Jag har nyss köpt en mopedbil (Ligier) där tidigare ägare kört på en färgburk så det är torkad färg på bilen. Efter sökning så har jag fått fram att plasten på mopedbilar är gjord av abs plast.
Så nu behöver jag tips på hur jag på bästa sätt kan få bort färgen utan att förstöra/lösa upp plasten. Några tips?
 
  • Närbild av en svart mopedbil med torkade vita färgstänk på plaststötfångaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S Sussi H skrev:
Jag har nyss köpt en mopedbil (Ligier) där tidigare ägare kört på en färgburk så det är torkad färg på bilen. Efter sökning så har jag fått fram att plasten på mopedbilar är gjord av abs plast.
Så nu behöver jag tips på hur jag på bästa sätt kan få bort färgen utan att förstöra/lösa upp plasten. Några tips?
ABS-plast är känsligt för starka lösningsmedel. Om ytan är lackad vilket det absolut ser ut som på bilden är den riktigt tålig. tvätta ytan noga med diskmedel och varmt vatten. Låt torka mycket väl.
Testa försiktigt med Limtvätt på ren bomull, finns i flaska hos färghandlaren. tex Casco.
Köp inte uddamärken på lågpriskedjorna.
Nästan 100% säker på att blir perfekt.
 
  • Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
ABS-plast är känsligt för starka lösningsmedel. Om ytan är lackad vilket det absolut ser ut som på bilden är den riktigt tålig. tvätta ytan noga med diskmedel och varmt vatten. Låt torka mycket väl.
Testa försiktigt med Limtvätt på ren bomull, finns i flaska hos färghandlaren. tex Casco.
Köp inte uddamärken på lågpriskedjorna.
Nästan 100% säker på att blir perfekt.
Tack, får prova på ett litet ställe så hoppas jag att det ska fungera. =)
 
A
S Sussi H skrev:
Tack, får prova på ett litet ställe så hoppas jag att det ska fungera. =)
Hör gärna av dig sen!
 
Magnus Filip skrev:
Hör gärna av dig sen!
Tack så mycket. Det funkade bra så nu är färgen borta och plasten ser ut att må bra.
 
  • Närbild på renoverad svart bilplast utan färgrester, med reflekterande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
A
T
S Sussi H skrev:
Tack så mycket. Det funkade bra så nu är färgen borta och plasten ser ut att må bra.
Tack!
Så bra!

Jag är kemiutbildad men har aldrig jobbat med det.

Alltid trevligt att hjälpa till
 
  • Gilla
Sussi H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.