holmberg87 holmberg87 skrev:
Idag är det premiär, pumpen installerades! Gick snabbt och även rätt snabbt att få pumpen, i princip direkt från fabrik. Det är långs lev.tider nu men den här mindre modellen gick bättre.

Så nu provar vi och jag får lära mig alla funktioner. Använder inne och utgivare nu och golvvärmeslingornas shuntar är helt öppna så pumpen får styra kurvan helt själv i början.
Återstår att dra en nätverkskabel för att få den uppkopplad och ska bli väldigt intressant att se elförbrukningen.
Ställde 20 grader inomhus nu.[bild]
jag vet att Nibe rekommenderar att inte använda innegivare till golvvärme pga trögheten utan enbart utegivaren. Står det något om det i din instruktionsbok.
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Idag är det premiär, pumpen installerades! Gick snabbt och även rätt snabbt att få pumpen, i princip direkt från fabrik. Det är långs lev.tider nu men den här mindre modellen gick bättre.

Så nu provar vi och jag får lära mig alla funktioner. Använder inne och utgivare nu och golvvärmeslingornas shuntar är helt öppna så pumpen får styra kurvan helt själv i början.
Återstår att dra en nätverkskabel för att få den uppkopplad och ska bli väldigt intressant att se elförbrukningen.
Ställde 20 grader inomhus nu.[bild]
Grattis. Jag installerade med själv, GSI 4-16 350m2, 2x150m borrhål.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
jag vet att Nibe rekommenderar att inte använda innegivare till golvvärme pga trögheten utan enbart utegivaren. Står det något om det i din instruktionsbok.
Ja det kan absolut vara lite krångligt men installatörerna tycker absolut det ska provas. Jag eldar också en hel del och då är det bra. Är det för trögt i svängarna så klickar man bara bort den styrningen på panelen på 2 sekunder aå nu i början provar vi.
Det brukar gå bra sa dom men kan krångla som du säger
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja det kan absolut vara lite krångligt men installatörerna tycker absolut det ska provas. Jag eldar också en hel del och då är det bra. Är det för trögt i svängarna så klickar man bara bort den styrningen på panelen på 2 sekunder
Alright. Jag antar att det bara är att testa sig fram. Jag gjorde ett försök också men det gick inget vidare och de rummen långt ifrån innegivare. Blev kalla snabbt.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
K kjork skrev:
Alright. Jag antar att det bara är att testa sig fram. Jag gjorde ett försök också men det gick inget vidare och de rummen långt ifrån innegivare. Blev kalla snabbt.
Ja precis bara att testa. Jag har bara 130m2 i 1.5 plan och värmen är väldigt jämn tack vare golvvärmen. Så jag tror det fungerar men lite intrimning innan man är nöjd blir det nog
 
T Tomasmexitegel skrev:
Jag installerade själv bergvärmepump, tog in en borrare och elektriker, kopplade rören, och vips så funkade det. Gick från oljepanna. 2 x 150m hål, CTC GSi 4-16, 350m2 mexitegelhus-68, 22°C hela vintern, 2800kwh/dec, dyr var elen men det kändes lite bättre efter att Maggan bjöd mig på 2000kr. Har solceller så det blev +/0 på 2021.
Det är inte ok att dela med 0 där jag kommer ifrån
 
K Kjell_G skrev:
Det är inte ok att dela med 0 där jag kommer ifrån
Lustigkurre.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Lustigkurre.
Sorry, yrkesskada. Men bra jobbat
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Sorry, yrkesskada. Men bra jobbat
Små tangenter på mobilen.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.