Någon som kan rekommendera ett lås till ytterdörren med fingeravtrycksläsare?

Globalt finns det väldigt mycket att välja på men det utbudet når inte Sverige av någon anledning. Har det med krav från hemförsäkringar att göra tro? Lås behöver certifieras kanske?
 
  • Gilla
Dimitrios Vatalis
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Någon som kan rekommendera ett lås till ytterdörren med fingeravtrycksläsare?

Globalt finns det väldigt mycket att välja på men det utbudet når inte Sverige av någon anledning. Har det med krav från hemförsäkringar att göra tro? Lås behöver certifieras kanske?
Snarare beror det på det kalla klimatet vilket kräver permanent uppvärmning i enheten för att fungera bra vilket blir problem med enklare batteridrivna enheter.
Det finns fingeravtrycksläsare som fungerar men det är betydligt dyrare och ingår i riktiga passersystem.
 
1 123abc skrev:
Snarare beror det på det kalla klimatet vilket kräver permanent uppvärmning i enheten för att fungera bra vilket blir problem med enklare batteridrivna enheter.
Det finns fingeravtrycksläsare som fungerar men det är betydligt dyrare och ingår i riktiga passersystem.
Njä det stämmer ju inte längre. Sedan Apple började med fingeravtrycksläsare i mobilerna för typ 5 år sedan så är dom sjukt stabila även i minusgrader, och drar knappt nån ström i vänteläge.
 
Hur förvarar du din mobiltelefon?
Det är knappast jämförbart med ett lås som sitter utomhus i ur och skur.
 
1 123abc skrev:
Hur förvarar du din mobiltelefon?
Det är knappast jämförbart med ett lås som sitter utomhus i ur och skur.
Du har inte en ny IPhone/Samsung/Huawei med fingeravtrycksläsare? :) Jag lovar dig din eventuella negativa erfarenhet är utdaterad. Även bilar har börjat komma med fingeravtrycksläsar, och för den delen då en massa dörrlås inte bara just i Sverige.

Det gäller för övrigt inte bara smarta lås med just fingeravtrycksläsare utan av någon anledning så säljs det typ bara Yale och några få till i Sverige medans utbudet av smarta lås utanför Sverige är gigantiskt.
 
Det finns orsaker till att många utländska smarta lås inte säljs i Sverige och det beror bl.a på krav och standarder vilket jag egentligen kan förklara betydligt mer ingående men jag väljer att inte svara mer i denna tråden.
Mina erfarenheter kommer inte från de mobiltelefoner du nämner utan utav yrkeserfarenhet då jag jobbar med säkerhetsprodukter även smarta och biometriska samt mekaniska.
 
Så bra. Någon som kan svara på min ursprungliga fråga istället, tips på lås till ytterdörr med fingeravtrycksläsare? Habo hade nåt som folk verkar nöjda med? Skulle ersättas av nyare modell om jag förstod det korrekt?
 
Men allvarligt talat. Som användare av fingeravtrycksläsare under ett antal år på mobilen så kan jag konstatera att detta inte alltid fungerar.

Skulle jag vilja ha detta system för att kunna komma in i min bostad? Var och en kan ju svara för sig men mitt svar är Nej: absolut inte. Aldrig i livet att jag skulle ha så här osäker teknologi på grundläggande saker.
 
Karlia
Då och då får jag låsa upp mobilen med kod därför att fingeravtrycket inte fungerar. Blöta fingrar, kalla fingrar, sår efter något.. Kodlås till dörr tror jag mer på, särskilt under perioden min dotter tappade bort/glömde nyckeln någon eller flera gånger/vecka.
 
P Pettttter skrev:
Ser att det nu faktiskt dykt upp ett väldigt intressant lås med fingeravtrycksläsare på marknaden. Billigare än Yale med mer features är ju inte fel. Någon som testat? [länk]
Detta är ett ”Rebrandat” kinalås för Beslagsgruppen, finns exakt samma modell av lås med flera olika namn på Aliexpress.
 
P Pettttter skrev:
Ser att det nu faktiskt dykt upp ett väldigt intressant lås med fingeravtrycksläsare på marknaden. Billigare än Yale med mer features är ju inte fel. Någon som testat? [länk]
Så länge du inte har några högre säkerhetskrav så kan det fungera men jag är tveksam till batteridrivna fingertrycksläsare och kyla.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Så länge du inte har några högre säkerhetskrav så kan det fungera men jag är tveksam till batteridrivna fingertrycksläsare och kyla.
Trodde du lovade att inte svara mer i tråden? :) Har inte bett om upprepning av dina killgissningar utan frågar alltså efter faktiska erfarenheter med detta och liknande lås.
 
  • Arg
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Detta är ett ”Rebrandat” kinalås för Beslagsgruppen, finns exakt samma modell av lås med flera olika namn på Aliexpress.
OK intressant, går kanske att beställa hem ännu billigare då. Ser bara väldigt positiva recensioner på Bauhaus så verkar vara bra grejer.

Sen vet man inte säkert att det importerats eller vilket håll det kopierats. Jag jobbar själv med produktutveckling och våra produkter hittar vi identiska kopior på ungefär ett år efter vi släpper. På tex Aliexpress. Eller har du någon inside info på dessa låsen så vi vet att det är import?
 
Vi har fingeravtrycksläsare på jobbet, de fallerar ibland att läsa fingeravtryck, bl.a. när fingret är kallt, eller om man t.ex. har använt slippapper eller kemikalier så att delar av fingeravtrycket har suddats ut.

De få fingeravtrycksläsare som sitter utomhus sitter i en låda där det sitter ett värmeelement för att hålla fingeravtrycksläsaren ”varm”.


Sen är frågan hur många punkter den läser och hur många som måste stämma överens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.