Som titeln antyder så är min syn på hantverkare inte så god. Nedan följer ett smörgåsbord av mina fördomar, varsågoda att ta för er och såga mig sedan jäms med fotknölarna. Min åsikt är formad av egna erfarenheter, bekantas vittnesmål och skräckexempel från forumet. Jag är mycket väl medveten om att det finns undantag och syftet är inte att provocera utan att bli motbevisad.

På tok för många projekt slutar med att kunden på ett eller annat sätt känner sig blåst. Resultatet är undermåligt, förseningarna orimligt långa och fakturorna skyhöga.

Grundproblemet tror jag ligger i att hantverkarna har en alltför lättsam situation just nu.
Jag känner en del hantverkare och oavsett deras individuella arbetsmoral, kunnighet etc så har de en sak gemensamt: de är ständigt fullbokade.

Samtidigt som efterfrågan är skyhög, blir medelsvensson allt mindre händig. De har inte kompetensen att ifrågasätta tidsåtgången. Med en fullständigt ovetandes beställare är det klart att en snickare unnar sig en vecka för att gipsa ett sovrum. Någon prispress existerar ju inte, eftersom efterfrågan på hantverkstjänster är alldeles för hög.

När jobbet väl är beställt finns heller ingen anledning för hantverkaren att utföra arbetet på effektivast möjliga vis. Varje extratur till Ahlsell pga slarv vid mätningen genererar ju bara än mer pengar. Timlön, milersättning, fast bilavgift och så vidare. Lite matematik och man inser snabbt att tjänstebilen drar in långt mer pengar än vad den kostar.

Som sagt så känner jag en del hantverkare, och dessutom vistas jag då och då på byggvaruhus dagtid. Jargongen knegarna emellan tyder inte på särskilt mycket respekt för sina kunder. Man sitter och beklagar sig över sin idiot till kund, samtidigt som man trycker i sig Beijers mut-bulle och räknar hem ytterligare en halvtimmes debiterbar tid.

Tillbaka på bygget är det ett evinnerligt pratande i telefon. Vilket får antas vara rent sociala spörsmål, då ingen yrkesgrupp har en aning om vad de andra sysslar med. Förseningar skyller man på andra, och dessutom genererar de ju fler bilresor så hantverkarna själva har ingen anledning att försöka styra upp planeringen.

De flesta anlitar hantverkare för arbetsmoment de själva inte kan eller får utföra på egen hand. Varför har det blivit en allenarådande sanning att hantverkare ska tjäna pengar på materialet? Rörmokare vill inte installera en värmepanna om de inte får sälja dig pannan. Elektrikern rör inte din elcentral om han inte får köpa en komplett, skinande ny hos Ahlsell till fantasipriser.


Är hoppet ute för hantverkarbranschen? Eller har jag bara varit för selektiv och låtit rötäggen påverka min bild för mycket?
 
  • Gilla
  • Ledsen
CarVal och 17 till
  • Laddar…
Det beror nog mycket på att folk inte känner samma lust att skriva av sig på nätet om man har en positiv upplevelse av en hantverkare…

Jag har haft hantverkare till ett antal större projekt genom åren, och just nu håller vi på och bygger nytt. Av ca 20 gånger jag anlitat hantverkare har en gjort ett dåligt jobb. Klart det gått över budget nån gång, men testa själv att räkna på ett större jobb, det diffar alltid i slutändan.

Tror mycket av det du beskriver handlar om att hantverkare arbetar på större områden, och allt mindre behöver förlita sig på ett gott rykte. Till husbygget nu har vi endast anlitat folk vi fått rekommenderade. Snickaren känner vi sen innan, då fick han tipsa om en målare som han kan gå i god för. Elektrikern bor 500 meter bort längs landsvägen. När man har den kontakten mellan hantverkare/kund är det svårare för mig som kund att bete mig som ett as och ställa orimliga krav, och ”viktigare” för hantverkaren att göra ett ordentligt jobb.

Att hantverkaren kan göra lite pengar på materialet är väl inte orimligt i sig, den typen av provision finns väl i de flesta branscher. Telia säljer ju hellre både telefon och abonnemang, än bara det ena?

