I min renovering har jag en brunn i duschutrymmet. Jag vill helst ha en 120x100 dusch med skjutdörr, som monteras mot golv. De jag hittar har tät list mot golvet.
Dvs de blir lite som en duschkabin. Mitt problem är då att jag inte har någon möjlighet för ev vatten vid läckage tex i handfat eller toalett, kan rinna in i duschen.

Är det godkänt att montera tät dusch vägg mot golv om resten av rummet saknar egen brunn. eller måste det i så fall finans en andra brunn? (Det är helt omöjligt att komplettera. Flytspackling är klar, dags för tätskikt). Så strider detta mot regler så måste jag tänka om ang duschen.

Skall tillägga jag hatar vikväggar. Ganska trångt för utåtgående dörrar.
Jag struntar i vad som är bäst ur säkerhetssynpunkt, utan främst intresserad av om det är godkänt eller inte!!
Tacksam för svar från branschkunniga:)

574384-2f05ffef7c9a24d5dea8f78d56bf7ad0.jpg
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller [länk] så står det i monteringsanvisningen att man behöver täta med silikon längs golvprofilen för att få det tätt så låter man bli att göra det så lär det ju inte vara tätt.
Jo det är ju för att inte vatten från duschen skall läcka ut i rummet. Man samtidigt kräver ju säker vatten att hela golvet skall ah fall mot brunn. Så det jag funderar på är då om jag monterar en dusch så som i tex dusch byggarnas beskrivning, och för en tät duschhörna. Uppfyller jag då övriga krav i badrummet. Då inget annat vatten från ev vattenläcka/översvämning kommer in till brunnen.

Om jag haft en tvättmaskin i rummet, så hade det absolut varit krav med en brunn till. Min förhoppning är att ett enkelt handfat och WC inte kräver det..
 
BirgitS
Som jag tolkar det så får du inte göra duschhörnan tät. Men det är ditt försäkringsbolag som bestämmer.
 
Kan ju rimligen inte finnas några som helst krav att övrigt läckage ska rinna mot brunn. Visst är det bra om det gör det men det finns ju jättestora badrum där det blir i princip omöjligt och inte har de flera brunnar för det.
 
S Stefan1972 skrev:
Kan ju rimligen inte finnas några som helst krav att övrigt läckage ska rinna mot brunn. Visst är det bra om det gör det men det finns ju jättestora badrum där det blir i princip omöjligt och inte har de flera brunnar för det.
Lite det jag försöker utreda. Läser man tex GVK så skall ju allt vatten kunan rinna mot brunn. Samtidigt skriver de inledande att falls skallgöras så att inte vatten kan läcka ut i angränsade utrymmen vid normal användning.
Vid normal användning kommer ju inget vatten ut på golvet alls, då Dusch hörnan är tät.
Det är ju lite skillnad när man ahr vikväggar, som gör att golvet är öppet.

Men inte lätt att hitta säker info.
 
Ja fast "allt vatten " avser nog där det normalt kommer vatten. Annars skulle det bli jobbigt för det går ju rör med vatten i andra utrymmen där det inte finns brunnar..........
En brunn i ett badrum sitter ju inte primärt där för att skydda mot rör som börjar läcka.
 
När mitt badrum byggdes sattes en glasskärmvägg upp i hörnan, fäst tätt mot golv, men jag ville inte ha glasdörr (nära terrassdörr och nära bastudörr) utan istället vitt duschdraperi. Det fungerar utmärkt och skulle lösa ditt problem.

Såvida du inte har aversion mot draperi... ;)
 
yonna yonna skrev:
När mitt badrum byggdes sattes en glasskärmvägg upp i hörnan, fäst tätt mot golv, men jag ville inte ha glasdörr (nära terrassdörr och nära bastudörr) utan istället vitt duschdraperi. Det fungerar utmärkt och skulle lösa ditt problem.

Såvida du inte har aversion mot draperi... ;)
I vårt stora badrum har jag en duschvägg av glasbetong. Det visade sig dra iskallt, då den satt i källaren, när varmvattnet satte fart på luften. Så där löste vi det "temporärt" med ett duschdraperi. Tanken var att vi skulle göra någon dörrlösning sen.D et är 15 år sen, funkar kanon. Men det är rätt stort. Duschytan är nästan som halva vårt andra badrum:crysmile:

Jag bedömer därför detta badrummet som för litet, då kommer det troligen sprutas ut vatten på golvet hela tiden. Det är bara 2*2,5m. dessutom barnens. Så jag gillar tanken med hyffsat tillstängt..
 
BirgitS
M mojjen skrev:
Men inte lätt att hitta säker info.
Det enda säkra är ju svaret från ditt försäkringsbolag för det är ju de som kommer att avgöra om de vill betala ut pengar när det blir läckage någon annanstans än inne i duschen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda säkra är ju svaret från ditt försäkringsbolag för det är ju de som kommer att avgöra om de vill betala ut pengar när det blir läckage någon annanstans än inne i duschen.
Dom skall å andra sidan rätta sig efter GVK. Så Absolut säkrast hade varit ett utlåtande från någon som kan de reglerna. Mitt försäkringsbolag idag kan vara ett annat imorgon. Svar från en handläggare som ger "fel" info gäller inte osv...
 
:thinking: Jag förstår inte. Jag har draperi just för att det känns mindre trångt. Det är viktigt att draperiet inte går upp till taket så att luftväxlingen gör att draperiet hänger och hindrar vattenstänk.
 
BirgitS
Pröva med att fråga GVK och BKR då.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Pröva med att fråga GVK och BKR då.
Bra ide, har skickat fråga till ett par duchtillverakre...
 
yonna yonna skrev:
:thinking: Jag förstår inte. Jag har draperi just för att det känns mindre trångt. Det är viktigt att draperiet inte går upp till taket så att luftväxlingen gör att draperiet hänger och hindrar vattenstänk.
MEd en 10 åring som går loss så tror jag risken för att det sprejas ut vatten på golvet med drapepri är rätt stor. Känns mer rätt att stänga till. Sen är den delen av väggen som ett ev drapperi skulle vara aktuellt 120 cm, känns som ett brett draperi. Det är nog inte en lösning som tilltalar mig i detta fallet. . .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.