4 kvm. Total renovering badrum ny rör, el, rivning, golvbrunn osv. 100k för arbetskostnad sedan köpte vi material själv
 
M maxiq skrev:
En vän har fått ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på 200 000 kr för renovering av ytskikt och golvbrunn i badrummet.
Det är väl bara att ta in flera olika offerter och se var det landar? Priset är högt, men inget jag förvånas över. Kan säkert finnas någon som kan göra det billigare.
 
M maxiq skrev:
En vän har fått ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på 200 000 kr för renovering av ytskikt och golvbrunn i badrummet. Jag ramlade baklänges och tänkte höra med er om det är inom rimlighetens gränser.
Badrummet är 2,3×2,3 m och ligger i en bostadsrätt från 80-talet. Det som ska göras är att ta bort mattor och kakel från väggarna, ta bort våtrumsgipset, ta bort golvmattan, byta ut golvbrunnen och flytta den någon halvmeter (bilning i betonggolv), uppspackling av golv, ny golvmatta, sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Trespo utanpå, flytta en handdukstork (vatten) en meter.
Badkar, toastol och handfat ingår inte.
låter som ett ytterst relevant pris 2022 materialet har ökat med 50% om det är ett svenskt företag med svensk utbildade hantverkare dom kostar mellan 6-700 /tim ggr ca 200 tim
 
Redigerat:
Beror på var ni är. I Stockholm är det väl t.o.m. billigt. Mitt badrum kostade 450K att renovera.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Hej, mycket svårt att bedömma så här när man inte har all fakta kring hur det ser ut på plats men fibo skivor är inte gratis å andra sidan går det snabbt att montera så Arbetskostnaden bör bli något lägre mot för tätskikt och plattsättning. Själva renoveringen som du beskriver låter enkel och Går säkert att få det gjort för runt 150 k.vvs delen bör bli enkel i ett så pass modernt hus. Kollegan har 90 talsradhus enplans på betongsula och badrum på ca 10 kvm, han tog de på löpande och krånglade till allt med mkt bilning. Slutade på 385 k med tvättmaskinsavdelning,bänk och nått väggskåp. Mitt badrum på 12 kvm hade gått på 450k om jag inte gjort allt själv. (sekelskiftesstil,viktorianskt fransk klinker, horus blandare, burlington porslin och mkt marmor, överdrivet ja. ) Allt är relativt men som sagt det går nog att få nån att renovera badrummet i fråga för 150 k om man inte har så höga krav. Hoppas detta hjälper på något vis ☺️
 
E Elias Håkansson skrev:
är konstnaden inkl kakel/klinker så är det absolut rimligt. Mitt badrum är 1,5x1,5 meter och kostade cirka 110 000 att renovera exkl kakel/klinker/inredning.
Var det länge sen ni gjorde om badrummet?
 
Här får du lite mer info som referens:

Jag är precis klar med en liknande renovering, badrum på ca 5 m2 som byttes från gamal våtrumstapet till kakel och klinker 60x30 plattor i hela badrummet. Lade in golvvärme och satte spottar så det blev ett rejält lyft.

Jag köpte all badrumsinredning på Ikea. Jag köpte kakel på Hornbach. Dusch, duschväggar, toalett och kranar köpte jag på nätet när jag hittade bra fynd.
Allt som allt kostade detta knappt 20.000 kr.

Sedan tog jag in 6 offerter för att göra jobbet - riva, slänga, el, ytskikt, flytspackling mm inklusive det material som behövs för detta.

Jag fick 2 svar kring 85000, jag fick 2 svar på 100000 och 1 svar på 155000. Så det är viktigt med många offerter! Jag tog en av de billigaste som hade bra recensioner. Tyvärr hade det läckt igenom i ett hörn så det blev totalt byte av allt golvspån, väggar och reglar så det blev ca 10.000kr dyrare än planerat men landade på drygt 110.000 kr totalt. Superfint och jag är jättenöjd, men såååå viktigt att ta in flera offerter!
 