Med det sagt, klart det är en riskbransch när så många knappt vågar skruva upp en hylla själv, och blir helt beroende av någon annans tjänster…
 
  • Gilla
  • Älska
BlackDragon och 6 till
  • Laddar…
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Som titeln antyder så är min syn på hantverkare inte så god. Nedan följer ett smörgåsbord av mina fördomar, varsågoda att ta för er och såga mig sedan jäms med fotknölarna. Min åsikt är formad av egna erfarenheter, bekantas vittnesmål och skräckexempel från forumet. Jag är mycket väl medveten om att det finns undantag och syftet är inte att provocera utan att bli motbevisad.

På tok för många projekt slutar med att kunden på ett eller annat sätt känner sig blåst. Resultatet är undermåligt, förseningarna orimligt långa och fakturorna skyhöga.

Grundproblemet tror jag ligger i att hantverkarna har en alltför lättsam situation just nu.
Jag känner en del hantverkare och oavsett deras individuella arbetsmoral, kunnighet etc så har de en sak gemensamt: de är ständigt fullbokade.

Samtidigt som efterfrågan är skyhög, blir medelsvensson allt mindre händig. De har inte kompetensen att ifrågasätta tidsåtgången. Med en fullständigt ovetandes beställare är det klart att en snickare unnar sig en vecka för att gipsa ett sovrum. Någon prispress existerar ju inte, eftersom efterfrågan på hantverkstjänster är alldeles för hög.

När jobbet väl är beställt finns heller ingen anledning för hantverkaren att utföra arbetet på effektivast möjliga vis. Varje extratur till Ahlsell pga slarv vid mätningen genererar ju bara än mer pengar. Timlön, milersättning, fast bilavgift och så vidare. Lite matematik och man inser snabbt att tjänstebilen drar in långt mer pengar än vad den kostar.

Som sagt så känner jag en del hantverkare, och dessutom vistas jag då och då på byggvaruhus dagtid. Jargongen knegarna emellan tyder inte på särskilt mycket respekt för sina kunder. Man sitter och beklagar sig över sin idiot till kund, samtidigt som man trycker i sig Beijers mut-bulle och räknar hem ytterligare en halvtimmes debiterbar tid.

Tillbaka på bygget är det ett evinnerligt pratande i telefon. Vilket får antas vara rent sociala spörsmål, då ingen yrkesgrupp har en aning om vad de andra sysslar med. Förseningar skyller man på andra, och dessutom genererar de ju fler bilresor så hantverkarna själva har ingen anledning att försöka styra upp planeringen.

De flesta anlitar hantverkare för arbetsmoment de själva inte kan eller får utföra på egen hand. Varför har det blivit en allenarådande sanning att hantverkare ska tjäna pengar på materialet? Rörmokare vill inte installera en värmepanna om de inte får sälja dig pannan. Elektrikern rör inte din elcentral om han inte får köpa en komplett, skinande ny hos Ahlsell till fantasipriser.


Är hoppet ute för hantverkarbranschen? Eller har jag bara varit för selektiv och låtit rötäggen påverka min bild för mycket?
Du har naturligtvis rätt i stort.

Om man har möjlighet att tjäna 5 - 50 tkr mer än normalt på ett jobb så gör de flesta det oavsett bransch.

Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med om ett par lågkonjunkturer och när fastighetspriserna sjunker då minskar också jobben vilket leder till arbetslöshet bland hantverkarna och därmed lägre priser. Men vi har nu haft en nästan 20 årig uppgång av fastighetspriserna och hantverkarna har då möjlighet att ta sin del av kundernas värdeökning.

Med detta sagt gäller det här alla branscher mer eller mindre. Jag har nu själv varit med om en otrevlig upplevelse inom svensk sjukvård (privata vinstdrivande vårdbolag) där läkarna inte har försökt att bota mig utan hållit mig lagom sjuk för att suga ut pengar från Landstinget med otaliga dyra undersökningar. Man har gjort flera 100 tkr på mig under snart ett år för en åkomma som hade kunnat botas på 1 månad.

En friskförklarad patient tjänar man inga pengar på längre.
 
  • Gilla
  • Ledsen
J.A.Olsson och 4 till
  • Laddar…
Mina erfarenheter av hantverkare som jag anlitat genom åren har hitils alltid varit bra.
Jag kan göra mycket själv och mig går det inte att "lura" då jag oftast är påläst innan jag beställer hantverkare.
Med det sagt har jag inte råkat ut för nån som försöker lura eller dra ut på tiden.
Alla har varit ärliga och gjort så gott dom kan.

Folk har en felaktig bild vad hantverkare kostar, antar det ska vara princip gratis. Mitt tips är att man lär sig göra så mycket som möjligt själv.

