Hej

Håller på med renovering av källare. Ska pendla ner ett tak ca 10cm i en platsbyggd dusch och även klä/bygga in ventilationsrör i ett badrum. I duschen blir det 2 spotlights i taket och i badrummet 3 spotlights i inklädnaden av ventilationsröret.
Jag har ännu inte letat och valt någon lämplig spot-/downlight, men måste förbereda hålbilder och eldragning. Jag tänker att jag försöker anpassa hålbild mm efter vanlig förekommande mått på spotlights.
1. Enkel- eller dubbelgips, spelar det någon roll? Tänker att vissa spotlights har som fjäderbelastade hakar som griper tag i skivmaterialet för att sitta fast, och att då "tjockleken/djupet" på hålet kan påverka fjäderbelastade hakarnas förmåga att gripa tag (13mm vs 26mm). Har också sett att vissa spotlights har som en avtagbar täckram där man istället skruvar fast spotlighten (och att skruvarna sedan döljs med täckramen). Med skruvfäste borde 13 eller 26mm djupt/tjockt installationshål spela mindre/ingen roll.
2. Diameter på hålet. Det känns som detta är det mest kritiska. Att ta upp för små hål och att sedan i efterhand försöka justera dessa med en större hålsåg är ett h-vete. Jag kollade på en del spotlights från Malmbergs och 35mm diameter verkar vara ett vanligt mått. Jag ska kolla på några till modeller/leverantörer men annars förmodligen 35mm hål som jag förbereder.
3. Drivdon. Drivdon måste jag placera efteråt i samband med installation av spotlight. Så dessa får med andra ord petas in före spotlighten i hålet för respektive spotlight. Eventuellt om det istället går att placera drivdon i apparatdosan. Jag kommer inte ha utrymme/kunna planera för annan "extern" placering av drivdon.
4. Eldragning. Jag vill förbereda med eldragning och tänker att jag drag 1,5mm m2 FK. Om det visar sig sedan att det istället blir 12V direkt till spotlightsen kan jag använda FK som dragtråd för att få dit 12V kabel (om det inte går att använda FK i ett 12V-system)

mvh
Richard
 
Efter lite mer research verkar det som många spot-/downlight med fjäderbelastat montage klarar max 15mm installationstjocklek så det innebär enkelgips med andra ord.

Det kritiska valet är annars diameter då det skiljer ganska mycket mellan olika tillverkare. Kikade lite på olika modeller från Malmbergs och väljer jag 75mm hålbild fanns det iaf några lampor att välja mellan.
 
Jag skulle rekommendera att du väljer spottar först så att du kan göra installationen enligt dess installationsanvisning. Det kan bli surt annars. Ett 35 mm hål får du knappast ett drivdon igenom. Men i det fallet kanske det handlar om spottar med centralt drivdon? Huruvida du kan ansluta spottarna med FK i slang beror också på - det är inte alla som stöder det. De ska väl dessutom vidarekopplas? Och så bör det vara torrt i taket, dvs fungerande ventilation i badrummet.
 
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Har samma frågeställning men med platsgjutet betongbjälklag där det inte kommer att sitta undertak... finns det _någon_ vettig lösning som ger lite frihet om man vill ha spottar i framtiden?
 
Det blev denna spotlight tillslut:
Malmbergs MD-541 Tune AC tillslut. Den hade fint ljus och större spridningsvinkel än de flesta andra som ligger runt 40grader.
 
S skyisthelimit skrev:
Har samma frågeställning men med platsgjutet betongbjälklag där det inte kommer att sitta undertak... finns det _någon_ vettig lösning som ger lite frihet om man vill ha spottar i framtiden?
Är det gjutet mellanbjälklag är det väl utanpåliggande som gäller. Möjligtvis att man kan fräsa in elen mellan de olika spottarna.
 
Nu gjuter vi nytt, så inbyggd var tanken.
Blir nog vanliga takdosor, då det verkar finnas lösningar för detta...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.