Såg reklam om router för wifi 6. Jag har idag fiber 250mbit men vissa delar av huset har inte bästa wifi till våra mobiltelefoner och apple tv. Löser en wifi 6 router detta bättre?
 
Wifi6 gör nog ingen större skillnad, däremot en AP/Router med känsligare radio och bättre antenner kan förbättra situationen om du idag har en sämre modell.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Instämmer, bättre satsa på bättre wifitäckning.
Har Telia 500/500, använder AP från Ubiquiti.
Mätvärden i vardagagsrumssoffan.
Vid testtillfället var jag uppkopplad mot min AC-M som sitter ute. Har även 2st AC-Lite inomhus. Wifi5 på samtliga.
Skärmdump av wifi-nätverkstest som visar nedladdningshastighet på 487 Mbps, uppladdning 461 Mbps, ping 7 ms, och jitter 11 ms från en anslutning via Bahnhof AB i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar wifi-mätvärden för enhet från Ubiquiti med 866 Mbps hastighet och -52 dBm signalstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vad är de för router jag ska ha då? Jag har 250mbit upp o ner
 
Router spelar 'nästan' ingen roll. Komplettera med en eller 2 trådade accesspunkter.
Alternativt något mesh, tex Asus Lyra.
Men jag vill ändå slå ett slag för trådat, det är oslagbart.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag har fiber 100/100 och mätte nu med Wifi6 och Wifi4 uppkoppling.
Resultat från hastighetstest som visar 98.1 Mbps nedladdning och 103.1 Mbps uppladdning via Ubiquiti 5G.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wifi4 från samma position.
Skärmavbild av hastighetstestresultat med 74.6 Mbps nedladdning och 94.6 Mbps uppladdning på Ubiquiti 5G-nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Asus bättre modeller brukar vara populära, t.ex. RT-AX68U eller RT-AX86U. Då får du även Wifi6, nöjer du dig med tidigare standard kan du nog hitta AC* modellerna billigare.
 
Om det ändå skall köpas nytt tycker jag att wifi6 är att föredra. I princip alla nya produkter som släpps är wifi6 och prisskillnaden mellan wifi5 och wifi6 produkter är liten. Nyare produkter kommer supportas längre än utgående.
 
J Jaif skrev:
Wifi6 gör nog ingen större skillnad
Wifi6 är bättre på radio på 2.4GHz bandet. Men en bra wifi5 router kan vara bättre än en dålig wifi6 router. Så mitt råd är att du skaffar en ny wifi6 router och sen om det inte är tillräckligt så fixar du en extender.
 
  • Gilla
Nucky
  • Laddar…
Unikt namn
R Rolle85 skrev:
Såg reklam om router för wifi 6. Jag har idag fiber 250mbit men vissa delar av huset har inte bästa wifi till våra mobiltelefoner och apple tv. Löser en wifi 6 router detta bättre?
Wifi är rundstrålande. Om en centralt placerad router inte täcker hela huset behöver du antagligen komplettera med en eller två till accesspunkter för att få bättre hastighet.
Ungefär som den här bilden försöker illustrera.
Wi-Fi_CERTIFIED_EasyMesh_Infographic_animated.gif

Har du inte möjlighet att dra fast nätverkskabel till din extra AP, så bör du leta efter ett router/AP par som har tre kanaler. Det ger mer utrymme för högre hastigheter.
Extra/dedicated backhaul eller tri band kallas det ibland.

Det är ganska vanligt på de lite mer påkostade modellerna.
Tex https://www.webhallen.com/se/product/289405-TP-Link-Deco-M9-plus-AC2200-Mesh-3-pack

https://www.webhallen.com/se/product/311661-Asus-ZenWiFi-XT8-AX6600-Mesh-Svart-2-Pack

https://www.webhallen.com/se/product/324368-Netgear-RBK753-Orbi-AX4200-3-pack
 
M merbanan skrev:
Wifi6 är bättre på radio på 2.4GHz bandet. Men en bra wifi5 router kan vara bättre än en dålig wifi6 router. Så mitt råd är att du skaffar en ny wifi6 router och sen om det inte är tillräckligt så fixar du en extender.
Spelar ingen roll hur bra protokollet är om du skickar ut det genom en budget-radio med kass antenn.
Därför mitt råd om att i första hand skaffa en erkänt bra AP eller router istället för att bara stirra sig blind på Wifi6-märket.
 
Vilken AP router ska jag ha
 
R Rolle85 skrev:
Vilken AP router ska jag ha
Tidigare i tråden gav jag som förslag ASUS RT-AX68U eller RT-AX86U.
Om det inte löser sig med en av dessa så måste du antingen hitta en bättre placering eller komplettera med ytterliggare AP (accesspunkt).
 
Ok
 
TP-Link gör flera väldigt prisvärda Wi-Fi 6 routrar med stöd för deras deras Mesh.
Jag vill dock inte rekommendera dessa om man tror sig behöva extra AP’s då deras utbud av kompatibla Mesh-AP är begränsat. Jag gillar inte att ha ”väggvårtor” sittande i vägguttagen. Speciellt inte för husets Wi-Fi nätverk.

Hur man väljer ”rätt produkt” utifrån behov, krav och hus/lägenhets förutsättningar är lite omständigt att beskriva.
Bra kvalité är viktigt, men placering är ännu viktigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.