Hej!

Ska bygga en utanpåliggande skjutdörr på ett litet hus. Huset är lite specielt för det är jättelitet och falurött, hehe. De flesta skjutdörrar jag hittat på nätet verkar vara av lite finare modell och passar inte alls till detta "gulliga" bygge. Dörren ska vara avsedd för utomhusbruk också.. även om jag tänkt skydda fästena och skenorna och allt vad det är så gott det går antar jag...

Helst vill jag göra dörren själv och sätta på skjutdörrsdelar.
Vet någon om det finns sådana här fästen och skenor, som ses inringade i rött, att köpa löst någonstans: LÄNK, FÄSTEN

Hur klarar sig sådana där delar utomhus? Jag är inte så insatt.

Tacksam för svar. :)

Tack
 
Byggde en skjutdörr till en garderob för ett antal år sedan. Tog garderobsdörrar från IKEA och skulle ha skenor och fästen till dem. Inte lätt. Hittade ett engelskt företag på nätet som pekade på en svensk grossit som i sin tur hänvisade till Granngården (Lantmännen) som nästan låg vägg i vägg med mitt jobb. Hade frågat överallt men inte där.

Då, för några år sedan, saluförde Granngården skjutdörrstillbehör för allt från garderober till stall med dörrar som vägde flera hundra kilo. OK priser.
 
OK, nice.. tack... ska ringa Granngården imorrn för de verkar inte ha någon online-katalog att tala om... såg att Flinks Järn och K-rauta hade också.. men vet fortfarande inte vad man ska ha när det hela ska sitta utomhus i väder och vind.
 
Ska dörren vara tätslutande som en vanlig ytterdörr? Vet inte hur Granngårdens sortiment ser ut men jag kommer att tänka på maskinhallar och liknande och då är det andra lösningar. Kolla med Theofils eller Beslagsmix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.