B byron v2 skrev:
Den staplingen är som gjord för mögel och fukt. Både i byggnaden och veden.

Jag har en vedbod som om de packas max för in 12. Jag brukar ha in 10 om året. Boden är helt oisolerad men sluten och ventilerad.

Hade samma problem ett år. Veden återfuktad sig mer eller mindre efter den staplade in pga kondens på plåttaket som droppade ner och när det blev varmt i Boden ångade fukt från veden.

Jag satte in en Kinavärmare med fläkt.
[bild]

Satte den på timer fullfläkt och fullvärme en timme varje sena kväll under första månaden efter instapling.

Räckte för att slippa den cirkulerande fukten vid snabba värmeomslag. Aldrig ett spår av mögel eller det minsta fukt efter det.

Kostar 25 liter diesel som jag blandar med 10 liter sparad spillolja. Dvs max 35 liter bränsle per säsong. Gäller att få bort den där kvarvarande extrafukten man får in även om veden är väl torkad.
Tack för tipset! :)
Hur borde jag stapla istället?
 
A
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Tack för tipset! :)
Hur borde jag stapla istället?
En rad som gjort sedan ett par ribbor.
sedan trava igen.
Sedan kan du också lägga vedträn på snedden så kommer det mer luft i traven.
Eller så travar du den nya veden ute ovanpå tex lastpall och sedan täcker över... Så kan du hämta där när behov finns...
 
  • Gilla
DropDeadMyLove och 1 till
  • Laddar…
En första torkning görs på platsen där veden klyvs, gör inget om den bara ligger i en hög utan täckning.
Sedan kan den tas in i ett luftigt vedförråd utomhus och efter en vinter så är den klar att elda till nästa höst.
Går bra att även ligga travat ute men med någon form av tak.
Först efter det tar man in den om man vill ha ett vedförråd inomhus.
Är ingen exakt vetenskap utan man får anpassa sig efter förutsättningarna och den plats man har, men även hur veden är, torrgran eller frisk björk. Köper man sin ved är den ju olika torr.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
En första torkning görs på platsen där veden klyvs, gör inget om den bara ligger i en hög utan täckning.
Sedan kan den tas in i ett luftigt vedförråd utomhus och efter en vinter så är den klar att elda till nästa höst.
Går bra att även ligga travat ute men med någon form av tak.
Först efter det tar man in den om man vill ha ett vedförråd inomhus.
Är ingen exakt vetenskap utan man får anpassa sig efter förutsättningarna och den plats man har, men även hur veden är, torrgran eller frisk björk. Köper man sin ved är den ju olika torr.
Jag tycker det är meningslöst att torka över en hel vinter dvs 18 månader typ.

Tar man veden i hyfsad tid har du under 20% redan på några månader under bra förhållande.
Jag tog tex en gran i oktober. Den har legat klyvd ute och mäter 25% idag.

Så ved torkar bättre än man tror.
Dock är det inget bra att ta in ved inomhus innan den torkat ur. Då blir det fukt och mögel.

De sista %en. Kan man torka till inne men absolut inte blöt ved I slutna utrymmen.
Blir som ångbastu
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
kundved kapas som kund beställt.
övrig ved kapas rakt in i vedskjul..
Sedan så har jag massor av ved som kapas ute och klyvs vart efter..
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Jag tycker det är meningslöst att torka över en hel vinter dvs 18 månader typ.

Tar man veden i hyfsad tid har du under 20% redan på några månader under bra förhållande.
Jag tog tex en gran i oktober. Den har legat klyvd ute och mäter 25% idag.

Så ved torkar bättre än man tror.
Dock är det inget bra att ta in ved inomhus innan den torkat ur. Då blir det fukt och mögel.

De sista %en. Kan man torka till inne men absolut inte blöt ved I slutna utrymmen.
Blir som ångbastu
Precis det jag skrev, "hur veden är, torrgran eller frisk björk". Eller sälg, ek, etc, eldar du inte samma år eller när på året veden är kapad/klyven. Torrträd kan du ta året runt,

Men även vad veden används till, värma ett hus med vedpanna som kanske drar i sig 20 kbm kontra lite kamineldande på 1-2 kbm.

Och det är ganska skönt att ha lite liggande ved att ta till vilket flera upptäckte i vintras;)
 
  • Gilla
DropDeadMyLove och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En första torkning görs på platsen där veden klyvs, gör inget om den bara ligger i en hög utan täckning.
Sedan kan den tas in i ett luftigt vedförråd utomhus och efter en vinter så är den klar att elda till nästa höst.
Går bra att även ligga travat ute men med någon form av tak.
Först efter det tar man in den om man vill ha ett vedförråd inomhus.
Är ingen exakt vetenskap utan man får anpassa sig efter förutsättningarna och den plats man har, men även hur veden är, torrgran eller frisk björk. Köper man sin ved är den ju olika torr.
Då blir det nog bättre till nästa år då :) jag har ett ställe utomhus som är luftigt men har tak.

