Hej, balkongräcket (se bilder) har gett upp trots alla försök att rostskydda.
Nu tänker jag testa att bygga en ”tät” låda av trä för att regla upp nederkanten. Jag slipar, kör rostätare, primer o färg. Sedan tänker jag mig en mössa av trä.
Allt är under tak så fukt o regn drabbar enbart vid blåst.

Överliggaren har jag tänkt figursåga så att spjälorna passar in. Sedan täta o måla.
Räknar med att detta håller 10 år o sedan får vi sätta nytt räcke.

Någon som har någon bra ide om hur täta mellan järn o trä?
Skall man fylla utrymmet med något? Tänker ev fogskum?
 
  • Balkongräcke med rostskador och verktyg för reparation på trädäck, inklusive fogpistol och borr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på balkongräcke med rostskador vid nederkanten intill träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustrativ skiss av planerad träkonstruktion för balkongräcke på suddigt papper med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs ”lådan” skall bara sitta i nedre kant. Sedan skall en motsvarande låda byggas vid relingen och då som blimlåda.
 
B Boolean skrev:
Dvs ”lådan” skall bara sitta i nedre kant. Sedan skall en motsvarande låda byggas vid relingen och då som blimlåda.
blimlåda = blomlåda :)
 
C
Oj, det där såg inte roligt ut. Helt genomrostat på sina ställen, ser nästan ut som någon sorts galvanisk korrosion.

Men jag antar att det beror på att man använt en vinkeljärn och att det samlas snö och vatten där som ligger kvar och gottar sig. Om du ändå skall göra det metallrent skulle jag passa på att kallgalva nederdelen.

P.s. jag skulle gå på med stålborste, den där mässingsborsten biter väl inget vidare på det där?
 
Redigerat:
Yes, vinkeljärn o som du säger - där hamnar vätan.
Detta blir konstgjord andning i ett gäng år - inte mycket att galva i nederkant.
Samtidigt är övriga räcket inkl infästning i kanonskick - trots 50-60 år.
 
C
B Boolean skrev:
Detta blir konstgjord andning i ett gäng år - inte mycket att galva i nederkant.
Näe, samtidigt tänker jag att om du gör metallrent och lägger på en bra kallgalv så kommer du iallafall att frysa nuvarande skick i många år framöver även om du lämnar det "öppet". För träkonstruktionen du tänker dig får väl ingen bärande funktion utan blir bara skyddande och rent kosmetisk?
 
Mest kosmetiskt o för att kanske stoppa upp vidare rostangrepp.
Måste man inte montera ned och låta en smed kallgalva?
 
Läste om kallgalvanisering o spray nu.
Har använt rostätare (Bilia) - är det stor skillnad? En utmaning att få det rent från rost och som synes har några spjälor redan släppt.
Tänkte fixera dessa samtidigt.
 
C
B Boolean skrev:
Måste man inte montera ned och låta en smed kallgalva?
Näe, du tänker nog på "äkta" galv. Jag menar att du sprejar på t.ex. denna:
https://www.mekonomen.se/zinc-industrispray-crc-13999256
7566927.jpg

Eller motsvarande med hög zinkhalt. Blir aldrig samma sak som riktig varmgalv, men en god bit på vägen.
 
Tack för bra tips!
 
C
B Boolean skrev:
Har använt rostätare (Bilia) - är det stor skillnad? En utmaning att få det rent från rost och som synes har några spjälor redan släppt.
Tänkte fixera dessa samtidigt.
Har ingen erfarenhet av Bilias rostätare, men om du använt den tidigare på staketet verkar det ju inte ha funkat så bra ;)
Men viktigt att få det metallrent om det skall bli bra med kallgalv. Använd som sagt stålborste. Gärna sådana du sätter i vinkelslipen där du kommer åt. Scotch-brite-rondell funkar också bra i den mån du kommer åt med en sådan.

Hur hade du tänkt fixera spjälorna? Om du inte kan svetsa dem antar jag att det är någon sorts vinkeljärn + skruv som gäller(?) Och om du har tillgång till svets skulle jag kapa bort vinkeljärnet och svetsa dit ett nytt plattjärn istället.
 
Det är plan B.
Skall bara gå svetskursen först :)
 
Tar upp min egen tråd igen. Det kommer att ligga överliggare över det rostskadade som är slipat, primat och skall målas. Hur kan man täta mellan trä o metall? Latexfog som man sedan målar med trät (bara grundat på bilden)?
 
  • Slipade träplankor och rostfri metallstång i en trappa, redo för tätning och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara ifall någon funderar på något liknande.
Så här blev resultatet.
Rostbehandlat, målat i lager, latexfog under färg
 
  • Renoverad balkong med nymålad grön räcke, rostbehandlad, med latexfog och trägolv, utsikt över parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.