Ska dra om elen i ett 60-talshus och letar efter strömbrytare och uttag i rätt stil.

Har tittat på Schneider Renova. Men undrar om det finns fler alternativ? Inga dyra lyxprodukter i porslin etc.

Så här ser våra nuvarande ut:

Gammal beige dubbeluttag i ett 60-talshus monterad på väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dubbel strömbrytare från 60-talet monterad på en vägg med vit tapet i strukturerat mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bland Schneider Renova tycker jag uttagen är väldigt snygga, men är lite skeptisk kring strömbrytare. Tycker de ser lite klumpiga ut - att jämföra med våra nuvarande som är helt släta.
Schneider Renova serie strömbrytare med en klumpig design jämfört med släta modeller, på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbeluttag från Schneider Renova-serien i vit färg mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Retro i 60-talsstil har jag inte hittat, det blir 30-40-tal eller porslinsvarianten som jag vill påstå är mer 20-tal.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Ska dra om elen i ett 60-talshus och letar efter strömbrytare och uttag i rätt stil.

Har tittat på Schneider Renova. Men undrar om det finns fler alternativ? Inga dyra lyxprodukter i porslin etc.

Så här ser våra nuvarande ut:

[bild] [bild]
Vill du ha fler av samma sort eller andra?
 
Jag tycker Renova är onödigt dyr och flimsig plast.
 
BirgitS
P peter.linkan skrev:
Ska dra om elen i ett 60-talshus och letar efter strömbrytare och uttag i rätt stil.
Den typen av strömbrytare har jag bara sett på Tradera. För några år sen förekom de rätt ofta där. Vit duroplast, ofta kallad vit bakelit, var det vanliga på den tiden.

Vägguttagen är utbytta senare av säkerhetsskäl eftersom de på 60-talet hade grunda brunnar. Det kanske är Elko RS: https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-vu-2-vag-med-jord-skruv-infalld?category_id=15697
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
horribelt dålig bild men förhoppningsvis kommer principen fram. “Duroplast” serien från byggfabriken och liknande ställen. Passar fint i miljöer där man vill behålla en äldre stil. Där renova är plastig är denna gedigen och mina enda klagomål är att den tyvärr är tidstypiskt även på monteringssidan utan snabbkopplingar och andra moderniteter. Finns som vipp, vrid, dubbelvipp, kors osv. Uttagen består av enkla uttag som kombineras så tyvärr åker man på en dosa per enkeluttag, dubbeldosa för två osv.


Retrostil vit strömbrytare från Duroplast-serien monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zetamamman
  • Laddar…
Hej!

Tack så mycket för er feedback!!

Vill bara förtydliga att även om huset är 60-tal så låser vi oss inte helt till produkter från exakt 60-talet. Vi planerar tex fiskbensparkett som ju snarare är 20-tal.

Så all slags strömbrytare och uttag som är retro är intressant att få tips om!
 
Tack alla för era svar!

Har kikat på era rekommendationer, och de är riktigt fina! Men tyvärr sticker de iväg för mycket i pris..

Renova kan köpas för 124 kr/strömbrytare och 146 kr/uttag (Renova Strömbrytare - Elbutik.se och Renova 1-vägsuttag (elbutik.se).

Varianten i nästa prisklass ligger på 415 kr/strömbrytare och 270 kr/uttag (Jordat vägguttag - Byggfabriken – modern byggnadsvård och Strömbrytare Trapp Vipp - Byggfabriken – modern byggnadsvård)

Med 28 strömbrytare och 22 uttag i huset blir det 6,684 kr för Renova och 17,560 kr för den andra. Så Renova kan säkert kännas plastig, men det känns som att det skiljer för mycket i pris...
 
Det finns inget alternativ som är lite högre kvalitet än Renova, men inte alltför mycket dyrare?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske är Elko RS:
Håller med om att de verkligen liknar Elko RS, vilket väl får sägas vara vägguttagens Volvo 245! (eller 745 om man är modern, eller V70 om man är riktigt hypermodern).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.