoveras till ett året-runt boende med balans mellan byggnadsvård och moderna bekvämligheter. Elen behöver uppdateras, kök behöver renoveras och moderniseras, badrum finns ej i dagsläget, eget vatten finns men avlopp saknas, fönsterrenovering behövs och ett värmesystem som komplement till det gamla kommer även att övervägas.

Jag är helt ny på området, men jag tycker mycket av huset ser ut att vara i okej skick. Mycket av huset är från byggåret förutom taket som lagts om för ca 20-30 år sedan.

Min stora undran är framför allt kring husgrunden: det kan jag ingenting om (än). Från norra och västra sidan om huset så finns det sluttande berg i riktning mot huset. P.g.a. detta så gissar jag att det kanske blir aktuellt med dränering i framtiden?

Jag bifogar lite foton på grunden här nedanför, och den lilla källaren som finns under en bråkdel av huset, som det dessutom finns ett hål in till (kan det vara ett inkast för ex. potatis?). För övrigt att nämna så finns det små ventilationshål i grunden på alla sidor om huset.

- Hur ska jag tänka kring denna husgrund från 1929? Är det något speciellt jag bör vara uppmärksam på? Vilka fördelar och nackdelar finns det? Hjälp denna stackars oerfarna människa!

Givetsvis så ska huset besiktas och värderas innan köp, men det blir inte förrän senare. Än så länge så är jag och säljaren bara i startgroparna.

Hälsningar,

En frågvis nybörjare

1/5. Husgrund med källaröppning
Bild på en äldre husgrund från 1929 med en synlig källaröppning nedsänkt i sluttande bergsterräng, täckt av lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2/5. Källaren
Gammal källare med träbalkar och löv på golvet, betongväggar och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3/5. Husgrund med "inkast" till källaren
En gammal husgrund av sten med en källaröppning, framför en vit träfasad med stentrappa och en del av en bil synlig.

4/5. "Inkastet" till källaren
Öppning till en källare under ett hus från 1929 med gammalt brädgolv ovanpå och en tank synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5/5. Ett av ventilationshålen till husgrunden.
Nedsliten husgrund med äldre stenarbeten sett vid en byggnads hörn med ett nedrör och löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den tidens grunder sättnade nästan alltid litet men eftersom hela huset var konstruerat för att tåla litet sättningar så gjorde det ingenting.

Den tidens källare var alltid fuktiga och så länge inte golvet ovanför ruttnar så gör det ingenting att det är litet fuktigt. Om det blir riktigt vått i källaren måste man dränera men det är inget självändamål att dränera.
Ibland kan det finnas trävirke nedgrävt i lera under grunden så man skall inte börja dränera innan man vet vad man håller på med.
Om berget är nära ytan står din grund sannolikt på stenpackning som når ned till berget. Man skall vara försiktig med att gräva kring stenpackningen i onödan för i värsta fall kan stenar börja röra sig då jordtrycket inte är som förr.

Har grunden hållit i 100 år så håller den sannolikt i 200 år till om man inte ändrar förhållandena radikalt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut att vara en huggen granitgrund, och utan synbara problem på bilderna, så den delen av grunden bör inte vara några problem.
Det som är att undersöka är träbjälkarna i källaren så att de är friska. Även syllen. Ser lite misstänkt ut in mot ytterväggen på ngn bild där trä (brädor/bark?) hänger ner. Är ngn bjälke uppstöttad så ör det också ett varningstecken.
Sedan om det är golvplanken direkt ovan bjälkarna så måste golvet vara väldigt kallt. Då vill man isolera mellan bjälkarna, vilket dock gör takhöjden väldigt begränsad vad det ser ut som.
Vidare måste ju resten av grunden inspekteras. Är ju vanligt med fuktproblem (röta) i krypgrunder.

Du kan också kolla upp vad för sorts färg panel och fönster är målade med. Panelen ser relativt nymålad ut. Är ju stor risk att det är ngn modern skräpfärg (plastbaserad) som kan orsaka röta.

Hålet i muren kan ju ha varit ett fönster, men också en kol/koks-öppning (kolkällare). Kaminen kan ha eldats med kol/koks. Om kaminen har en liten "brevlådeöppning" för påfyllnad av bränne är det sannolikt en kamin gjord för att eldas med kol/koks.

Vi har en sådan, troligtvis från slutet 20-t ev början 30-t. Det fanns en ved/kolbinge här när vi flyttade in som hade några stenkolsbitar kvar i botten. Stora och tunga som en halv tegelsten ca. Det märktes att kaminen var gjord för dem, och de var otroligt bra för ändamålet. När man eldade upp kaminen på ved först så den blev varm och hade ett ordentligt glödlager i botten och sedan stoppade i en eller två kolbitar så höll kaminen en god/låg värmeeffekt som höll i sig över hela natten, och när man på morgonen gick upp och startade kaminen så gick det snabbt, enkelt och fort då det bara var att röra lite i askhögen i botten så kom glödande kol fram. Inte helt miljövänligt måhända, men fruktansvärt effektivt för att hålla värme även över natten och snabbt få upp värme på morgonen. Med bara ved är kaminen glödhet för att sedan svalna på bara ngn timme efter man slutat mata den. Iskallt över natten och drygare att starta upp på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.