Vänder mig till experterna härinne då jag behöver hjälp!
Ska bygga en pergola med obehandlat virke. Dels limträ men även obehandlade reglar. hur ska jag måla detta för att det ska hålla så länge som möjligt?
Om man kollar ”Träguiden” så står det ”grundolja, grundfärg, toppfärg”. men har läst på andra ställen där det är ”grundfärg, toppfärg, toppfärg” typ.
tacksam för hjälp!!
 
H Hasse1982 skrev:
Vänder mig till experterna härinne då jag behöver hjälp!
Ska bygga en pergola med obehandlat virke. Dels limträ men även obehandlade reglar. hur ska jag måla detta för att det ska hålla så länge som möjligt?
Om man kollar ”Träguiden” så står det ”grundolja, grundfärg, toppfärg”. men har läst på andra ställen där det är ”grundfärg, toppfärg, toppfärg” typ.
tacksam för hjälp!!
Svårt att få färg att fästa på hyvlat virke, det brukar flagna efter några år. Det är därför ytterpanelbrädor är finsågade. Bättre att välja en lasyr el någon form sv olja. Varför inte tryckt virke?
 
Använd grundfärg och färdig färg i samma serie, tillverkare. Kör två färdigstrykningar. Det finns bla. från Caparol färg med ”inbyggd” grundfärg. Man behöver bara stryka två gånger. Har god erfarenhet av den.
 
Anledningen till att jag inte kör tryckt virke är för att jag ska ha rejäla dimensioner på grejerna. Stolparna kommer vara 150x150 och anledningen till limträ är för att jag inte vill ha så många stolpar (limträt kommer vara 56x270).
 
Fairlane
Jag är inte expert på området, men jag byggde en lite större spaljé för cirka 10 år sen av obehandlat virke. Jag körde grundolja, grundfärg, och toppfärg. Minns inte om jag körde två var av allt.
10 år senare sitter färgen bra och inget har ruttnat.
 
H hempularen skrev:
Använd grundfärg och färdig färg i samma serie, tillverkare. Kör två färdigstrykningar. Det finns bla. från Caparol färg med ”inbyggd” grundfärg. Man behöver bara stryka två gånger. Har god erfarenhet av den.
Vet du vilken Caparolfärg det var du använt? Hur längesedan var det du målade med den?
 
H Hasse1982 skrev:
Vänder mig till experterna härinne då jag behöver hjälp!
Ska bygga en pergola med obehandlat virke. Dels limträ men även obehandlade reglar. hur ska jag måla detta för att det ska hålla så länge som möjligt?
Om man kollar ”Träguiden” så står det ”grundolja, grundfärg, toppfärg”. men har läst på andra ställen där det är ”grundfärg, toppfärg, toppfärg” typ.
tacksam för hjälp!!
Jag undrar vilket resultat du vill ha som första tanke. Ska det vara en tät färgfilm med glans, alltså en tät akrylat eller alkyd-färgsystem i en stark kulör eller vill du ha en helmatt yta med mera levande utseende där strukturen komer fram?
Jag skulle rekommendera Falu Vapens Falu Fasad som är en diffusionsöppen produkt som släpper ut fukt ur virket typ en rödfärg. Falu Fasad är också en alkydoljefärg vilket gör att den fäster på hyvlat virke och limträ också. Två strykningar, sen är du klar. Sedan så har du ett utseende som en klassisk slamfärg fast den kritar inte vilket gör att du klarar kläderna om du går emot. Kan mixas i många olika färger i färgaffärn.
 
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Jag undrar vilket resultat du vill ha som första tanke. Ska det vara en tät färgfilm med glans, alltså en tät akrylat eller alkyd-färgsystem i en stark kulör eller vill du ha en helmatt yta med mera levande utseende där strukturen komer fram?
Jag skulle rekommendera Falu Vapens Falu Fasad som är en diffusionsöppen produkt som släpper ut fukt ur virket typ en rödfärg. Falu Fasad är också en alkydoljefärg vilket gör att den fäster på hyvlat virke och limträ också. Två strykningar, sen är du klar. Sedan så har du ett utseende som en klassisk slamfärg fast den kritar inte vilket gör att du klarar kläderna om du går emot. Kan mixas i många olika färger i färgaffärn.
Falu Fasad låter väldigt intressant! Men behöver man inte grundolja eller grundmåla?
 
H Hasse1982 skrev:
Falu Fasad låter väldigt intressant! Men behöver man inte grundolja eller grundmåla?

Jotun har en oljebaserad lasyr som heter Trebit. Behövs ingen grund, 2 strykningar räcker. Har använt den på både obehandlat och tryckat hemma, sitter fortfarande bra idag och ser bra ut några år senare

mvh målaren
 
H Hasse1982 skrev:
Falu Fasad låter väldigt intressant! Men behöver man inte grundolja eller grundmåla?
Nej, ingen olja och ingen grund eftersom man stryker samma produkt två gånger. Första vändas späds med vatten. Ändträ lägger man på lite extra och stryker av överskottet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.