  • Gilla
Robris och 3 till
  • Laddar…
S Snipern 666 skrev:
låter som ett ytterst relevant pris 2022 materialet har ökat med 50% om det är ett svenskt företag med svensk utbildade hantverkare dom kostar mellan 6-700 /tim ggr ca 200 tim
Är det ROT som drivit upp priserna?
 
  • Gilla
Töreln
  • Laddar…
Tycker det låter helt sjukt. Nu har vi förvisso kontakter och det är nybyggnation men 2 badrum (med dyrt jävla klinker både väggar och golv) plus kök och hall. Utan toalett, kommod osv.

Material ~90k
Timmar ~40k

Inredning kan man spendera hur mycket/lite som helst beroende vad man vill ha.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
M maxiq skrev:
Tack för alla svar! Som vanligt så tycker alla olika beroende på erfarenheter. Som jämförelse kan jag berätta om mitt badrum som jag gjorde om för fem år sedan. 3×1,2 m i trähus. Golv- och väggmatta är stuvbitar som jag fick gratis. Handfatet fick jag också.
Tak med isolering och belysning (rea) 500 kr
Ny dörr 600 kr
Toastol (rea) 1 700 kr
Duscharmatur (beg) 300 kr
Duschmunstycken 300 kr
Fuktstyrd takfläkt (beg) 200 kr
Rör och kopplingar 400 kr
Elektrisk golvvärme 500 kr
Flytspackel 200 kr
Gipsskivor 800 kr
Väggisolering och reglar 200 kr
Mattläggning/uppsättning 3 700 kr
Allt annat jobb 0 kr
Totalt 9 400 kr
Låter som om du är en OOhemul vän om du inte utför detta åt din vän för det är väl ingen Ovän
 
M maxiq skrev:
Är det ROT som drivit upp priserna?
Nej Covid som alla skyller på efter midsommar förra året gick byggmaterial upp med ett snitt på 40-50% byggplywood den billigaste varianten gick upp från 240kr till 480 på 1 månad bara som ett exempel ! Skatten måste in och vi vet alla vad det beror på !
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Låter som om du är en OOhemul vän om du inte utför detta åt din vän för det är väl ingen Ovän
Jo jag har erbjudit mig att göra stora delar av jobbet men det är lite känsligt med behörigheter och sånt när det är en brf
 
  • Gilla
darey
  • Laddar…
M maxiq skrev:
Jo jag har erbjudit mig att göra stora delar av jobbet men det är lite känsligt med behörigheter och sånt när det är en brf
uppfinn inte hjulet låt en firma som är minst 15år gammal göra jobbet för företagare måste lämna 10års garanti så företag som är yngre än 10
Och mindre seriösa kan lägga ner och ombilda
För att komma undan garantiansvar värt att väga in ! Billigt blir oftast dyrt i slutändan
 
M maxiq skrev:
En vän har fått ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på 200 000 kr för renovering av ytskikt och golvbrunn i badrummet. Jag ramlade baklänges och tänkte höra med er om det är inom rimlighetens gränser.
Badrummet är 2,3×2,3 m och ligger i en bostadsrätt från 80-talet. Det som ska göras är att ta bort mattor och kakel från väggarna, ta bort våtrumsgipset, ta bort golvmattan, byta ut golvbrunnen och flytta den någon halvmeter (bilning i betonggolv), uppspackling av golv, ny golvmatta, sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Trespo utanpå, flytta en handdukstork (vatten) en meter.
Badkar, toastol och handfat ingår inte.
Vi är på G att renovera vårt badrum från grunden. Offerter mellan 220000-350000. Möbler, porslin och duschväggar ej inräknade. Kakling ingår för ca 600kr/kvm. Badrummet är ca 9kvm
 
  • Gilla
  • Wow
claym och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.