Välj den maskin som Du tror att Du kommer att trivas med!

Tyvärr förstår jag inte vad Du vill ha sagt i andra stycket.

per
 
Haha, fattar inte vad det är med min svenska såhär på kvällen!


Det jag menar är att om man lägger en rätskiva på skivan man vill fräsa i, och använder sig utav det nästan alltid medföljande sidoanslaget så kommer fräsen att luta.

Detta för att anslaget kan inte rida i samma nivå som skivan som man vill fräsa i, då rätskivan ligger på frässkivan och blir på såvis upphöjd!
 
  • bildigen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du skall inte använda sidoanslaget när du fräser efter en rätskiva. Du använder helt enkelt fräsens fot och för längs sidan.

Så här:

all_in_one_guide.jpg
 
Mattiasp,

Vad är det för en fiffig styrskena du använder på bilden?

MVH
Ronnie
 
Jag hittade bara bilden på nätet för att demonstrera pricipen.
 
Och här finns mera information kring den.

Rockler All-In_One Guides

Ursäkta Mattias att jag svarar på en fråga till dig egentligen, men eftersom du länkade in bilden var det enkelt att med lite detektivarbete hitta resten. :)
 
Nu har jag haft väldig huvudbry om vilken fräs jag ska köpa.

Jag ska använda den till ganska små fräsjobb, men många små jobbiga vinklar å hål.

Jag tycker att festool´s sken-system verkar otroligt smidigt, men de kanske är dumt att snöa in på det? Men samtidigt känns enhandsgreppet lite konstigt, jag har kört en del med det vanliga tvåhandsgreppet, (två kuber på varje sida). men de kanske inte är så knäppt när man väl kör?

Va kan man ha för ersättare utav skenan till tex en dewalt?

Passar en vanlig kärcher-damsugare på festools slang? Hjälp mig med de tips ni har!
 
Olni65,

Tack för hjälpen med länken! Det är sådant här som gör forumet så bra!

MVH
Ronnie
 
felaktigt inlägg
 
pernitta skrev:
Det är ett klokt beslut!

Om Du vill hålla igen på kostnaderna så är det ganska enkelt att själv tillverka en styrskena med samma mått som Festool. Se bild.

Och handtaget är nog ett måste tillsammans med stängerna och den lilla stödfoten som monteras till höger på maskinen.

per
Pernitta, var har du fått tag på handtaget och stödfoten? tillhörde de din fräs eller har du tillverkat dom själv?

/Håkan
 
Satt och bläddrade i Jula katalogen igår, dom har något som kallas "Vinkelguide"

"Hjälper dig att alltid hitta rätt vinkel vid sågning, kapning och fräsning med olika elhandmaskiner. Fäst linjalen på plattan som skall sågas, ställ in önskad vinkel och följ linjalen. Steglös inställning upp till 70 grader. Linjalens längd: 55 cm. Svart."


Inte samma styrning som en festool skena men kanske ett alternativ för det mindre jobbet.

/Håkan
 
  • Vinkelguide.JPG
Precis ett sådant system är jag ute efter!

Nu fick ju tråden en lösning tillomed!
 
hahel skrev:
Pernitta, var har du fått tag på handtaget och stödfoten? tillhörde de din fräs eller har du tillverkat dom själv?

/Håkan
Handtaget, de två stängerna och stödfoten ingick i leveransen.

Handtaget - styranslag FS-OF = 484143

per
 
Idag har de skett! Jag har köpt mig en ny handöverfräs :)

Var runt i diverse butiker och kände på grejjorna.


Black o decker, nja, precisionen var fin i "pelarna" och den gick lätt, men gjutningen tex för spånskydd o sug var alldeles för dålig, kunde knappt se igenom. Känndes lite för lågpris.

Festool, mycket trevlig maskin, men kunde inte förlika mig med enhandsgreppet då jag även kommer att köra många små former med den.

Dewalt, också fin precision på grejjorna och en fin känsla, men påtok för dyr, dyrare än festools!

Bosch grön 1300w Kändes mycket fin, rätt handtag, bra spånutsug händig väska. Så den fick det bli, då satsade jag inte så mycket pengar iaf.

Har provkört den och den funkar kalas! och gissa om jag blev förvånad när jag satte igång den och 2stk högintensiva dioder belyste frässtålet och materialet! Sjukt smidigt!

Nackdelen är att man måste hålla knappen inne för att köra, tröttsamt i längden!
 
fräs från Bosch och jag är suuper duper nöjd med den. Har även tillverkat några bottensulor för att passa till min Festool styskena för eventuella behov. Mycke fräckt med dioderrna :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.