Jag har ett garage jag tänkte konvertera till bo-area. Garaget har i dag bara jord/grus-golv.

Vad finns det för alternativ?
Gjuta platta?
Mekaniskt ventilerat golv?
Något annat?

Vad kan ett sånt projekt tänkas kosta ungefär?
Garaget är på 30 m2

All typ av input är uppskattad.
 
Det är väl en fråga om budget och framtida krav på komfort. Top of the line är att gräva ut 30-40 cm, stoppa ned isolering (frigolit) med alla rör, gjuta en platta, golvvärme och täckgolv, med allehanda spärrskikt emellan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl en fråga om budget och framtida krav på komfort. Top of the line är att gräva ut 30-40 cm, stoppa ned isolering (frigolit) med alla rör, gjuta en platta, golvvärme och täckgolv, med allehanda spärrskikt emellan.
Låter vettigt. Vågar du (el nån annan) på en uppskattning vad det kan kosta? Jag har inte en susning
 
Avser du att utföra arbetet själv?

Att gräva för hand är gratis men jobbigt, isolering, armering och betonggolv lär väl kosta minst 1000kr/m2 i Sthlm kanske det dubbla?
 
W WIRN skrev:
Låter vettigt. Vågar du (el nån annan) på en uppskattning vad det kan kosta? Jag har inte en susning
Nej, ingen aning. Material kan du uppskatta på byggmax och arbetet brukar vara minst lika mycket. Om du tar in offerter på komplettpris så tar dom in rejält med pengar för risker. Tar du in som löpande så är det oftast biligare menkräver att du övervakar bygget hela tiden.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl en fråga om budget och framtida krav på komfort. Top of the line är att gräva ut 30-40 cm, stoppa ned isolering (frigolit) med alla rör, gjuta en platta, golvvärme och täckgolv, med allehanda spärrskikt emellan.
Gräv djupare, 1dm kapilärbrytande 16/32, 3dm frigolit och 1 dm betong är väl det minsta man vill ha?
 
Lite dränering under det med kanske när det ändå blivit en grop, denna ska ju gå någonstans så om garaget inte ligger högt eller i bra backe så kanske behövs grävas en stenkista med (men dränering är ju enbart om behov föreligger).
 
Tack för bra svar.

Betongplatta vore klart det bästa men det är ju även en kostnadsfråga.
Är det något som har erfarenhet att att lägga mekaniskt ventilerat golv (tex Nivell) direkt på mark (på grus/jord)?
 
Man bygger inget golv direkt på mark.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
W WIRN skrev:
Tack för bra svar.

Betongplatta vore klart det bästa men det är ju även en kostnadsfråga.
Är det något som har erfarenhet att att lägga mekaniskt ventilerat golv (tex Nivell) direkt på mark (på grus/jord)?
Om du avser att bygga ett uppvärmt bostadsutrymme behöver du isolering i både golv, vägg och tak.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du avser att bygga ett uppvärmt bostadsutrymme behöver du isolering i både golv, vägg och tak.
Det är min tanke, men golv är steg ett

Stefan N Stefan N skrev:
Man bygger inget golv direkt på mark.
Så det betyder att man inte kan sätta mekaniskt ventilerat golv direkt på mark? Är betongplatta det enda alternativet då?
 
F fribygg skrev:
Avser du att utföra arbetet själv?

Att gräva för hand är gratis men jobbigt, isolering, armering och betonggolv lär väl kosta minst 1000kr/m2 i Sthlm kanske det dubbla?
Om det blir platta hade jag hade tänkt gräva själv och leja resten.

Ja, det är i Stockholm (el nära). Kostar verkligen materialet det dubbla här? El är det arbetet du syftar på?
 
W WIRN skrev:
Om det blir platta hade jag hade tänkt gräva själv och leja resten.

Ja, det är i Stockholm (el nära). Kostar verkligen materialet det dubbla här? El är det arbetet du syftar på?
Arbete har en tendens att bli väsentligt dyrare i större städer, trots att det borde finnas konkurrens.

Jag avsåg nog betongen i första hand, isolering och armering behöver väl inte bli dyrare om man tar in några offerter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.