Vad folk snackar sinsemellan när dom är och hämtar varor på bygghandeln ska man nog inte dra för stora växlar. Många gillar att snacka skit helt enkelt, hur är det på eran egna arbetsplats? ;)
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
A
När vi beställt hantverkare så har vi alltid gjort det med fast pris. Jag vet att det förmodligen blir dyrare men det blir inget tjafs om hur lång tid det tar att köpa material osv. Och blir det något fel så gör dom om tills det blir bra. Den modellen har funkat bra för oss. Men visst är det inte så lätt att vara en bra beställare och tänka på allt. Inte heller lätt att vara en bra inspektör och granska arbetet när det är klart. Båda dom grejerna kräver lite erfarenhet av eget arbete, eller nån släkting/vän som kan hjälpa till. Och tillägg eller ändringar under arbetets gång ska man nog försöka undvika för där kan det bli tjafs i efterhand. Men det är svårt att få hantverkare till småjobb, i så fall bättre samla ihop saker till ett större jobb tror jag.
 
  • Gilla
J.A.Olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att en stor del av de problem som finns i fastighetsbranschen beror på att för få ungdomar vill utbilda sig till de olika fastighetsjobben. Det gör att arbetsgivarna har inte så många att välja på, på grund av efterfrågan så måste man anställa och man får ta de som finns. De flesta är naturligtvis bra, men om någon inte är det så är det svårt att byta ut en anställd. Ett annat problem är att Sveriges väljare vill ha partier som inte är så förtjusta i företagare. Det i sin tur gör att de som jobbar i fastighetsbranschen inte är så pigga på att starta eget då det är en brant uppförsbacke i början jämfört med att vara kvar som anställd. Fler företag ger större konkurrens
 
  • Gilla
J.A.Olsson
  • Laddar…
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Som titeln antyder så är min syn på hantverkare inte så god. Nedan följer ett smörgåsbord av mina fördomar, varsågoda att ta för er och såga mig sedan jäms med fotknölarna. Min åsikt är formad av egna erfarenheter, bekantas vittnesmål och skräckexempel från forumet. Jag är mycket väl medveten om att det finns undantag och syftet är inte att provocera utan att bli motbevisad.

På tok för många projekt slutar med att kunden på ett eller annat sätt känner sig blåst. Resultatet är undermåligt, förseningarna orimligt långa och fakturorna skyhöga.

Grundproblemet tror jag ligger i att hantverkarna har en alltför lättsam situation just nu.
Jag känner en del hantverkare och oavsett deras individuella arbetsmoral, kunnighet etc så har de en sak gemensamt: de är ständigt fullbokade.

Samtidigt som efterfrågan är skyhög, blir medelsvensson allt mindre händig. De har inte kompetensen att ifrågasätta tidsåtgången. Med en fullständigt ovetandes beställare är det klart att en snickare unnar sig en vecka för att gipsa ett sovrum. Någon prispress existerar ju inte, eftersom efterfrågan på hantverkstjänster är alldeles för hög.

När jobbet väl är beställt finns heller ingen anledning för hantverkaren att utföra arbetet på effektivast möjliga vis. Varje extratur till Ahlsell pga slarv vid mätningen genererar ju bara än mer pengar. Timlön, milersättning, fast bilavgift och så vidare. Lite matematik och man inser snabbt att tjänstebilen drar in långt mer pengar än vad den kostar.

Som sagt så känner jag en del hantverkare, och dessutom vistas jag då och då på byggvaruhus dagtid. Jargongen knegarna emellan tyder inte på särskilt mycket respekt för sina kunder. Man sitter och beklagar sig över sin idiot till kund, samtidigt som man trycker i sig Beijers mut-bulle och räknar hem ytterligare en halvtimmes debiterbar tid.

Tillbaka på bygget är det ett evinnerligt pratande i telefon. Vilket får antas vara rent sociala spörsmål, då ingen yrkesgrupp har en aning om vad de andra sysslar med. Förseningar skyller man på andra, och dessutom genererar de ju fler bilresor så hantverkarna själva har ingen anledning att försöka styra upp planeringen.

De flesta anlitar hantverkare för arbetsmoment de själva inte kan eller får utföra på egen hand. Varför har det blivit en allenarådande sanning att hantverkare ska tjäna pengar på materialet? Rörmokare vill inte installera en värmepanna om de inte får sälja dig pannan. Elektrikern rör inte din elcentral om han inte får köpa en komplett, skinande ny hos Ahlsell till fantasipriser.


