Vi har en grådassig mexitegelvilla som står bredvit en gnistrande vit mexitegelvilla. Jag är lite bekymrad för att mitt hus kanske blir deprimerat om den inte får en uppiffning snart. Hörde att man kan använda kalkfärg som man sprutar på teglet. Någon som har ytterligare info om detta?
 
Skulle rekommendera silikatfärg.
 
använder själv Silikatfärg, fast invändigt i källare. Var köper man denna billigast, gärna i STHLM?
 
Hur ser en mexitegelvilla egentligen ut som blir övermålad med vit silikatfärg? Måla fogar och allt då?
 
Grannens mexitegelkåk är helt vitmålad, fogar och allt. Får ta ett kort imorgon...
 
Det vill vi gärna se.

JohanKson skrev:
Grannens mexitegelkåk är helt vitmålad, fogar och allt. Får ta ett kort imorgon...
 
Jag har fått rekommenderat silkonharts som andas på ett bättre sätt.
 
Hej
Teknos har en färg som heter siloksan som i kombination med en siloksangel förbättrar underlagets vattenavstötande egenskaper. Fäster på betong. Puts, kalksandsten och fibercementskivor.
Anders
 
är detta bättre på tegel än silikatfärg?
 
Från fasadfirman (ev av Sveriges största...) där jag känner en rutinerad räv (50+), så är Silkonharts överlägset Sillikat på tegel.

Framförallt så rekommenderade han den eftersom jag ska måla huset vitt, den drar åt sig betydligt mindre smuts. Något dyrare, men å andra sidan lite drygare. Dom blandar ut med 15% vatten första vändan (10 enligt Maxit).

Enligt ex. Maxit:
Maxit Silikonhartsfärg A är en lösningsmedelsfri, ånggenomsläpplig putsfärg med mycket hög andel silikonhartsbindemedel för utomhusbruk

Den har mycket låg vattenupptagning. Maxit Silikonhartsfärg A har god smutsavvisande förmåga och stor motståndskraft mot svamp, alger och mossa under normala väderförhållanden.
 
K
addee skrev:
Från fasadfirman (ev av Sveriges största...) där jag känner en rutinerad räv (50+), så är Silkonharts överlägset Sillikat på tegel.

Framförallt så rekommenderade han den eftersom jag ska måla huset vitt, den drar åt sig betydligt mindre smuts. Något dyrare, men å andra sidan lite drygare. Dom blandar ut med 15% vatten första vändan (10 enligt Maxit).

Enligt ex. Maxit:
Maxit Silikonhartsfärg A är en lösningsmedelsfri, ånggenomsläpplig putsfärg med mycket hög andel silikonhartsbindemedel för utomhusbruk

Den har mycket låg vattenupptagning. Maxit Silikonhartsfärg A har god smutsavvisande förmåga och stor motståndskraft mot svamp, alger och mossa under normala väderförhållanden.

Jag tycker att du ska läsa hela texten. Det kan bli lite förvirrande när man bara klipper in vissa delar.

Användningsområde
maxit Silikonhartsfärg A är främst avsedd för SERPO Fasadsystem EF (Serpotherm EF, Serpomin EF och Serposol EF). maxit Silikonhartsfärg A används även på puts och betong. maxit Silikonhartsfärg A är också lämplig för renoveringar av tidigare silikonhartsmålade eller silikonhartsputsade ytor.maxit Silikonhartsfärg A är också mycket lämplig för andra tidigare organiskt målade ytor på mineraliska underlag.
 
Inte med på om du försöker påpeka något, eller bara visa hela texten för andra läsare....?
 
vad menar du kan man inte måla med silikonhartsfärg på TEGEL?
 
K
Det var både till dig och andra.

Silikonhartsfärgen är främst till deras hydrofoberade tunnputssystem och inget de rekommenderar till tegel. Jag skulle hellre råfråga tillverkaren än nån gammal räv :)
 
Jag får backa av, Ringde Maxit och dom sa precis detta.

Tack för påpekandet, kunde ju blivit riktigt dyrt annars...

Enligt Nina på Maxit så ska jag ha Silikatfärgen Serpo 303 som späs 15% med Silikatgrund 301 i båda vändorna. Silikonhartsfärgen används till Maxits Hydrofoberade tunnputssystem och rekommenderas Inte för tegel. Imed att det är en plastfärg så riskerar man frostsprängningar i teglet om/när fukt tränger in.

Slutsats 1. EJ Silikonharts på tegel.
Slutsats 2. Kontrollera alltid med tillverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.