Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Lån lär ni väl få oavsett men i värsta fall får ni ta till dyra alternativ som Bluestep eller Nordax. Men otroligt riskabelt att skriva på kontrakt och betala handpenning utan att veta att man får lån. Det hänger nog på hur stora summor det rör sig om samt hur mycket din make tjänar.
Det blev trixigt eftersom det gått så lång tid sedan vi skrev kontrakt och betalade handpenningen. Min man hade över 700 tkr i årsinkomst 2021, vi ska låna 2 200 tkr. Jag har 410 tkr på min visstidsanställning.
 
S Skåne_Hanna skrev:
Det är räntan vi vill förhandla om.
Om ni ska ha en vettig bank så kommer du nog inte att få vara med i lånet om inte din mans inkomst klarar hela lånet själv.
Min sambo får inte vara med på lånet pga ej tillsvidaretjänst visstid räknar ej som arbete för alla storbankerna inkl LF. Ensam kunde jag ta medlånare (far)

Om ni inte kan lösa ekonomin innan tillträdet på ett nybygge så riskerar ni "böter" dvs ni får stå för omkostnaderna.
De har iallafall varit så vid alla nybyggen i vår stad.

Men det enda sätt du kan få veta är att ringa en bank på måndag och acceptera räntan ni kommer få.
 
S Skåne_Hanna skrev:
Det blev trixigt eftersom det gått så lång tid sedan vi skrev kontrakt och betalade handpenningen. Min man hade över 700 tkr i årsinkomst 2021, vi ska låna 2 200 tkr. Jag har 410 tkr på min visstidsanställning.
Så vad du menar är att era inkomster har ändrats till sämre förutsättningar än det ni angav på lånelöftet och fick godkänt?
Om så är fallet, vad ska banken göra?
Att konktakta banken och tala om att man gått från fast till begränsad anställning är inte till er fördel och kan äventyra hela lånet så att ni inte får något alls.

Vad ska räntan gör för skillnad bör ju inte så där jättestor skillnad.
Skriv på låneansökan och tillträd det första ni gör.
 
Med de nivåerna borde det lösa sig. Jag tror att makens inkomst på 700 000/år räcker, eller iallafall nästan. När lånet är såpass litet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Skåne_Hanna skrev:
Det blev trixigt eftersom det gått så lång tid sedan vi skrev kontrakt och betalade handpenningen. Min man hade över 700 tkr i årsinkomst 2021, vi ska låna 2 200 tkr. Jag har 410 tkr på min visstidsanställning.
Har ni inkomst på 1,1m och ska köpa för 2,2 så finns det helt okej utrymme att betala av lånet. Frågan är om de är med eller utan något startkapital, dvs ska ni låna 100%
 
Tråkigt att så många här väljer att skrämma upp TS. Att låna 2,2 mnkr med en årsinkomst på 700 tkr torde väl knappast vara något problem. Bankerna brukar väl låna ut 4,5-5,5 ggr bruttoinkomsten vilket blir 3,15-3,85 mnkr, alternativt ska man klara en ränta på typ 6% efter normala levnadsomkostnader vilket inte heller borde sätta någon begränsning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
E Erik Bodin skrev:
Tråkigt att så många här väljer att skrämma upp TS. Att låna 2,2 mnkr med en årsinkomst på 700 tkr torde väl knappast vara något problem. Bankerna brukar väl låna ut 4,5-5,5 ggr bruttoinkomsten vilket blir 3,15-3,85 mnkr, alternativt ska man klara en ränta på typ 6% efter normala levnadsomkostnader vilket inte heller borde sätta någon begränsning.
Det är ju inte till att skrämmas. Om handläggaren räknar in båda eller inte är ju beroende på banken.

Det som måste bli en lärdom är att finanserna skall vara 100% klara innan man skriver under ett kontrakt på nyproduktion. Inte kul och stå där med en tråkig utgift till säljaren om man inte får lånet.