Kan jag stapla veden på liknande sätt där? Eller gör jag helt fel? På det stället har jag staplat på lastpallar och en bit ifrån väggen.

Veden som redan ligger i vedboden (den på bilderna) ska jag låta den vara staplad som den är eller tippa omkull allt så det inte ligger så packat? :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ved inomhus som ligger mot vägg riskerar att kunna ge påväxt. Lägg några brädor/läkt mot väggarna och ett litet avstånd mellan vedstaplarna.
Utomhus som du gjort låter bra.
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
Maskintok skrev:
En rad som gjort sedan ett par ribbor.
sedan trava igen.
Sedan kan du också lägga vedträn på snedden så kommer det mer luft i traven.
Eller så travar du den nya veden ute ovanpå tex lastpall och sedan täcker över... Så kan du hämta där när behov finns...
Maskintok skrev:
En rad som gjort sedan ett par ribbor.
sedan trava igen.
Sedan kan du också lägga vedträn på snedden så kommer det mer luft i traven.
Eller så travar du den nya veden ute ovanpå tex lastpall och sedan täcker över... Så kan du hämta där när behov finns...
Jag har ett ställe som är mer utomhus som är luftigt men har tak och några väggar. Långt ifrån lika instängt.

Kan jag stapla veden på liknande sätt där? Som på bilderna. Eller gör jag helt fel? På det stället har jag staplat på lastpallar och en bit ifrån väggen.

Veden som redan ligger i vedboden (den mögliga på bilderna) ska jag låta den vara staplad som den är eller tippa omkull allt så det inte ligger så packat?
 
A
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Jag har ett ställe som är mer utomhus som är luftigt men har tak och några väggar. Långt ifrån lika instängt.

Kan jag stapla veden på liknande sätt där? Som på bilderna. Eller gör jag helt fel? På det stället har jag staplat på lastpallar och en bit ifrån väggen.

Veden som redan ligger i vedboden (den mögliga på bilderna) ska jag låta den vara staplad som den är eller tippa omkull allt så det inte ligger så packat?
Låt den vara.
Den kommer att torka på.
Och möglet kommer att ge sig...

trava som du gjort ute, det kommer att bli bra. (y)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Låt den vara.
Den kommer att torka på.
Och möglet kommer att ge sig...

trava som du gjort ute, det kommer att bli bra. (y)
Tack :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Tack :)
Varsågod.
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
B
Klyver man ved före påsk brukar den vara lagom att stapla in runt midsommar eller ett par veckor senare. Från vår till midsommar låter jag veden liga ute i en hög på lastpallar (för att slippa markfukt), men inget tak eller liknande. Brukar därefter stapla in lite ved i taget, när det varit torrt i några dagar.

Det går att skippa lastpallen, men då torkar ju nedersta delen (typ 15 cm från marken) dåligt. Jag har lastpallar över så jag använder dem för att det hjälper torkningen, men jag hade ju inte köpt nya lastpallar bara för ändamålet.

Klen ved som på bilden upplever jag att den hinner torka och kan eldas samma år, om man håller de tiderna. Är det lång grov pannved av täta träslag, eller om man klyver veden sent / på sommaren så kan jag tycka att man bör försöka elda det året efter. Veden torkar mycket långsammare i juli jämfört med maj, pga ökad relativ fukthalt.

Staplar man halvtorr ved är det bra om man försöker hålla en distans mellan både staplar och vägg, för att undvika mögel. Ser lite tätt ut mellan staplarna (och ventilationen är för dålig som flera påtalat).

Jag kan tycka att vedboden bör dimensioneras för 2års normalförbrukning av ved. Ibland blir ju vintern kall (eller som i år med extrema elpriser) vilket gör att förbrukningen går upp, då tar inte veden slut. Med två års ved behöver man heller aldrig elda halvtorr ved, vilket ger lägre vedförbrukning i längden. Köper man färdig ved så behöver man inte lita på att den är torr från leverantören heller om man kör med den strategin.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag staplar min ved "stjälpt" i burar. Jag kastar alltså bara in den i burar byggda av hundgårdsgaller med plåttak. Burarna är precis där jag har vedkyven. En del ved ligger så hela tiden och annan ved flyttas till ett annat hus där den staplas ute i vedbod.

På så sätt slipper jag stapla veden men "betalar " med att det tar mer plats. Det är tillräckligt luftigt för att veden ska torka utan att mögla.

Inomhus förvaras bara två dagarsförbrukning. Det som går idag och imorgon, två större ställ där en fylls på varje dag.
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
Det är nu på våren det torkar som bäst.
Häkta av dörr och fönster och låt det blåsa igenom vedboden så kan du nog låta veden ligga. Sen minst ha fönstret stående öppet på glänt resten av året. Se till att det glipar lite i dörren.
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.