S
Hej Husbyggare!

Jag undrar vad som är ett lämpligt pris på ett gammalt torp 10*8m där halva trästommen är röten, taket är dåligt samt att huset står på sk "ofri grund"?

För mig har huset värde då det här en fantastisk historia och ligger mycket vackert. Men vad är ett rimligt pris för ett hus som innebär så mycket arbete?
 
Fulkemisten
Vad kostar tomten? Kan du köpa loss den trots ofri grund? Där har du det.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Huset har ett negativt värde, är min uppfattning. Möjligen om den ligger till så att du kan upphäva någon strandrätt, men då måste du kunna ordna ett arrende.
 
  • Gilla
LeffeQ och 2 till
  • Laddar…
Förutsatt att tomten ligger på Lidingö, ganska mycket skulle jag tro.

Om huset däremot ligger 10 mil från närmaste stad i Jämtland så antar jag att värdet börjar närma sig noll.

Bäst är väl kanske att kolla vad likande försäljningar gått för.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
S
O onaka skrev:
Förutsatt att tomten ligger på Lidingö, ganska mycket skulle jag tro.

Om huset däremot ligger 10 mil från närmaste stad i Jämtland så antar jag att värdet börjar närma sig noll.

Bäst är väl kanske att kolla vad likande försäljningar gått för.
Huset är på ofri grund. Det finns således varken tomt eller lagfart.
 
S Stigur-Olafur skrev:
Huset är på ofri grund. Det finns således varken tomt eller lagfart.
Då är frågan vad ägarna till marken har för tankar och hur många år det är kvar på arrendet och om du får överta det. Risken finns ju att du köper ett fallfärdigt ödehus som du ombeds forsla bort.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Risken finns ju att du köper ett fallfärdigt ödehus som du ombeds forsla bort.
Därav min tanke om negativt värde.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
S
Jag höll nästan på att säga att det är en dum fråga. Vad är 100 st pengar värda i en okänd valuta? Är det Pund blir det mycket men Yen blir det lite.

Ett hundraårigt arrende på 5000 m2 med fast kostnad på 1000 kr/år i ett attraktivt område är värt många miljoner. Gäller motsatta förhållanden får man betala för att bli av med skiten.
 
S STB skrev:
Jag höll nästan på att säga att det är en dum fråga. Vad är 100 st pengar värda i en okänd valuta? Är det Pund blir det mycket men Yen blir det lite.
Elda upp huset och bygg nytt
Ett hundraårigt arrende på 5000 m2 med fast kostnad på 1000 kr/år i ett attraktivt område är värt många miljoner. Gäller motsatta förhållanden får man betala för att bli av med skiten.
 
På de flesta håll är värdet praktiskt räknat noll. Sannolikt får man ge en slant med. Undantaget är ifall markägaren är villig att sälja en tomt och huset antingen finns på en ort med bostadsbubbla eller en plats där ett gammalt hus ger rättigheter till exempel gällande standskydd.
 
A
Se till att få ett bra bolån. Vissa banker använder arrendet som säkerhet och då kan du få lika bra ränta som ett bolån.
 
S
I det här fallet står huset på betesarrende. Dvs äger man huset och får ta över betesarrendet så har man ett hus med väldigt billigt arrende. Besittningsrätten gäller ju oavsett.

Men det är nog få som uppskattar den "möjligheten"?
 
Jaha det var en annan sak. Jag tror fortfarande att marknadsvärdet är obetydligt men bruksvärdet är betydligt större än jag först trodde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.