D
Jag vet inte ifall jag placerat inlägget i rätt forum, annars så får admin flytta den.

Vi har nyligen köpt ett hus som vi ska flytta till i mitten av sommaren. Vi har haft en besiktningsman där som kollat över huset och gjort lite fuktmätningar och allting såg bra ut.
Nu när säljaren håller på och flyttar ut så ser han att under sängen i ena rummet i hörnet så har det uppstått en fuktskada. Vi gjorde en fuktmätning i detta rummet fast i andra hörnan på samma sida av väggen som uppmättes till 10,5 % Fk.
Jag vet om att undersökningsplikten ligger på mig men jag var dum nog och inte lyfte bort några större möbler när vi kikade på huset, så nu får jag stå mitt kasst...

Jag har bifogat en bild där man ser hur det ser ut. Det rödmarkerade krysset är väggen mot söder.
Huset är byggt -59 och är platta på mark. Den bärande konstruktionen är träreglar och fasaden är av tegel.
Väggen som vetter mot söder ligger där rabatter längst med fasaden. Förmodligen så har syllen blivit fuktskadad och sedan har det letat sig in i detta sovrummet.
Vad tror ni, jag behöver all hjälp här. Hur går jag tillväga på bästa sätt.
Tack på förhand!
 
  • Fuktskada i hörnet av ett rum, med synliga mögel och rötta träreglar, rött kryss markerar söderväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
börja med att ta bort golvlist och bit golv så du ka se hur stor skadan är.
kontakta försäkringsbolaget
 
D
T tergo skrev:
börja med att ta bort golvlist och bit golv så du ka se hur stor skadan är.
kontakta försäkringsbolaget
Hur funkar det egentligen med försäkringsbolaget? Detta är ju något som jag kunde ha upptäckt när vi kollade på huset. Det var ju liksom inget dolt fel.
 
J
Fukt utifrån ersätts aldrig ändå men har du tur kan ju långvarig kondens också ge fukt på insidan av kalla väggar. Speciellt när något, tex en stor möbel täcker cirkulation av luft.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
D densomkanvet skrev:
Hur funkar det egentligen med försäkringsbolaget? Detta är ju något som jag kunde ha upptäckt när vi kollade på huset. Det var ju liksom inget dolt fel.
om försäkringen står för det (finns vissa undantag) så brukar det gå på tidigare ägarens försäkring upp till 30 dagar efter tillträdet av huset om jag nu minns rätt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Update:
Syllen är genomfuktig och kommer att bytas. Man har även gjort en tilläggsisolering väggen som man ser på bilden där det är massa svartmögel...
 
  • Öppen vägg med synlig svartmögel och isolering, verktyg och byggavfall på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomfuktig syll och vägg med svartmögel och tilläggsisolering synlig vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.