Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 045 inlägg
Instämmer, bättre satsa på bättre wifitäckning.
Har Telia 500/500, använder AP från Ubiquiti.
Mätvärden i vardagagsrumssoffan.
Vid testtillfället var jag uppkopplad mot min AC-M som sitter ute. Har även 2st AC-Lite inomhus. Wifi5 på samtliga.
Har Telia 500/500, använder AP från Ubiquiti.
Mätvärden i vardagagsrumssoffan.
Vid testtillfället var jag uppkopplad mot min AC-M som sitter ute. Har även 2st AC-Lite inomhus. Wifi5 på samtliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 045 inlägg
Router spelar 'nästan' ingen roll. Komplettera med en eller 2 trådade accesspunkter.
Alternativt något mesh, tex Asus Lyra.
Men jag vill ändå slå ett slag för trådat, det är oslagbart.
Alternativt något mesh, tex Asus Lyra.
Men jag vill ändå slå ett slag för trådat, det är oslagbart.
Om det ändå skall köpas nytt tycker jag att wifi6 är att föredra. I princip alla nya produkter som släpps är wifi6 och prisskillnaden mellan wifi5 och wifi6 produkter är liten. Nyare produkter kommer supportas längre än utgående.
Wifi är rundstrålande. Om en centralt placerad router inte täcker hela huset behöver du antagligen komplettera med en eller två till accesspunkter för att få bättre hastighet.R Rolle85 skrev:
Ungefär som den här bilden försöker illustrera.
Har du inte möjlighet att dra fast nätverkskabel till din extra AP, så bör du leta efter ett router/AP par som har tre kanaler. Det ger mer utrymme för högre hastigheter.
Extra/dedicated backhaul eller tri band kallas det ibland.
Det är ganska vanligt på de lite mer påkostade modellerna.
Tex https://www.webhallen.com/se/product/289405-TP-Link-Deco-M9-plus-AC2200-Mesh-3-pack
https://www.webhallen.com/se/product/311661-Asus-ZenWiFi-XT8-AX6600-Mesh-Svart-2-Pack
https://www.webhallen.com/se/product/324368-Netgear-RBK753-Orbi-AX4200-3-pack
Spelar ingen roll hur bra protokollet är om du skickar ut det genom en budget-radio med kass antenn.M merbanan skrev:
Därför mitt råd om att i första hand skaffa en erkänt bra AP eller router istället för att bara stirra sig blind på Wifi6-märket.
TP-Link gör flera väldigt prisvärda Wi-Fi 6 routrar med stöd för deras deras Mesh.
Jag vill dock inte rekommendera dessa om man tror sig behöva extra AP’s då deras utbud av kompatibla Mesh-AP är begränsat. Jag gillar inte att ha ”väggvårtor” sittande i vägguttagen. Speciellt inte för husets Wi-Fi nätverk.
Hur man väljer ”rätt produkt” utifrån behov, krav och hus/lägenhets förutsättningar är lite omständigt att beskriva.
Bra kvalité är viktigt, men placering är ännu viktigare.
Jag vill dock inte rekommendera dessa om man tror sig behöva extra AP’s då deras utbud av kompatibla Mesh-AP är begränsat. Jag gillar inte att ha ”väggvårtor” sittande i vägguttagen. Speciellt inte för husets Wi-Fi nätverk.
Hur man väljer ”rätt produkt” utifrån behov, krav och hus/lägenhets förutsättningar är lite omständigt att beskriva.
Bra kvalité är viktigt, men placering är ännu viktigare.