Är hoppet ute för hantverkarbranschen? Eller har jag bara varit för selektiv och låtit rötäggen påverka min bild för mycket?
Hej, vad jobbar du själv med?
 
Helt rätt aldrig mer Hantverkare mer än nödvändiga delar som lagen kräver resten gör man själv.
 
  • Gilla
lillatorpet93 och 4 till
  • Laddar…
Ser man hantverkare som människor i första hand blir det enklare att handla upp tjänster. Skurkar blir inte sårade av att förfrågare antar att de är banditer. Ärliga människor kliver iväg från frågor som osar av misstänksamhet. Sättet man handlar upp filtrerar bort just de som man skulle vilja anlita.

Skriver inte mer här. Startade för en tid sedan en tråd i ämnet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-och-anlita-kvalificerade-hantverkare.441137/

Mvh Findus
 
  • Gilla
J.A.Olsson och 3 till
  • Laddar…
Bowman
Ännu en joho nähä tråd.
Jag kan sammanfatta den redan nu.

Ena sidan har aaaldrig blivit ”lurade”
Vilket givetvis beror på att dom inte fattat det, eller sticker huvudet i sanden av prestigeskäl, alternativt är hantverkare själva.

Sen alla andra, som inser och förstår bedrägerierna och är blåögda nog att tro att man kan få alla andra att förstå/erkänna att så är fallet i verkligheten faktiskt, och att om bara alla förstår kommer det bli ändring.

Alla branscher/yrken som är svåra att kontrollera/bevisa effekt, funkar så här till 1000%
Bilverkstäder, mäklare, kiropraktor, homeopati och hantverkare såklart osv osv.

Den oupplyste kunden ses som ett byte som skall skjortas upp så mycket som möjligt. Den upplyste skyr man som pesten för det är en besvärlig kund..

:seenoevil:
 
  • Gilla
  • Wow
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
väntat på rörmokaren över ett år nu. Men jag klarar mig. Hade väl varit skönt att ha det färdigt.
Elektrikern jag anlitat är bra, billig timpeng och han har det mesta materialet i sin bil så han okynneskör inget. Han tar inte betalt om han skulle komma hit och kolla på ett jobb utan skriver isåfall upp om han behöver åka och köpa något.

Dock ska jag ha ny laddbox till bil. Inser att den branschen bara är så sinnessjuk att vi blir blåsta. jag ska betala ca 10800 kr, då ingår installation, laddbox, balanserare och sladden till bilen. 10 meter sladd i marken.

DOCK så skall installatören inte gör något alls, han ska koppla in sladden i centralen, borra ETT hål, sen ska han trä tråden genom markröret JAG ska lägga ner. Sen 4 skruvar på garaget och stoppa i sladdarna.
Det vill säga att de tar alltså 21600 kr varav 10215 kr är jobbet.
I mina ögon är den del av elbranschen riktigt jävla rutten och äcklig. Att borra ett hål i väggen ger jag max en kvartjävel, trä en sladd i markrör 4 minuter, att skruva in kabeln i elcentralen kan väl inte ta flera timmar?

Det jobbet ska inte min egna elektriker göra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag känner mig alltid lurad när jag anlitar hantverkare. Det känns alltid som att man betalar för onödiga timmar, och materialet kostar minst det dubbla mot om jag hade köpt det själv.

Själv jobbar jag med IT, och kan ibland fakturera 2500 kr för 10 minuters jobb (minsta debiterbara tid är en timme). Kunderna är företag och kommuner. Alla pengarna hamnar inte i min ficka, det är ett stort företag jag jobbar för. Men jag inser ju att vi luras värre än de hantverkare som lurar mig.
 
  • Gilla
IVMI och 2 till
  • Laddar…
här är ett exempel från installationen av min box. ca 10 meter i marken blir det.
Nu har jag ju råd med det. Men menar de på fullaste allvar att de tar 36 kr meter för att dra fast en kabel i mitt rör och dra ut de på andra sidan?
Om det stämmer så ska jag vara på plats och dra den åt honom.

