Om du skulle bygga helt nytt badrum idag, skulle du våga ha inbyggda installationer?

  • Antal röster
    41
Hej på er!

Ska bygga nytt hus och nu frågar arkitekten hur vi vill att badrummet skall inredas och då specifikt hur vi ställer oss till inbyggda armaturer så som dusch, blandare och toalett.

Min spontana åsikt är att det finns sjukt snygga och coola lösningar där allt är inbyggt men ser problem gällande tätskikt och reparationer/byte. Frågan jag ställer till mig själv är om det är värt risken? (som jag ser det)

Hur tänker ni själva, vad har ni för egna erfarenheter?
 
Lite varierat. En duschblandare skulle jag inte välja inbyggd. Räkna med att den behöver bytas ut minst en gång i badrummets livscykel.
Om den skall bytas om 10 år, även om typen går att byta utan att öppna tätskiktet, så kan man inte räkna med att samma typ, eller annan som är kompatibel existerar om 10 år.
Inbyggd toacistern känns säkrare. Själva cisternen är rimligt att tro att man kan ha i 20-30 år. Reservdelar till toastolar, som inloppsventil brukar finnas i 20-30 år.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
När det gäller inbyggnadsblandare, så har sortimentet varit rätt begränsat för sådana som fungerar med våra krav på tätskikt. Möjligt att det blivit bättre på senaste året.
 
H hempularen skrev:
När det gäller inbyggnadsblandare, så har sortimentet varit rätt begränsat för sådana som fungerar med våra krav på tätskikt. Möjligt att det blivit bättre på senaste året.
Ja, det har varit min uppfattning också men nu verkar det finnas mycket att välja på så det kanske är vanligt nu för tiden trots allt.
 
Kanske borde omformulera min fråga lite till helt enkelt fråga: Är det någon som har haft någon typ av problem med sina inbyggda installationer i sitt badrum?
 
Det är troligen inte mer problem än utanpåliggande installationer. Problemen är just de som @hempularen nämner, dvs att det är svårare att reparera och byta ut saker den dagen det blir problem.
 
L Ludde76 skrev:
Ja, det har varit min uppfattning också men nu verkar det finnas mycket att välja på så det kanske är vanligt nu för tiden trots allt.
Kolla att de verkligen är godkända. Det har funnits rätt mycket på marknaden som uppfyllt VVS krav, och därför sålts som ”godkända”, men som inte uppfyllt branschregler för tätskikt.
Och som sagt de som är godkända idag, finns troligen inte kvar på marknaden när det är dags för utbyte om typ 10 år. Och i många fall är det strikt beroende av en viss inbyggnadsbox, som bara fungerar för just den blandartypen.
 
För toalett så finns det två sätt att bygga in den. Antingen att vattencisternen är utanför tätskiktet, typ sitter på andra sidan väggen gömd i en garderob i sovrummet. Tveksamt ur vattenskadesynpunkt...
Eller att cisternen är inbyggd i en konstruktion, som i sig är innanför tätskiktet. Då är det ju ur vattenskadesynpunkt ingen skillnad mot en traditionell toalett. Så byggde jag i mitt förra bardum, kändes tryggast.
 
H Halling skrev:
För toalett så finns det två sätt att bygga in den. Antingen att vattencisternen är utanför tätskiktet, typ sitter på andra sidan väggen gömd i en garderob i sovrummet. Tveksamt ur vattenskadesynpunkt...
Vem gör ens nå sånt?
Har det varit tillåtet i ett annat rum? Försäkring tänkte jag.
 
Jag sitter och kollar på inbyggnadsblandare till duschen nu, funderar på Grohe ”Grohtherm smartcontrol”, hansgrohe raindance och tapwells varianter. Någon som har erfarenhet av deras kvalitet? Alla finns med vattentäta boxar som är godkända av säkervatten med vissa tätskikt. Vad jag förstått är tapwells fördel att hela boxen är tillgänglig utifrån om man tar bort luckan. Grohe och HansGrohe kan man komma åt termostaten utifrån, men om det skulle börja läcka utanför den eller dess behållare är det jobbigare. Då behöver man knacka sönder en platta för att komma åt mer och det e såklart en risk för tätskiktet. Ang. grohe’s variant så funderar jag specifikt på knapparna/rattarna och hur kvaliteten är på dem?

ang inbyggnadswc så aka vi ha det också, blir troligtvis en Tece med påse som också då är ”godkänd” med vissa tätskikt att ha inne i väggen, främst vald pga platsbesparingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.