Jag vill ta ner några paneler i ett gipstak och sedan sätta upp dem igen. Det skulle räcka med att ta ner de innersta 2 eller 3 panelerna vid duschen. Gipstaket är byggt 1997 och panelerna ska tydligen inte göras längre. Taket är sänkt 3dm. Tror ni det går utan att förstöra några paneler och hur går jag isf tillväga?

Gipstak med paneler ovanför en glasinnesluten dusch med rund takdusch, plattsatt vägg och ett fönster med handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som vanligt takgips som troligen är skruvat då det är från 1997... Köp en kraftig liten magnet (neodymmagnet) som du för över kanterna och mitten på gipsskivan och märk med en tusch där du hittar skruvar. Skrapa med en skruvmejsel eller liknande för att få fram skruvskallen och skruva sen loss skivan. Den kan sitta med färg så skär med en brytbladskniv runt kanterna om den inte kommer ner (eller så har du missat någon skruv).

När du sätter upp den igen så fäst den på nya platser (inte i de gamla hålen), putsa till runt hålen med brytbladsknivblad, spackla, slipa och måla hela skivan. Om du vill komma så nära som möjligt i färg så ta med skivan till en färgbutik så kan de blanda till det så att du kommer så nära som möjligt och du slipper måla hela taket...
 
anders07 anders07 skrev:
Ser ut som vanligt takgips som troligen är skruvat då det är från 1997... Köp en kraftig liten magnet (neodymmagnet) som du för över kanterna och mitten på gipsskivan och märk med en tusch där du hittar skruvar. Skrapa med en skruvmejsel eller liknande för att få fram skruvskallen och skruva sen loss skivan. Den kan sitta med färg så skär med en brytbladskniv runt kanterna om den inte kommer ner (eller så har du missat någon skruv).

När du sätter upp den igen så fäst den på nya platser (inte i de gamla hålen), putsa till runt hålen med brytbladsknivblad, spackla, slipa och måla hela skivan. Om du vill komma så nära som möjligt i färg så ta med skivan till en färgbutik så kan de blanda till det så att du kommer så nära som möjligt och du slipper måla hela taket...
Aldrig tusch eller bläckpennor på ytor som ska målas, allt måste isåfall väck innan målning annars kan det slå igenom färgen.
Vi hade för många år sen nån som ritade penis bilder på väggarna i ett badrum hos en volym hustillverkare,
Inte helt roligt när det kröp igenom den tunna våtrumsmattan efter ett par år.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Aldrig tusch eller bläckpennor på ytor som ska målas, allt måste isåfall väck innan målning annars kan det slå igenom färgen.
Vi hade för många år sen nån som ritade penis bilder på väggarna i ett badrum hos en volym hustillverkare,
Inte helt roligt när det kröp igenom den tunna våtrumsmattan efter ett par år.
Man markerar bara med en "prick" på skruven som man ju sen skrapar bort...

Känns väl inte så sannolikt att rita en penis på varje skruvhyvud...
 
anders07 anders07 skrev:
Man markerar bara med en "prick" på skruven som man ju sen skrapar bort...

Känns väl inte så sannolikt att rita en penis på varje skruvhyvud...
Och då går det lika bra att rita med en blyertspenna eller hur??
Rådet att rita med tusch är inte det bästa på saker som ska målas över.
Om nu någon läst ditt första inlägg och sen ritade ett rejält kryss över skruven så kan det bli problem som väldigt lätt kan undvikas.
Inget tusch eller bläckpennor på ytor som ska målas är mitt råd men alla gör ju som dom vill!!
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Min fundering är att gipstaket kan vara satt före innerväggarna, då är det isf inte småbitar inne i duschen utan hela skivor som går över väggarna.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Min fundering är att gipstaket kan vara satt före innerväggarna, då är det isf inte småbitar inne i duschen utan hela skivor som går över väggarna.
I så fall går det att ta ner taket genom att kapa skivan mot vägg tex med fein eller sänksåg. Bara att fasa och spackla som vanligt sen.
Måla helst hela taket eller i nödfall ha övergång i någon skarv.
Aldrig annat än blyerts på ett bygge (permanent märkning undantaget).
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Jag lyckades konstigt nog inte hitta några skruvar med en stor neodymmagnet. Jag hittade ett ställe där jag kunde komma upp med inspektionskamera för att titta på regelverket. Hittade då en alternativ lösning på mitt problem som gör att jag antagligen inte behöver ta ner panelerna. Tack för tipsen! Kommer även sluta att markera saker med bläckpennor :)
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.