Jag har fått ett antal ritningar från arkitekten/konstruktören vilka levererades i rör, men jag vill kunna sätta in dem i vår "huspärm" (vilket är lite svårt om de ligger i rör).
Har försökt söka på google men kan ej hitta någon sida med information om hur man viker stora ritningar.
Är det någon vänlig själ här som har några länkar, eller som kan förklara hur jag viker dessa på rätt sätt?

Mvh
Wendt

PS. Storleken på ritningarna är lite olika t.ex A3, 396mm x 808mm, 570mm x 814mm. DS.
 
Det där borde man kommit ihåg, men det har väl fallit ur minnet för att ge plats för annat. I alla fall, A3 kan jag berätta hur du viker:
Du har den på längden och hålslår i vänstra kanten. Sedan viker du upp högra delen, med vecket ca 13 cm från vänster kant. Sedan tar du i vänster kant och viker tillbaka, så ritningen blir i A4-storlek. Då kommer rutan längst ner till vänster, med ritningsdata, fram. Vill man titta på ritningen är det bara att dra ut den.
Hoppas du fattar, den är inte lätt att förklara.
 
A3 viks enligt min paintskiss...

mvh Jonas
 
  • Ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis så menade jag. Fast jag orkade inte rita.
 
Hemmakatten
Det absolut enklaste är att åka till en kopieringsfirma/tryckeri som viker både A3 A2 och A1 i sin vikningsmaskin. ;)
 
Om ritningsblanketten följer standard så ska det finnas vikmärken i kanten som visar var man ska vika. (Raka streck och V-formade märken.) Det viktiga med resultatet är att ytterkonturerna blir som en A4 och att vänsterkanten är "ensam" det sista 2-2½ centimetrarna. Det ska gå att slå hål i vänsterkanten, sätta ritningen i pärmen och ritningen ska gå att vika upp utan att man tar ut den ur pärmen. Om ritningen är större än A3 betyder det att man måste vika in vänstra hörnet på baksidan för att lämna plats för hålen. Man måste också kunna läsa ritningshuvudet utan att ta ut ritningen ur pärmen. Även A0-ritningar går att vika på detta sät. Vikningsmaskiner viker faktiskt inte enligt standard. En maskinvikt ritning går inte sätta in i en pärm med mindre än att man antingen stoppar ner den i en plastficka som i sin tur går att sätta i pärmen eller slår hål tvärs genom hela ritningen. Det senare alternativet rekommenderas inte eftersom man då kan stansa bort någon viktig information.

Vi skriver ut 60000 ritningar per år på jobbet.
 
Hemmakatten
Jovisst går det att sätta maskinvikta ritningar i pärm. På kopieringsfirman vi anlitade fick man säga till om man skulle göra hål o sätta i pärm eller om man ville ha vikt "på vanligt sätt".
 
Hej igen allihopa.

Tack så mycket för hjälpen. Nu har jag lyckats vika ihop alla ritningar så att man kan veckla ut dem, även när de sitter i pärmen. :)

mvh
Wendt
 
Tekniska ritnigar viks enligt den rigorösa DIN 824 standarden. Allt annat helt oacceptabelt ;)
-----------------------
Oj, forumet tillåter inte högre upplösning än så.
Försök här eller googla på "DIN 824" så får du fler uppslag.
 
  • Faltung nach DIN 824.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur viker man efter markeringarna? Har prövat alla möjliga sätt utan att det blir bra.
Vilket håll viker man de olika tecknena I , /\ och \/ åt? :rolleyes:
 
Om man börjar från höger vid ritningshuvudet så viker man först med framsidan utåt. (Baksidan ihop.) Sedan viker man vi nästa märke åt vänster med framsidan inåt. Osv tills man vikt hela ritningen så att den ser ut som ett dragspel och den har samma bredd som en stående A4 samtidigt som den fortfarande är ovikt på höjden. En A3 är klar med detta.

På A2, A1 och A0 viker man sedan in hörnet bakom ritningen enligt den markeringen.

På A2 och A1 viker man till sist horisontellt så att alltihop får samma yttermått som en A4.

På A0 måstte men göra sosta vikningen två gånger åt varsitt håll så att man får ett dragspel även på detta hållet.

Förstora bilden ovan så blir det tydligare.
 
Tack för svar men jag hänger inte riktigt med. Det finns märken både uppe och nere och från höger räknat så finns det uppe I, I, I, I, /, I, I. Nere finns det /\, \/, /\, \/, I, I.
Är det dess man ska vika efter och isåfall hur?
 
Ja det är det, titta på bilden i inlägg #9.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.