Jag ska beställa en ställning:
https://www.stallning.se/byggstallning/villapaket/villapaket-1-ram-alu

På en del av tomten har jag en mur längs med huset som är ca 50cm hög vilket gör att benen längst ut från väggen hamnar 50cm lägre än dom närmast husväggen.

Mur längs med husvägg som är cirka 50 cm hög, potentiell plats för uppställning av byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag undrar om det är möjligt att sätta en 0.5m spira mellan foten och ramen? Alternativet är att köpa fötter som är 1.5m höga men då det blir både dyrare och mer tungjobbat.

Spira:
https://www.stallning.se/byggstallning/modulstallning/stallningsdelar/spira-med-tapp

De fötter som ingår i paketet går att ställa mellan 5-55cm så det blir precis på gränsen, dessutom skulle det vara trevligt att komma 50cm högre upp på gaveln.
 
Borde fungera om dom passar i varandra.
 
G
Till min "Delta" ramställning finns det korta ramar med olika höjder just för detta ändamål, själv köpte jag en 500mm ram.
 
G OMathson skrev:
Till min "Delta" ramställning finns det korta ramar med olika höjder just för detta ändamål, själv köpte jag en 500mm ram.
Ja jag har sett dessa men dom funkar väl inte när bara den ena foten ska stå 50cm lägre än den andra?
Ställning med ojämna benhöjder och en röd procentetikett som anger lutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pilsnernisse
  • Laddar…
G
SSSS SSSS skrev:
Ja jag har sett dessa men dom funkar väl inte när bara den ena foten ska stå 50cm lägre än den andra?
[bild]
Nej, då går det ju inte... Skruva ihop grova plank, pallar som underlägg?
 
C
SSSS SSSS skrev:
Så jag undrar om det är möjligt att sätta en 0.5m spira mellan foten och ramen?
Gissar, men det torde rent praktiskt fungera alldeles utmärkt.
Men om du skall bygga en godkänd ställning är det tillverkarens monteringsanvisningar som gäller, och strikt talat ingår det då inte ens några spiror i komponentförteckningen för ramställningen.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Jag beställde nu 0,5m spiror i stål då dom var så pass billiga. Skulle dom inte passa får jag lösa det på annat sätt med uppallning eller köpa långa fötter.

Förstår att den inte blir helt godkänd när man blandar delar men jag ska bara använda ställningen privat hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.