A AndersS skrev:
Och du har inte företag som bilen är registrerad på?
Och så här ser appen ut där du väljer.
[bild]
man behöver ingen behörigt för att vem som äger företagsbilar
 
T tergo skrev:
man behöver ingen behörigt för att vem som äger företagsbilar
Gäller detta även om bilen ägs av en enskild firma?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Gäller detta även om bilen ägs av en enskild firma?
vet ej men skulle tro det
 
T tergo skrev:
vet ej men skulle tro det
Jag tror faktiskt motsatsen då en enskild firma saknar eget organisationsnummer utan det är företagarens personnummer som "fungerar" som organisationsnummer och jag tror att det ur Transportstyrelsens synvinkel är att likställa med en privatägd bil och att uppgifterna därmed inte är "direkt åtkomliga".

Är väl lätt att kolla om någon vet en enskild firma som äger fordon...
 
T tergo skrev:
man behöver ingen behörigt för att vem som äger företagsbilar
Men ts ville ju se om den var försäkrad och var, ser man det? Inte vem som äger bilen.
 
Om bilen är påställd så måste den vara försäkrad (trafikförsäkring). TS vill veta vilket bolag den är försäkrad i och det framför som sagt var om man går in på transportstyrelsen.se, väljer "Se uppgifter om dina fordon" och loggar in med sin e-legitimation.

Om TS glömt att försäkra bilen så kommer det en ockerfaktura från trafikförsäkringsföreningen, så det borde han komma ihåg.
 
Jag vet att man kunde SMS'a och få svar på om andras bilar var försäkrade. Man fick inte bolaget eller typ. Bara att det fanns en försäkring. Mer än så ska man nog inte kunna se.
 
Det går att ha två helförsäkringar på en och samma bil som privatperson. Fel i systemet absolut men Folksam lyckades inte ta bort felaktiga på mer än 2 år, dom krediterade dock beloppet efter att jag ringt dom 3 år i rad.
 
Redigerat:
Normalt ser det ut så här, har tagit bort reg.nummer.
Skärmdump från Transportstyrelsens hemsida som visar fordonsuppgifter för en vit Volvo, inkluderat försäkringsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stefan1972 skrev:
Det borde saknas info här.....Byta bolag kan man bara göra på förfallodag om man inte gör ägarbyte. Den tidigare försäkringen borde då ha sagts upp automatiskt. Även garageförsäkringen som ju ändå bara är kopplad till det vanliga avtalet.
Ställ av bilen så den automatiskt får en ”garageförsäkring”, ring försäkringsbolaget och säg att du vill avsluta försäkringen, vänta på bekräftelse.
Ställ på bilen, ring ditt nya bolag och försäkra.
Så jo, det går visst. Att bolagen försöker tuta i sina kunder annat är bara fult eller okunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.