I många gamla hus är det ju ojordade installationer. Ger en jordfelsbrytare där samma skydd som om det vore jordfelsbrytare OCH jordat i anläggningen ?
Om det inte finns varken JFB eller jordning, löser inte säkringen ut om man kommer i kontakt med tex en felaktig, strömförande (ojordad) spis? Finns det något alternativ till att göra om hela anläggningen till jordad installation? Är väl ganska omfattande jobb att göra om hela anläggningen……
 
För att en säkring ska utlösa krävs stora strömmar normalt 6, 10 eller kanske även 25 A, dessa stömmar är direkt dödliga. En JFB bryter vid 30 mA dvs 0.03 A.
En JFB skyddar dig även i exemplet med den strömförande spisen (det går ut ström genom fasen som inte "kommer tillbaka" i nollan).

Installera alltid JFB!
 
Mikael_L
swefan skrev:
I många gamla hus är det ju ojordade installationer. Ger en jordfelsbrytare där samma skydd som om det vore jordfelsbrytare OCH jordat i anläggningen ?
Japp !!
Om det inte finns varken JFB eller jordning, löser inte säkringen ut om man kommer i kontakt med tex en felaktig, strömförande (ojordad) spis?
Nope, du är död långt innan. Man har antagligen förvandlats till en bit kol innan 6A+ har nåtts.
Finns det något alternativ till att göra om hela anläggningen till jordad installation? Är väl ganska omfattande jobb att göra om hela anläggningen……
Alternativet är att endast installera JFB.
Har man en mycket gammal anläggning, säg mer än 40år, bör man ändå överväga att dra om all el. Man kan nämligen dö lika lätt och lite oftare genom att brinna inne. (oftare = vanligare, typ)
Senast jag pillrade i nåt gammalt var i mitten av 90-talet, och då var det ett hus från 1943 (dvs 50 år gammal inst). Bara man nuddade sladdarna föll all isolering av. Det var bara att sätta igång och byta rubbet, annars hade jag vägrat att sova där.

Hyfsat omfattande, men sen sover man bättre och har förmodligen ett hus som är lite mer värt.

Om man inte utökar med fler uttag och sånt så tror jag dock att det faktiskt inte är så jätteblodigt att endast byta kablar, uttag och strömbrytare. Men för det mesta är man ju sugen på att minst fördubbla antalet elfunktioner.
Men det kan kanske någon av yrkesmännen här svara på, alltså hur omfattande det är att endast byta kabel + apparater.
 
Jag håller inte med då jordningen tillför ytterligare ett skyddslager.

Att jfb ger en klar förbättring är odiskutabelt men jord plus jfb är alltid bättre iom de felsituatiuoner som jordning hanterar oavsett om jfb är hel eller inte
 
Jag uppfattade frågan som om jordfelsbrytaren fungerar lika bra skyddsmässigt oavsett om det finns jord eller inte. Det tycker jag att man kan svara ja på . Däremot så är ju skyddsjord ett eget skydd. Att kombinera flera skydd skyddar mot fler feltyper.
 
Tack för alla svar! Men det jag inte riktigt fått kläm på ännu är om själva skyddsjordningen ger något ytterligare,extra skydd ihop med en JFB ? Förutom då att den fungerar som ett extra skyddslager om JFB eventuellt skulle gå sönder.
 
Rent teoretiskt om de två skyddsmetoder som du nämner ojordat - skydd genom isolerad miljö och jordat - skydd genom automatisk frånkoppling av matning.

- Skydd genom isolerad miljö som för övrigt inte är tillåten att använda i nyproduktion längre bygger skyddet på att du inte skall få en krets med dig själv som en del i kretsen om du tex håller i en lampa som har ett fel mot jord. Säkringen löser inte ut utan skyddet är att miljön är isolerad ifrån jordpotential.

- Skydd genom automatisk frånkoppling vilket skyddsjordning och säkringar sortera under i standarden SS 436 4000 bygger skyddet på att vid ett jordfel så återleds strömmen till elecentralen och bryter säkringen.

Problemet med skydd genom isolerad miljö är att vi inte hade en fullt ut isolerad miljö i våra hem utan hade bland annat element som var jordade i våra rum och i kök hade man blandat jordat och ojordat genom åren. Bland annat därför tror jag att man 1994 förbjöd byggsättet i starkströmsföreskriften om inte synnerliga skäl fanns.

Jordfelsbrytare ses i skyddssammnahang i föreskrifter och standard som ett kompletterande skydd. Detta skydd kan alltså inte ersätta skyddsjordning och säkringar som skydd utan skall ses som ett komplement till dem. Likaså gäller det för den isolerade miljön.

Har man nuj en gammal anläggning där kalbar och ledningar börjar bli dåliga så tycker jag att man skall byta dem och installera skyddsjordade uttag.
Har man inte jordfeslbrytare men anser sig ha en i övrigt bra ojordad anläggning så tycker jag att man kompletterar den med en jordfelsbrytare eller två för att känna sig säkrare.
 
Undrar hur många äldre lampor av metall som har fått stickkontakten utbytt till en jordad dito av "hempulare" som flyttat till en bostad med enbart jordade uttag? :eek:
 
Tror tyvärr att det är vanligare med "filade" kontakter.

Min farfars viktigaste elkabel var en "tjuv", jordad stickpropp - lampsladd - ojordat skarvuttag.
 
swefan skrev:
I många gamla hus är det ju ojordade installationer. Ger en jordfelsbrytare där samma skydd som om det vore jordfelsbrytare OCH jordat i anläggningen ?
Om det inte finns varken JFB eller jordning, löser inte säkringen ut om man kommer i kontakt med tex en felaktig, strömförande (ojordad) spis? Finns det något alternativ till att göra om hela anläggningen till jordad installation? Är väl ganska omfattande jobb att göra om hela anläggningen……
Jordfelsbrytaren ger ALLTID skydd. En anläggning med ojordade uttag (om det var tillåtet med ojordat då anläggningen gjordes så är den fortfarande laglig) har ändå jordade prylar (spis, diskmasin, elVVB mm) Om man bara använder dubbelisolerade apparater (alla platta stickproppar och de som saknar jordbleck) i sina ojordade uttag så tillför inte skyddsjordningen någonting.

Exemplet med lampan med metallamphållare blir ju inte bättre med ett skyddsjordat uttag om inte själva lamparmaturen byggs om med 3 ledarkabel.

Använder man jordade apparater (t.ex. dator) så bör man överväga att ändra till skyddsjordat.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Exemplet med lampan med metallamphållare blir ju inte bättre med ett skyddsjordat uttag om inte själva lamparmaturen byggs om med 3 ledarkabel.
Vilket just var poängen. Man byter stickkontakt men inte kabel + fixar lampan.

Använder man jordade apparater (t.ex. dator) så bör man överväga att ändra till skyddsjordat.
En dator avsedd att jordas som inte jordas kommer att ha ett nätfilter som inte fungerar. Detta kan i sin tur medföra att man får en potentialskillnad mellan chassi/jord dator och en apparat kopplad till datorn som är jordad. Inte direkt farligt men obehagligt när man kopplar ihop dessa. Har man otur kan datorn eller den andra utrustningen gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.