Hej,

Bor i ett relativt utsatt område gällande vind. Jag ska bygga en altan på stenplattor, altanen kommer vara friliggande och inte fästas i huset. Min fråga är hur ska jag fästa en fristående pergola med måtten 3x3,5 meter?

Först tänkte jag bara skruva fast stolparna (95x95) i bärlinan och låta vila på en stenplatta. Men efter att ha läst en del och rädslan för att marken sjunker lite så kommer den endast vara fastsatt i golvregeln (120x45).

Så hur ska jag fästa stolpen? Det finns många alternativ, men hade gärna hört av er proffs hur ni skulle gjort.

Lägger med en bild på skikten, det som gör det jobbigt är att jag har rätt mycket kross som är jobbig att gräva i då den är paddad och klar för att göra altanen på. Vill ju röra krossen så lite som möjligt..
 
  • Schematisk illustration av en altanstruktur med lager av jord, kross och en bärlina på 120x45 mm, avsedd för diskussion om montering av en pergola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan detta vara ett alternativ? Tror ni det håller för ett relativt vindutsatt läge. Dvs såga ur 95x95 stolpen och fästa i regeln med genomgående bult.
 
  • Skiss av en 95x95 stolpe ursågad för anslutning till 45x120 regel med genomgående bultar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar som föregående talare, genomgående bult är det bästa sättet.

/S
 
S steve5432 skrev:
Svarar som föregående talare, genomgående bult är det bästa sättet.

/S
Jag som skrev en kompletterande fråga. Blir det istabilt om man såkar hälften av 95 regeln så hälften står på och hälften löper längs med och skruvas med genomgående bult?
 
Hej! Din plan att jacka ur 45mm och ställa på golvregeln och sen sätta genomgående bult blir en väldigt stark konstruktion. Så hade jag gjort iaf. Men hur kommer pergolan se ut? Kommer det bara vara reglar och sen typ ett "glesat" tak eller skall du ha typ solsegel eller va de heter?
 
S Snickarkirre skrev:
Hej! Din plan att jacka ur 45mm och ställa på golvregeln och sen sätta genomgående bult blir en väldigt stark konstruktion. Så hade jag gjort iaf. Men hur kommer pergolan se ut? Kommer det bara vara reglar och sen typ ett "glesat" tak eller skall du ha typ solsegel eller va de heter?
Bara 4 stolpar sen överliggare. Vi har det rätt blåsigt här så vill inte att det knäcks och flyger in i huset
 
Okej ja men då blir ju vindfånget inte lika kraftigt! Men bultar du fast den så där så sitter dom kvar där. Skall pergolan blåsa in i huset så måste inprincip hela altanen lyftas. Du får nog dock sätta snedsträvor från pelarna till taket för att stabilisera upp den lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.