Hej allesammans.
Tänkte lägga marksten på garageuppfarten i sommar.
Där det kommer stå 2-3 vanliga bilar, och vi kommer kunna vända på uppfarten med bilen.
Undrar över hur tjockleken ska vara på markstenen.
50mm, 60mm, 80mm?
Pratade med Benders som rekommenderade minst 60mm.
Däremot på Bauhaus hemsida finns det marksten med tjocklek på 50mm som är gjorda för garageuppfarten. Exempelvis Benders stil.
Tacksam för era tankar/hjälp kring funderingarna.
ska man snåla och köpa den som är 50mm, eller köpa dyrare kanske Benders fasad bas på 60mm eller 80mm?
Tänkte lägga marksten på garageuppfarten i sommar.
Där det kommer stå 2-3 vanliga bilar, och vi kommer kunna vända på uppfarten med bilen.
Undrar över hur tjockleken ska vara på markstenen.
50mm, 60mm, 80mm?
Pratade med Benders som rekommenderade minst 60mm.
Däremot på Bauhaus hemsida finns det marksten med tjocklek på 50mm som är gjorda för garageuppfarten. Exempelvis Benders stil.
Tacksam för era tankar/hjälp kring funderingarna.
ska man snåla och köpa den som är 50mm, eller köpa dyrare kanske Benders fasad bas på 60mm eller 80mm?
Vi hade en duktig firma som lade marksten på vår stora uppfart som rymmer fem bilar. De sa att 50 mm duger bra. Jag hade nämligen läst att man "skulle" ha tjockare (och dyrare). Och det ser fortfarande fint ut fem år senare. Om stenarna sjunker eller ej torde bero mer på underarbetet än på deras tjocklek. I vart fall tål de belastningen. Vår stensort hette något i stil med "Gotland" eller "Visby".
Ju större sten desto tjockare måste dom vara för att inte spricka. En byasten kan vara 5cm men en 35x35-platta bör vara minst 6cm, gärna mer.
Om ni har möjlighet att redan innan ni lägger plattorna märka ut var bilarna oftast kommer stå så kan ni med fördel blanda bärlagret med lite torrbruk så är det mindre risk för sättningar.
Dock kommer det alltid bli sättningar om man alltid kör i samma spår tillräckligt länge.
Om ni har möjlighet att redan innan ni lägger plattorna märka ut var bilarna oftast kommer stå så kan ni med fördel blanda bärlagret med lite torrbruk så är det mindre risk för sättningar.
Dock kommer det alltid bli sättningar om man alltid kör i samma spår tillräckligt länge.