Hejhej!
Jag skulle behöva lite råd. Jag har ett badrum där det står en duschkabin. Duschkabinen står där för att det en gång i tiden stod en tvättmaskin där och det är framdragen el bakom. Det är ju självklart inte el där nu men hålet i väggen är ju kvar. Vi skulle vilja ta bort kabinen och bara ha blandaren på väggen med draperi istället. Finns det någon möjlighet att täcka igen hålet så att vi kan ha rinnande vatten där utan att det blir fuktskador?
Duschkabin i ett badrum med röda väggar och träpanel i taket, bredvid ett fönster och en toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål i vägg bakom duschkabin markerat för elinstallation, behov av täckning för att förhindra fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Svetsa en bit matta så blir det tätt. Men badrummet är ju så till åren att jag antar att det inte går att hitta en matta.

Så kanske en enklare lösning är tillräcklig? Fäster Tec7 på våtrumsmatta?
 
Fyll upp hålet med silikon och sätt något snyggt utanpå .typ ett doslock så ska det säkert bli tätt . Sen kan det ju se lite udda ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag skulle vara lite tveksam till iden. Du har ju en del andra hål och skador på mattan som det ser ut. Visst, tillräckligt mycket silicon så borde det mesta bli tätt. Borde...

Hur fäster du blandaren på väggen sen? Enligt branchregler ska den fästas i solitt material, dvs du måste ha en regel bakom. Men det kanske du kan hitta? Nu bryter väl så mycket annat mot regler här, men sunt förnuft säger att blandaren ska sitta väl fast, man kan ju t.ex. hålla sig i den när man halkar i duschen, dumt om den lossnar och drar ned väggen då.

Andra rör/fästen i närheten, är dom 100% vattentäta? När dom gjordes så var det tänkt att bara vara bakom tvättmaskinen, så man kanske inte tätade riktigt så noga som man faktiskt ska?

Har du tillräckligt fall på golvet, eftersom det inte är avsett som duschutrymme från början? Så du inte står med en sjö ut i hela badrummet varje gång du duschar.

Är det riktigt gammal golvbrunn så ska klämringen bytas efter ett tag. Moderna är självspännande, men det var dom inte för länge sedan. Så länge kabinens vatten går via ett rör ned i brunnen idag så kanske det är ok, men när vattnet flödar överallt så kryper det in under mattan?

Vill bara att du tänker efter före. Det är någon som har fegat ur och ställt en kabin där en gång i tiden, kanske hade dom en anledning till det?
 
  • Gilla
Naworon och 4 till
  • Laddar…
Låter ju lite mer avancerat än vad jag tänkt. Det får nog vara som det är fram tills renovering
 
  • Gilla
Halling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.