Jag har precis flyttat in i en ny bostadsrätt där fiber finns, men tydligen fanns det bara en fiberdosa i hela lägenheten. Det är en gammal lägenhet så det finns inte så mycket eluttag och tyvärr finns det inget eluttag nära fiberdosan, har ni några tips på hur jag ska göra?

Det finns ett telejack till vänster om dörren som ni ser, jag hoppas elen är dragen så att det gå att göra om det uttaget till ett eluttag.

Eluttaget till vänster i bilden är den närmaste uttaget som finns i lägenheten. Ni ser vart routern är, det är där fiberdosan är.
 
  • Entré med öppen dörr, kablar på golv, router vid fiberdosa, telejack, rosa resväska och skolåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att ta dit en elektriker någon timme och låta denne sätta nytt uttag vid fiberdosan.

Verkar redan vara utanpåliggande kablage så utseendemässigt blir det ingen skillnad mot idag.

Kostnad, någon tusenlapp.
 
Svårt att se på bilden men är det verkligen fiber ut ur dosan rakt in i routern?
Om det är en vanligt ethernet kabel så kan du köpa en färdig patch eller göra en egen och dra till ett lämpligare ställe och där sätta routern.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Routern på golvet ser ut som en Sagemcom 5370E.
Den har ingen ingång för fiber utan bara vanlig gigabit ethernet.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Är det en lägenhet så har du ingen fiber utan bara en vanlig gigabit ethernet.
Fiberomvandlarn sitter i källaren eller på vinden, en till alla lägenheter.
Som nämnt tidigare gå vidare med en kat6 kabel till en bättre plats att sätta router på.
Ganska ful och klumpig installation
 
A adamnordahl skrev:
Det finns ett telejack till vänster om dörren som ni ser, jag hoppas elen är dragen så att det gå att göra om det uttaget till ett eluttag.
Det där fattade jag inte riktigt men generellt sett kan man inte göra om telejack till eluttag. Däremot kan man dra utanpåliggande elkabel och sätta ett eluttag mer eller mindre var som helst.

A adamnordahl skrev:
Ni ser vart routern är, det är där fiberdosan är.
Som många redan skrivit är det där nog ett vanligt ethernetuttag och ingen fiberdosa. Kabeln till uttaget verkar komma i kabellisten ovanpå sockeln från höger i bilden.

Ethernetuttag på vägg med ansluten kabel i kabellist längs sockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med lite (mycket) tur kanske det finns en bättre placering av själva uttaget någonstans "tidigare" ovanför kabellisten.

Välkommen hit för övrigt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
C
Tanken med de där uttagen är att man tar en patchkabel och drar vidare till lämpligt ställe där routern placeras.
Även om man givetvis kan göra tvärtom och låta montera ett eluttag i närheten av uttaget.
Ser t.ex. ut som att det skulle kunna vara lämpligt att borra ett hål till angränsande rum och placera routern där?

Anledningen är att fastighetsnätet dragits i trapphuset och då hamnar uttaget i anslutning till ytterdörren om man inte beställer något "extra".
 
Hur jag hade gjort. Köp en smältlim pistol och en lång patchkabel på biltema (vit). Sen kan du limma fast den på listerna och dra dit där det passar bättre att ha routern.
 
Hur ser det ut i rummet bakom uttaget? Finns el på lämplig plats där? Borde isåfall vara enkelt att borra ett hål i väggen och dra nätverkskabel dit. Lättare än att fixa el till uttagets plats.

Snyggare dessutom utan ful nätverksutrustning på väggen i hallen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Är det en lägenhet så har du ingen fiber utan bara en vanlig gigabit ethernet
Lite väl generellt uttalande där va? Jag har utfört ett gäng med FTTH-installationer i lägenheter åt tex Utsikt, så visst kan det vara fiber hela vägen till lägenheten.
Nu var det inte fallet här.
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Lite väl generellt uttalande där va? Jag har utfört ett gäng med FTTH-installationer i lägenheter åt tex Utsikt, så visst kan det vara fiber hela vägen till lägenheten.
Nu var det inte fallet här.
Jag håller med. Vår lgh byggd 2016-2017 har fiber in i lgh.
/B
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag har installerat fiberomvandlare i lägenheter i Norrportens fastigheter. Om det inte var en lång mardröm så instämmer jag också i att det visst förekommer fiber till enskilda lägenheter.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.