Hej!

Vi har en firma som totalrenoverar vårat badrum och enligt kontraktet så skulle dom ha varit klara 070609. Nu är det en vecka försenat efter mycket strul. Jag gissar på att dom har 2 dagar på sig att bli helt klara. MAO klara 070619. Vi har ca 20% kvar att betala på totalbeloppet och det ska vi göra när allt är klart. Jag undrar hur mycket vi kan dra av på priset pga försening??

Enligt "Allmänna bestämmelser - RO 05 (version 2)" (från konsumentverket) som detta företag har med som dokument i deras kontrakt så står följande:

Påföljder vid dröjsmål
25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen
enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 §
och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av
näringsidkaren enligt
vad som sägs i 31 §.


Reklamation vid fel och dröjsmål
17 § 1 st. Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta
näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller bort märka felet
(reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten
märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än
tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på
mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades,
såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
26 § 1 st. Har uppdraget avslutats, får konsumenten häva avtalet eller fordra
skadestånd på grund av ett dröjsmål endast under förutsättning att han senast inom
skälig tid efter uppdragets avslutande har underrättat näringsidkaren om att han vill
åberopa dröjsmålet (reklamation).




Jag hittar inte paragraf 31 någonstans.

Tacksam för svar.
 
Har ni inte vite uttryckt i kr/överskriden vecka specificerat i avtalet? Det brukar finnas med i standardavtal tex från villaägarnas riksförbund.
 
Nej det finns inget sådant i kontraktet från denna firma.
 
Ur konsumenttjänstlagen (via Google)

31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror dröjsmålet på någon som näringsidkaren har anlitat för att helt eller delvis utföra tjänsten, är näringsidkaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som näringsidkaren har anlitat eller någon annan i tidigare led.
Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst.
Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
Näringsidkaren och konsumenten kan träffa avtal om att ersättning enligt denna paragraf inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet. Lag (2005:61).
 
Det finns nog inget "pris" generellt utan beror nog på omständigheterna. Om entreprrenör anlitat underentreprenör eller skäligen inte kan rå för försening - den låg utanför hans kontroll (slut på material hos Bauhaus, försening av blandare från Gustavsberg etc etc).

Om ni bara har ett badrum i huset kanske ni kan ställa högre krav på omkostnader än o ni har tillgång till Toa/dusch o så ändå?

(Jag är dock inte jurist)

Om de använt ett "standardkontrakt" och tagit bort delen om vite så kanske de medvetet vet att om det inte uttryckligen står så......???

Innan jag anlitar folk brukar jag läsa villaägarnas riksförbunds avtal (mycket bra).
 
Hemmakatten
Du har rätt till skadestånd för faktiska kostnader som uppkommit pga förseningen. Vite är ett skadestånd som alltid utfaller (per vecka vanligtvis) och som inte behöver diskuteras. eftersom ni inte har vite inskrivetså bör ni redovisa de faktiska kostnader ni haft (och naturligtvis kräva lite för merbesvär och allmän olägenhet). Men det lär inte bli mkt pengar ni kan få. Enda hållhaken är att ni håller inne pengar, men det kan ni bara göra för en rimlig del.
 
Vi har inte haft några kostnader för att arbetet har dragit ut på tiden direkt. Vi håller inte inne med pengar heller eftersom arbetet inte är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.