Hej!

Vi har precis köpt vårat egna drömhus som vi nu har börjat renovera, vi har rivit upp alla gamla golv i hela huset, och ser att isoleringen består idag av ca 4cm sågspån under det grus, sand, bark, sten etc..
Tanken är att gräva ur så vi får bort allt skit, och därefter spruta in cellulosa isolering vilket kommer bli direkt på marken, mot gruset..

Men min spontana tanke är att detta tillvägagångssätt är lite galet eftersom vi ska ha vattenburen golvvärme så kommer Markfukten och spillvärme från golvvärmen att bilda kondens vilket kommer göra att cellulosan blir fuktigt.

En annan tanke är att när vi nu idag gräver ur allt "skit" i bjälklaget så ryker det något extremt från det, så fort man kliver på det ryker det minsta lilla. En tanke som slog mig då är att det är så torrt under huset och att Markfukten inte strömmar upp eftersom huset står på bla en stensockel och även att det ligger massa stora sten under allt grus, sand, bark osv..

Till frågan då:
Tror ni det funkar att lägga cellulosa isolering direkt på marken och spånskivor med vattenburen golvvärme på det?

Tack i förhand, Klas från Lidköping.
 
U
Nej du borde inte fylla hela grunden med cellolusa
Du har ju en befintlig trossbotten väll? Som du kan lägga ny isolering på.
Eller har du mullbänk? Vore kanon med lite bilder, gärna en där du skottat bort en del av de skiten som ligger där idag.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej du borde inte fylla hela grunden med cellolusa
Du har ju en befintlig trossbotten väll? Som du kan lägga ny isolering på.
Eller har du mullbänk? Vore kanon med lite bilder, gärna en där du skottat bort en del av de skiten som ligger där idag.
Hej igen!

var nog lite otydligt i mitt första inlägg, det ser ut som såhär just nu när vi har öst ut all (sand,grus,bark,) det ligger fortfarande kvar ett litet lager grus och under ser det ut att vara sprängsten väldigt stora sådana.
Min spontana tanke är då att lägga isoleringen direkt på gruset, eftersom det borde vara god ventilation under gruset vid sprängstenen.
Dessutom är (marknivån) inne mycket högre än ute, vilket tyder på att gruset inte är den riktiga (marken) utan en form av trossbotten.

Ursäkta om jag är otydlig.
 
Det låter som någon variant av mullbänk? Har du några bilder? Hur tänkte du förhindra att isoleringen rinner ner mellan stenarna med tiden?
 
useless useless skrev:
Det låter som någon variant av mullbänk? Har du några bilder? Hur tänkte du förhindra att isoleringen rinner ner mellan stenarna med tiden?
Det ligger ett tunnare lager med grus samt mindre sten kvar i botten på bjälklaget, och det är ganska så rejält pakat så jag har svårt att tro att isloreingen skulle åka emellan sprängstenen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.