Prissättningstabell för kabeldragning i mark, 36 kr/m för befintlig dragtråd och 18 kr/m utan dragtråd.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
B
Jag har ju skrivit ett antal gånger om mina erfarenheter av hantverkare. Under mina 40 år av renoveringsbehov, både i lägenhet och hus, så är det inte många hantverkare som jag kan känna, borde vara stolta över sitt jobb. Jag ska ta några exempel av båda sorter. Att man sedan i här blir surt bemött med ”gör jobbet själv, för fan” det får man väl ta, antar jag. När någon är så lättkränkt, brukar det oftast handla om att man kommit sanningen för nära och det är jobbigt att se på sig själv utifrån. Man vet att man gör ett skitjobb eller blåser kunder, men man tar det som att det är okej, då det är brist på hantverkare och kunderna ”skriker” efter en.

Detta med yrkesstolthet verkar ha försvunnit för längesedan. För många har det kanske inte ens funnits där, någonsin…. Att sedan klaga på kunder som tar hantverkare från andra länder som jobbar för halva pengen, det blir ju löjligt. Visst jobbet blir kanske inte perfekt, men det har bara kostat hälften. Jag betalar gärna mer OM jobbet utförs på ett korrekt, proffesionellt sätt. Men att bli blåst fast till högre peng, är helt åt helvete!

Ska ta några exempel på både bra och dåligt från byggsvängen. Min erfarenhet kommer både från inhyrda hantverkare, somt långa förhållanden med killar som haft egen byggfirma. Jag har sett och hört hur snacket går och man slutar verkligen aldrig att förvånas. Jag börjar med några bra hantverkare:

+ En elektriker från Spånga, han var guld. Jobbade metodiskt, gjorde snygga raka dragningar. Sa att han jobbade alltid som om han gjorde jobbet åt sig själv. Det är en bra inställning! Borde fler ta efter i alla branscher.
+ En snickare, jobbade snabbt och proffesionellt med vår tillbyggnad. Gick med på att jobba tillsammans med min man och snickaren var den som höll tiderna. Jobbade på exakta tider, 30 min lunch, slutade 16.30. Varje dag. Han hade bokat in andra kunder efter oss och det var viktigt för honom att hålla tider. Hur många gör det?

Dessa killar skulle jag gärna velat klona. Vilka underbara yrkesmän! Det finns fler, men detta var bara ett par exempel som jag spontant tänkte på.

Den andra gruppen skulle kunna bli riktigt stor, men orkar inte skriva ner alla och må dåligt av minnen de väcker. För det är ju inte bara allt skit med att bråka som kommer upp. Det är oro, förtvivlan, ilska, sorg, maktlöshet, ensamhet. Att hantverkare inte gör sitt bästa till ett rimligt pris kommer alltid att kännas för djävligt. De ställer till med så mycket. Saker som grämer en många år senare, alltmedan de redan gått vidare till nästa projekt….

- En röris skulle dra rör och montera saker i ett litet duschrum med toa och handfat. Kom till oss, jobbade max en till två timmar innan han åkte iväg. Sa att han hade andra jobb han måste jobba vidare med. Nästa dag upprepades proceduren. Denne procedur upprepades vid sex (6) tillfällen. Sedan kom fakturan. Där hade rörisen debiterat oss för samtliga resor, tur och retur, samt tagit dubbla materialkostnader (vi hade en lista från Ahlsells). Till råga på allt, upptäcktes en vattenläcka i angränsande rum ett år senare, då vi såg fuktgenomslag i väggen bakom en barnsäng. Vid öppnandet av väggen upptäckte vi att rörisen inte satt silikon i genomföringen av rör och skruvar. Det kostade oss mycket mer än att reparera skadorna. Vi oroade oss mycket för om vår nyfödda baby tagit skada av att sova mot en vägg där det bevisat fanns mögel pga slarvet från rörisen. Rörisen var som uppslukad av jorden och vi hade ingen att konfrontera.
- En hantverkare skulle göra klart en liten grovingång. Ytan var 120 x 200, med tre dörröppningar. Inte många ytor att jobba med. Kakel på väggarna och klinker på golvet. Spånväggar fanns redan på plats. Det skulle gipsas, spacklas, primas, kaklas, monteras en dörr. Väggar tak och golv. När han var uppe i 93 timmar, sa jag att nu fick han sluta. Då var han fortfarande inte klar. Jag började inse att han blåste mig på timmar. Ni kan ju själva räkna ut hur mycket det lilla lilla utrymmet kostade mig.
- En annan hantverkare lät mig betala för tiden, trots att han snackade drygt en timme i telefon varje dag och raggade nya jobb. Tog långa luncher omkring två timmar och kallade det för att han handlade material. Hade han glömt något, fick jag betala även den tiden och detta hände trots att han ”handlat” material på lunchen. Han lät mig betala fullt materialpris dag för dag, men vägrade att ge mig originalkvitton. Dessa hade gått in i hans bokföring och därför kunde jag endast få mobilfoton.

