Hej!

Isen har varit rejält besvärlig vid vår sommarstuga och förstört rälsen vi rullar ut båten på. Är det möjligt att räta ut den utan specialverktyg eller maskiner och få den rak tro? År dee kanske dags att byta den? Har legat i vattnet sen 60-talet.

Skadad räls vid iskanten nära en sommarstuga, omgiven av sten och med sjö is i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deformeraad metallräls bland stenar och isbitar, skadad efter vinter, vid vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är vanlig järnvägsräls tror jag det blir väldigt svårt att räta ut den. Tipset framöver är att ordna en led på rälsen strax utanför båthuset och sedan se till att ha en vinsch så att du kan lyfta upp rälsen i luften tillräckligt högt så att isen inte kommer åt den. Isens krafter är svåra att dimensionera för och det blir inte enklare om det är reglerat vatten, vilket det ser ut att vara på bilden. För egen del så tar jag upp flytbryggor och även bryggrör över vintern mycket pga reglerad sjö som gör isen extra elak.
 
  • Gilla
Danieldndnbd och 1 till
  • Laddar…
Det beror lite på hur hjulen på båtvagnen går på rälsen skulle jag säga. Är det inte millimeterprecision så går det säkert med gassvets spännband och klossar att rikta, men det lär inte bli skottrakt.. Frågan är väl om det är värt att lägga den tiden, mot att byta
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Det är nog inte riktiga tågräls utan någon mindre dimension. Glömde mäta. Gassvets, är det för att värma innan man böjer?
Rälsen har som sagt legat i sedan 60-talet och visst har de flyttats lite nån vinter men i år var det extremt. Badbryggan tar vi upp men båtbryggan på bilden ligger på en stenpir en halvmeter ovanför vattnet så den brukar få ligga kvar.
 
Jag tror det är Decauville räls, användes nog mest på torvmossar, sågverk och liknande där rälsen var tillfällig och skulle kunna flyttas lätt
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Borde inte vara några större problem att trycka den till rätta med tex. en grävmaskin,hjullastare eller liknande. Jag skulle ha valt en grävmaskin och sedan lägga rälsen på klossar och trycka till den.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Har varit med och rättat ut betydligt kraftigare räler med ett redskap som kallades buddha. Typ en stor skruvtving med mothåll på sidorna av skruven.
Räls är förvånansvärt böjlig. Vänta tills varmare väder innan du försöker bearbeta den dock.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Det skulle eventuellt kunna gå att fälla in nya stag då de är som är där nu är krökta. Fimpa bort dom befintliga och sätt in nya. Har du inte svets och rätt elektroder (antar att det är gjutjärn) så kan du ta ett rör med rätt mått, borra hål i vardera räls och fälla in en genomgående gängstång med mutter.

Vet inte hur den löper på rälsen men det är kanske en lösning. :))
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Det skulle eventuellt kunna gå att fälla in nya stag då de är som är där nu är krökta. Fimpa bort dom befintliga och sätt in nya. Har du inte svets och rätt elektroder (antar att det är gjutjärn) så kan du ta ett rör med rätt mått, borra hål i vardera räls och fälla in en genomgående gängstång med mutter.

Vet inte hur den löper på rälsen men det är kanske en lösning. :))
Är med största sannolikhet valsat stål i rälerna, gjutjärn frångicks väldigt tidigt då det helt enkelt inte höll. Brukar gå att svetsa i med vanliga elektroder.
 
A
T Trrttsch skrev:
Hej!

Isen har varit rejält besvärlig vid vår sommarstuga och förstört rälsen vi rullar ut båten på. Är det möjligt att räta ut den utan specialverktyg eller maskiner och få den rak tro? År dee kanske dags att byta den? Har legat i vattnet sen 60-talet.

[bild]

[bild]
travers räls.. även kallad kranräls.
väldigt mjuk i stålet och lätt att böja.
kapa av där den är böjd.
Lägg emot plan yta och pressa med domkraft och mothåll eller i en verkstadspress.
svetsa tillbaka och livet fortsätter.

kapa sedan till ett V så att det blir lättare att foga ihop delarna utan att behöva slipa så mycket på plats..
skapar en snygg fog och bra hållbarhet.
utan att du behöver lägga mer svetsfog än nödvändigt..
 
Redigerat:
Jag fick tips om en verkstad i närheten som kunde fixa det. Körde dit det på släpet och en timme senare var det klart. 300 spänn endast! Har köpt ny galvad gängstång och vattenrör så nu är det bara å åk. :)

Reparerad metallstruktur för båtslip vid sjökant intill brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.