Detta med fuktspärr, gäller det bara villor med betongplatta eller även lägenheter högre upp i huset också? Bor på fjärde våningen.

Ska lägga laminagolv i hela köket ovanpå en vinylmatta. På några mindre ställen är det dock rent betonggolv där jag har tagit bort skafferi, städskrubb och garderob som stack in i köket.

Det känns lite onödigt att köpa en hel rulle med tunt fuktspärrsmaterial för så lite yta. På vinylgolvet behövs ju ingen fuktspärr. Och jag kommer i övrigt att lägga golvunderlag över hela golvet innan jag lägger laminatgolvet.

Och om det behövs även i lägenhet, kan det räcka med att bara klippa till lite tunn skyddsplast som jag lägger på dessa små frilagda betongytor innan jag lägger på golvunderlaget och golvet?

Eller måste det vara just dessa specialfuktspärrsmaterial? Eller något annat tips? Vill ju inte att laminatgolvet reser sig vid dessa ställen.
 
på våning 4 behövs ingen fuktspärr, endast om du har mark eller källare under golvet
 
  • Gilla
Sanije Bytyqi och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
på våning 4 behövs ingen fuktspärr, endast om du har mark eller källare under golvet
Tack. Var det jag trodde, men ville vara säker.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Tack. Var det jag trodde, men ville vara säker.
Om man ska ha garanti på golvet så gäller tillverkarnas riktlinjer. Är det betongunderlag så är det plast som gäller. Rent praktiskt är det nog ingen fara, skulle däremot problem uppstå så kan tillverkarna bli väldigt tråkiga att göra med.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.