Jag ska lyfta 4st prefabricerade bjälklag på plats på min plintgrund. Bjälklagen är ca 5x2m stora och väger ca 400kg styck. Bjälklagen ligger nu på marken ca 2m från plintarna. Någon som vet om och i så fall var man kan hyra en "lyftkran" för att lyfta och lägga bjälklagen på plats? Grunden ligger lite svårtillgänglig. En Lastbil med kran på tar sig troligen inte fram. En traktor tar sig fram. Personbil med släp tar sig också fram.

/Maxen
 
Snailman
En teleskoptruck borde nog kunna klara det.

De ser ut såhär Utbildningar

Har sett en del sådana i verksamhet. tex för att lyfta på plats takstolar, ta upp tegelpannor på tak, och de ser ju ut att ha bra framkomlighet
 
En traktor med lyftbom klarar säkert av detta.
Eller en traktor med långskopa om du inte hittar någon med lyftbom.
 
Jag har varit i kontakt med en kille med traktor som har nån form av teleskopliknanade kran isället för gafflar. Är det det som är lyftbom? Han kunde hjälpa mig men tyvärr inte förrän om någon vecka så jag fortsätter leta lite till. Tycker det verkar konstigt att jag inte hittar nån (liten) typ av lyftkran a la skylift som klarar ca 500kg. Alla jag hittar på nätet är modeller som är betydligt större och väger många ton (t.ex. Cramo har sådana) alternativt just skyliftar. Man kanske kan sätta en krok under en skylift? Dock har de skyliftar jag använt förut varit ganska "ryckiga" när man manövrerar dem vilket kanske inte är det bästa när jag ska släppa ner mina bjälklag med 2-3mm marginal.

/Maxen
 
Snailman: Teleskoptruck med en kranarm verkar ju helt klart kunna vara ett alternativ. Undrar var man kan hyra en sån? Antar att jag behöver någon som kör den också eller får man köra såna utan ngn forma av förarbevis?
/Maxen
 
Var bor du maxen? 500kg borde en lastbilkran ta på 20m. Vår 70tons tar ju 1600kg på 26m.
 
Ska ha den utanför Söderhamn men tomten ligger lite oländigt till så jag är osäker på om en lastbil tar sig dit. Vanliga personbilar med släp och traktorer vet jag tar sig dit och därifrån så länge släpet inte väger för mycket (brant uppförsbacke på vägen därifrån).
/Maxen
 
Vet att det finns en allhjuldriven kranbil där upp. Precis som vår egna. Så hitar du ingen annan så kan du kolla upp det.. De ligger dock runt 700-800kr timmen
 
Ok. Vilken firma har den allhjuldrivan kranbilen?
/Maxen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.