Plattan är gjuten och på måndag börjar vi mura.
Frågan lyder: Bör stenen gå längs med plattan eller ha ett överhäng på 1 cm.

Jag vill köra längs med, muraren föreslår överhäng, pga komma ifrån inträngande vatten mellan mursten/platta.
 
N Niklas Lindén skrev:
Plattan är gjuten och på måndag börjar vi mura.
Frågan lyder: Bör stenen gå längs med plattan eller ha ett överhäng på 1 cm.

Jag vill köra längs med, muraren föreslår överhäng, pga komma ifrån inträngande vatten mellan mursten/platta.
vi körde nog 2 cm överhäng, dock med porotherm, på inrådan från vår kvalitetsansvarige, dock minns jag inte exakt varför. men om det finns ngt officiellt får nog ngt proffs svara på. har du kollat ytongs instruktioner?
 
P Peter_Bromma skrev:
vi körde nog 2 cm överhäng, dock med porotherm, på inrådan från vår kvalitetsansvarige, dock minns jag inte exakt varför. men om det finns ngt officiellt får nog ngt proffs svara på. har du kollat ytongs instruktioner?

Har bra koll på deras instruktioner men det skiljer sig åt från land till land. Danmark/tyskland/polen i deras instruktioner så rekk man att ha överhäng men inte i den svenska instruktionen.
 
MrJay
2cm överhäng är det vanligaste i Sverige och anledning är för slippa problem med vatten. Självklart kan man även mura utmed plattan för att sedan lägga till en list när man putsar som löser problemet med vatten. Jag ställer mig dock frågande att ni helt plötsligt skall ändra från det ena till det andra då man inför startbesked skickar konstruktionsritning till kommun, denna visar hur man tänkt väggen skall ligga. Flyttar man väggen påverkar man boytan, något jag inte tror kommunen är så värst förtjust i att ni gör, speciellt om ni bygger i ett område med detaljplan
 
N Niklas Lindén skrev:
Har bra koll på deras instruktioner men det skiljer sig åt från land till land. Danmark/tyskland/polen i deras instruktioner så rekk man att ha överhäng men inte i den svenska instruktionen.
Som sagt bara min syn på detta, men jag skulle nog hellre läsa vad de säger längre söderut då sverige är en rätt liten marknad och erfarenheterna på stenhus i danmark polen mfl är mycket större. Dock har såklart Mr Jay en bra poäng om byggyta etc och ifall du får avvika så eller om det blir problem. Sen beror det väl på hur exakt allt är räknat inne ifall du verkligen vill ha de där extra centimeterna. blir ju kanske inte samma jämna mått då som passar bättre i vissa fall. tänk kakling etc i badrum.
jag antar att du kollat måtten på plattan, att de inte planerade för det redan och minskade den 2 cm, om det nu är praxis.
 
MrJay MrJay skrev:
2cm överhäng är det vanligaste i Sverige och anledning är för slippa problem med vatten. Självklart kan man även mura utmed plattan för att sedan lägga till en list när man putsar som löser problemet med vatten. Jag ställer mig dock frågande att ni helt plötsligt skall ändra från det ena till det andra då man inför startbesked skickar konstruktionsritning till kommun, denna visar hur man tänkt väggen skall ligga. Flyttar man väggen påverkar man boytan, något jag inte tror kommunen är så värst förtjust i att ni gör, speciellt om ni bygger i ett område med detaljplan
Det behöver du inte vara frågande till, det är det byggtekniska som är intressant för mig att hitta en lösning på. Kommer inte köra överhäng utan tilläggsisolera med en 50mm rockwool stenullsksiva för att försluta alla köldbryggor och slippa laga och fylla igen fickorna på hörnstenarna. Samt därtill sänka energibehovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.