Men det går säkert bra. Bara man låter bli nischbankerna för de gör man sig bara olycklig på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag fick lånelöfte som ensam låntagare, provanställning, arbetare inom industrin och lån på ungefär 2x min årsinkomst..

Detta var visserligen typ tio år sen, men innan arbetsmarknaden återhämtat sig efter kraschen några år tidigare..

Sen hade jag skrivit på anställningsavtal om tillsvidare SAMMA dag som jag fick tillträde (och då tog lånet på huset) men för min bankman var detta "bara en bonus", lånet var jag lovad ändå..
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ju inte till att skrämmas. Om handläggaren räknar in båda eller inte är ju beroende på banken.
Fast bara sambons årsinkomst är ju på 700 tkr. Han bör klara bankernas krav själv, dessutom med ganska god marginal.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
E Erik Bodin skrev:
Fast bara sambons årsinkomst är ju på 700 tkr. Han bör klara bankernas krav själv, dessutom med ganska god marginal.
Jo men exakt.
Vissa banker räknar även med sambon och då blir det sämre ekvation även om hon har 410. Hennes jobb räknas inte in alls.
Sambon gjorde ett försök för lite mer än ett år sen och fick kalla handen av swedbank. LF vill inte ta i det alls.

När jag tog huslånet fick jag absolut inte räkna in henne, det var 2017. Trots att hon hade högre lön än mig då.

Man ska då se till att man räknas som man bor själv, nu hade jag ju en pensionär som medlånare :p
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Är det bara räntan ni vill förhandla om så är det bäst att prata med flera olika banker och se vad de kan erbjuda.

Jag förhandlade extremt mycket när vi köpte för ett år sedan och bad flera ge mig estimat genom att beräkna på alla siffror men utan att göra en kreditupplysning.
 
Ungefär samma situation gällde för en bekant, lånelöfte utifrån inkomst med fast anställning vid kontraktsskrivning. Vid tillträdet var en av paret arbetslös. Banken menade att löftet som de gett vid dagen för kontraktsskrivning gäller, alla kan få förändrade förutsättningar under livets gång.
 
L Lengan skrev:
Ungefär samma situation gällde för en bekant, lånelöfte utifrån inkomst med fast anställning vid kontraktsskrivning. Vid tillträdet var en av paret arbetslös. Banken menade att löftet som de gett vid dagen för kontraktsskrivning gäller, alla kan få förändrade förutsättningar under livets gång.
Så hur gick det för dem, det vart ingen kontraktskrivning?
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Så hur gick det för dem, det vart ingen kontraktskrivning?
Jorå, kontraktsskrivning, dvs användning av lånelöftet och så bolån utefter det vid tillträdesdagen.
 
Har varit i en liknande situation när jag och min dåvarande fru skulle köpa hus. Båda hade fast jobb i samband med att vi fick lånelöfte, men innan kontraktsskrivningen blev en av oss av med jobbet. När vi pratade med banken så var vår bankmans reaktion att det inte var några konstigheter, ett lånelöfte var ju ett lånelöfte. Men det gav ju inte de bästa förutsättningarna för att förhandla om räntan…

Vi gick med bankens rörliga ränta under några månader, och sen när förutsättningarna var bättre (båda hade heltidsjobb igen) så konkurrensutsatte vi den ränta vi fått.

Mitt förslag är att ni ringer och pratar med banken som gav er lånelöftet och förklarar situationen. Baserat på er ekonomiska situation tror jag att det inte kommer vara några problem för er att låna. Då kommer ni kunna släppa oron. Få den bästa möjliga räntan kan vänta ett litet tag.

Vill ni känna er extra säkra inför ett sådant samtal så skulle ni kunna höra med era föräldrar om någon av dem skulle kunna tänka sig att ställa upp som medlåntagare, det är ju en ganska teoretisk risk som de skulle ta i sådana fall. Men ni behöver ju inte avslöja för banken att ni har en potentiell medlåntagare om det inte behövs.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.