Halloj!

Jag behöver fixa en del i trädgården och skulle behöva lite råd. Det är huvudsakligen två saker jag behöver göra: Dels anlägga/jämna till några småytor gräsmatta, dels fylla på några planteringar.
Jorden till gräsmattan skall dels läggas på befintlig gräsmatta för att jämna till denna lite grann. Det handlar om mindre gropar på max en halv decimeter. Dels skall några nya ytor gräsmatta anläggas, jag tänker mig ett lager på fem-10 centimeter på existerande jord/stenblandning. Den befintliga jorden är som sagt lite stenig (småsten upp till 5-6cm) men verkar funka bra som underlag på redan anlagda ytor.
Sen vill jag fylla på några mindre grönsaks/rotfruktsplanteringar med lite bättre jord än den för närvarande ganska magra köpejorden.

Frågan är till att börja med om jag kan köpa ett lass med samma typ av jord till båda syftena? Mängden är sådan att jag bedömer att det skulle krävas totalt 6-8 släplass så jag funderar på om jag istället ska beställa leverans med lastbil. Därför vore det ju både enklare och billigare om jag kunde köpa ett stort lass med samma jord.
Om man nu ska kompromissa, vilket syfte är det bäst/mindre dåligt att kompromissa med? Jag har tillgång till gamla löv, nermalt sly, hästgödsel, gräsklipp och en del sand om något av det kan användas som jordförbättring.

Om någon sedan kan tipsa om någon bra leverantör vore det ju kanon! Stugan ligger ca två mil söder om Ulricehamn och ca 2 mil öster om Borås.

Tack på förhand! :)
 
C
Ofta kan du köpa jord på storsäck, då kan du blanda olika sorter på samma lastbilslass.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Med hästgödsel, löv, sly och gräsklipp behöver du inte köpa något till ett trädgårdsland. Exakt hur du använder dessa varierar efter vad du vill odla och när. Brunnen hästgödsel funkar utmärkt att grundgödsla med, gräsklipp, löv och träflis funkar som täckmatetial men vad eller vilka material du blandar beror på vad du tänker odla. Saker som kräver mycket kväve gillar gräsklipp, för långsiktig jordförbättring och för att hålla fukten är träflis bra. Löv funkar bra att blanda med båda medierna t ex om du vill ha lite mindre kväve men fortfarande vill ha en täckning som försvinner tills nästa vår. Blandas löv med flis så bryts helheten ner snabbare.
 
C cpalm skrev:
Ofta kan du köpa jord på storsäck, då kan du blanda olika sorter på samma lastbilslass.
Det låter ju som ett alternativ! Förmodligen något dyrare än ett lass "lösjord" men kanske värt det... Tack för tipset!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Med hästgödsel, löv, sly och gräsklipp behöver du inte köpa något till ett trädgårdsland. Exakt hur du använder dessa varierar efter vad du vill odla och när. Brunnen hästgödsel funkar utmärkt att grundgödsla med, gräsklipp, löv och träflis funkar som täckmatetial men vad eller vilka material du blandar beror på vad du tänker odla. Saker som kräver mycket kväve gillar gräsklipp, för långsiktig jordförbättring och för att hålla fukten är träflis bra. Löv funkar bra att blanda med båda medierna t ex om du vill ha lite mindre kväve men fortfarande vill ha en täckning som försvinner tills nästa vår. Blandas löv med flis så bryts helheten ner snabbare.
Absolut! Men jag vill ha planterbar jord NU! :rofl: Har helt enkelt för lite av den varan, så behöver något att börja med, sen kan jag knö ner all möjligt bös som jordförbättring. (y)
 
C
Jag skulle för övrigt ta gräsmattejord + planteringsjord. En del skulle säkert rekommendera dressjord till gräsmattan, men den kan vara lite för mullrik för att vara smidig att jämna ut med.
Och sen bygger du dig själv en dressraka så kommer det att bli kanonfint. Jag byggde min av några gardinstänger, några lister och en gammal skurmopp jag hade liggande.
 
T ToRy skrev:
Absolut! Men jag vill ha planterbar jord NU! :rofl: Har helt enkelt för lite av den varan, så behöver något att börja med, sen kan jag knö ner all möjligt bös som jordförbättring. (y)
Köp ett lass vanlig planteringsjord eller vad som blir billigast till gräsmattan och blanda med hästgödsel i trädgårdslandet. Klart. Spelar ingen roll om gödseln hat brunnit eller ej så här tidigt på säsongen.

Du stoppar inte ner gräs, flis eller löv utan täcker jorden med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.