Skulle kunna ta oändliga exempel på sådana ”hantverkare” ”yrkesmän”. Usch. Blir trött bara av att tänka på dem. Helt samvetslösa egoister, som tycker man ska vara tacksam eller som en här skrev till mig tidigare ”- Gör jobbet själv för fan”. Ska det verkligen vara så här? Tänk om det fanns en lista på bra duktiga prisvärda stolta yrkesmän, som man kunde kontakta. Vilken lycka och till vilket förfång för alla som dagligen och gladeligen gör upp oss kunder. Kanske vi borde starta en tråd här där vi kan rosa duktiga skickliga verkliga hantverkare och på så sätt tipsa varandra? ❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
J.A.Olsson och 6 till
  • Laddar…
A adamwaallgren skrev:
Det beror nog mycket på att folk inte känner samma lust att skriva av sig på nätet om man har en positiv upplevelse av en hantverkare…
Det citerade är en viktig poäng, men jag har försökt att basera mina fördomar främst på egna erfarenheter.
Din post hamnar i skålen med generellt positiva helhetsupplevelser, även om jag tycker det är problematiskt att man ska behöva vänners rekommendationer för att slippa gå på minor.

T TheGame skrev:
Mina erfarenheter av hantverkare som jag anlitat genom åren har hitils alltid varit bra.
Folk har en felaktig bild vad hantverkare kostar, antar det ska vara princip gratis. Mitt tips är att man lär sig göra så mycket som möjligt själv.
Vad folk snackar sinsemellan när dom är och hämtar varor på bygghandeln ska man nog inte dra för stora växlar. Många gillar att snacka skit helt enkelt, hur är det på eran egna arbetsplats? ;)
Kul med ännu en nöjd kund! Jag har själv drivit eget och vet att arbetskraft kostar, så gnällspikar utan förståelse för det lyssnar jag inte på. Min kritik baseras på fall där det sakligt blivit oskäligt dyrt.

Du har helt rätt angående snacket arbetare sinsemellan. Det låter nog inte så trevligt i lunchrummen på landets vårdcentraler, juristbyråer, detaljhandel etc. heller. På mina arbetsplatser har det varit likadant, men jag vill påstå att de som gnäller mest också är de som är sämst på sitt jobb!

I IVMI skrev:
Hej, vad jobbar du själv med?
Jag har varit inom turistnäringen, verkstad/vaktmästeri och utveckling/kontor så lite av varje. Just nu ägnar jag mig åt fysikstudier men tar mig an snickarjobb ibland för att dryga ut kassan.

Bowman Bowman skrev:
Alla branscher/yrken som är svåra att kontrollera/bevisa effekt, funkar så här till 1000%
Bilverkstäder, mäklare, kiropraktor, homeopati och hantverkare såklart osv osv.
Det har du nog rätt i. En anledning till att kunder har extra svårt för hantverkarna (och givetvis bilverkstäder) är kanske att det är en av få yrkesgrupper man anlitar som privatperson. Jag skulle t ex inte få för mig att anlita en jurist om jag inte råkat sätta mig ordentligt i skiten, alternativt vet att det finns rejält med pengar att tjäna på det. Många yrkesgrupper fakturerar mestadels andra yrkesgrupper, och då svider de hutlösa timpriserna inte lika illa.

I övrigt har jag mest fått medhåll verkar det som, tråkigt nog. Jag uppskattar såklart allas svar men efterlyser svar från hantverkarna själva! Berätta, var är mina tankevurpor? Vad glömmer jag att beakta?

Jag har diskuterat saken i verkliga livet också och kan rapportera en sak som flera hantverkare vittnar om, nämligen hur kundernas förberedelser inför besöket blir allt sämre. Ta en målare i min närhet. Förr om åren hade kunden generellt förberett genom att plocka ned gardiner och burit ut möbler och prydnader så att det bara var att sätta igång. Numera händer det sällan. Dels bidrar det såklart till att antalet debiterade timmar blir fler, men det kanske också vittnar om en annorlunda (sämre/nedvärderande) syn på hantverkaren? Jag vet inte, men jag tycker att det är intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.