Inför ommålning har det någon betydelse om man tvättar med alg/mögeltvätt eller det som kallas fasadtvätt?
 
Har olika funktioner, alg/mögel är för att ta bort påväxt.
Målartvätt rengör och mattar ned ytan på det som ska målas.
Alkyd, akrylat, etc, ska alltid tvättas med någon form av målartvätt.
Finns sådant som heter fasadrvätt, vissa enbart avsedda för tvätt, dvs betydligt svagare då ytan inte ska omålas. Så kolla att du väljer rätt.
 
Tack för svar. Men antar att det räcker med fasad/målartvätt vid ommålning då så man inte behöver göra två behandlingar?
 
Har du påväxt av alger/grönt eller något svart/prickar troligtvis mögel är det bra att behandla även mot det.
Billigt i jämförelse mot färg och arbetet med att måla.
Jag har sedan tiotalet år bara använt Jape-produkter utomhus, vet vad jag får och fungerar.
 
Men om ytan redan är ganska matt och sträv kanske det räcker med algtvätten?
 
K Klabbis 3000 skrev:
Men om ytan redan är ganska matt och sträv kanske det räcker med algtvätten?
Beror på vilken färg det är målat med.
Men jag säger tvärtom på färg som ska tvättas, alltid målartvätt och sedan alg/mögel vid behov.
Största misstaget du kan göra är att slarva med underarbetet där man kanske som nybliven husägare försöker hitta genvägar.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på vilken färg det är målat med.
Men jag säger tvärtom på färg som ska tvättas, alltid målartvätt och sedan alg/mögel vid behov.
Största misstaget du kan göra är att slarva med underarbetet där man kanske som nybliven husägare försöker hitta genvägar.
Det är målat med akrylatfärg tidigare och jag upplever den inte direkt för blank så inte nya färgen skulle fästa.
Har man verkligen någon större nytta av att matta ner den då med starka medel?
 
Ja, rengöra och ge bästa vidhäftning. Förväxla inte t.ex. solblekt yta med rengjord.
Är det utifrån någon speciell orsak du inte vill tvätta före målning?
Tvätta är ju det lilla och enklaste arbetet?
Sedan om det finns lös färg ska det skrapas och olja/grundas/målas utifrån den färg du kommer att använda.
 
A AndersS skrev:
Ja, rengöra och ge bästa vidhäftning. Förväxla inte t.ex. solblekt yta med rengjord.
Är det utifrån någon speciell orsak du inte vill tvätta före målning?
Tvätta är ju det lilla och enklaste arbetet?
Sedan om det finns lös färg ska det skrapas och olja/grundas/målas utifrån den färg du kommer att använda.
Frågar om detta för jag redan har tvättat garagen med alg/mögeltvätt. Sprutat på lösning, borstat och spolar av och tycker att det blir rent så frågan är ju om det då behöver tvättas igen med det andra medlet.
 
Jag sprutar bara på alg/mögeltvätt för att ta död på påväxt, tvätt med borste görs sedan med målartvätt.
Så alg/mögeltvätt ersätter inte målartvätt.
Tvätta bort påväxt är en sak, att göra ett bra underarbete för målning är något annat. Speciellt idag när färgerna är mera miljövänliga.
 
A AndersS skrev:
Jag sprutar bara på alg/mögeltvätt för att ta död på påväxt, tvätt med borste görs sedan med målartvätt.
Så alg/mögeltvätt ersätter inte målartvätt.
Tvätta bort påväxt är en sak, att göra ett bra underarbete för målning är något annat. Speciellt idag när färgerna är mera miljövänliga.
Hej, får jag ta upp en gammal tråd, skulle jag vara tacksam. Du säger några svar här ovanför att du alltid målartvättar först och därefter påför alg/mögeltvätt, medan du här säger tvärtom, alg/mögeltvätt först, sedan målartvätt. Blir förvirrad. Eller kanske spelar det ingen roll i vilken ordning. Tacksam om du vill räta ut mina frågetecken.
 
Nej, jag skriver att jag "alltid" målartvättar och att jag sedan använder alg/mögeltvätt vid behov.
Så finns det behov av alg/mögeltvätt så gör jag det först och sedan målartvätt.
Jag använder Japes produkter och de har beskrivningar av hur produkterna används tillsammans.
Väljer du andra produkter så gäller deras anvisningar.
 
A AndersS skrev:
Nej, jag skriver att jag "alltid" målartvättar och att jag sedan använder alg/mögeltvätt vid behov.
Så finns det behov av alg/mögeltvätt så gör jag det först och sedan målartvätt.
Jag använder Japes produkter och de har beskrivningar av hur produkterna används tillsammans.
Väljer du andra produkter så gäller deras anvisningar.
Tack- då förstår jag
 
Glömde skriva vid målning så sprutar jag på medel, som får sitta x-tid enligt anvisning. Sedan tvättas det med målartvätt.
Enbart rengöring av fasad utan målning, precis samma men produkten Underhållstvätt istället.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.