M Mamba skrev:
Vad kostar det att göra sig av med skivorna?,en mindre seriös firma dumpade ett stort antal skivor vid en mindre skogsväg där jag bor,jag såg när dom åkte men hann tyvärr inte ta regnr.
de får väl inte ens ta dem till åv för privatpersoner? Antar att de måste ha avtal med nån för miljöfarligt avfall. Som i sin tur hämtar och tar betalt.
 
S Stefan1972 skrev:
de får väl inte ens ta dem till åv för privatpersoner? Antar att de måste ha avtal med nån för miljöfarligt avfall. Som i sin tur hämtar och tar betalt.
tror du får lämna asbest på åvc. med vissa regler
 
A
S Stefan1972 skrev:
de får väl inte ens ta dem till åv för privatpersoner? Antar att de måste ha avtal med nån för miljöfarligt avfall. Som i sin tur hämtar och tar betalt.
När jag körde eternit så tippade man det högst upp i en stor hög på stadens stora soptipp utan några som helst skydd så att vinden säkert skulle gå asbetsfibren att åka in mot staden. Däremot skulle man köra dit det i täckta baljor/flak. Och därifrån skulle fartvinden blåsa ur resterna som inte ville åka av under tippen
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
tror du får lämna asbest på åvc. med vissa regler
Privatpersoner har inte samma restriktioner som proffsen. De kan riva och gräva ner i grönsakslandet, men vill man lämna til annan dvs åvc så gäller ju deras rutiner
 
electroluxaren skrev:
Privatpersoner har inte samma restriktioner som proffsen. De kan riva och gräva ner i grönsakslandet, men vill man lämna til annan dvs åvc så gäller ju deras rutiner
Så här säger stockholm stad:
Materialet ska packas i 0,20 mm byggplast eller motsvarande och tejpas igen tätt. Märkas med Asbest företrädesvis med Asbest tejp. Packa in asbesten i mindre storlekar så att de får plats i inkastet i containern. Större mängder hänvisas till deponierna. Tak- och vägg skivor är inte hushållsavfall, utan bygg och rivningsavfall och därmed inte ett avfall som kommunen är skyldigt att hantera.

Frågan är väl var man får tag i Asbest tejpen :cool:
 
electroluxaren skrev:
Privatpersoner har inte samma restriktioner som proffsen. De kan riva och gräva ner i grönsakslandet,
Menar du att en privatperson kan gräva ner asbest i sitt grönsaksland utan att bryta mot någon lag? Jag hoppas och tror du har fel och tycker nog att exempelvis Miljöbalken stärker min tes.
Utdrag ur Miljöbalken om avfallshantering med information att inte skada hälsa eller miljö.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara tillåtet att gräva ner asbetshaltigt avfall. Den springande punkten är just risken för skada på människors hälsa.

Enligt den här domen var det inte tillåtet: http://extra.lansstyrelsen.se/ebh/S...tsfall/Nedgrävda eternitplattor M 3501-11.pdf

Men läser man domskälen så står det:
"På grund av verksamhetens art, att det är en ridbana som både harvas och rids regelbundet, bedöms risken för att eternitplattorna kommer upp i dagen och smulas sönder som relativt stor."
Så gräver man ner dom på ett mer skyddat ställe borde det vara ok...
 
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Hej, jag utsattes för asbest när jag gick bygg 1987.
Vi skulle byta fasad på ett hus, och eternitplattorna slogs bara sönder och revs ner och dammade rejält.
Har precis gjort hälsokontroll utan någon anmärkning. Är du orolig, så ta ett snack med Doktorn. Mvh André!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
electroluxaren skrev:
min uppfattning var att TS var orolig för cancer rent generellt och inte av asbestdos från polsk hantering
Han var orolig för cancer pga asbets pga pga hanteringen på den arbetsplats han varit på.
Läs inlägg nr 1 några gånger till.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
K Kebabgifflar123 skrev:
Idag så jobbade jag som elektriker då jag skulle installera elledningar i ett nytt attefallshus. Samtidigt höll de på att sanera asbest i det stora huset. Vad jag hörde var det asbest skivor och rörisolering. Samtidigt står jag och ska installera el i lilla huset. Sen kommer polacken med skottkärra med asbest skivorna och tappar lite asbest och han häver i allt i ett par big bags säckar i förrådet i attefallshuset. Det dammar inne i förrådet i samma hall som jag är i. Och jag skriker till honom och han verkar inte fatta att asbest är farligt. Och bara ”No problem this is fine its no many exposed”

Nu till min fråga. Hur är det egentligen att bli utsatt för asbest? Vad bör man göra i sådana situationer? Kommer jag få cancer och dö? Många frågor som snurrar. Min farfar var takläggare och han fick lungcancer troligen pga eternitplattor. Kommer jag oxå få cancer nu?
Det är asbetsdammet som är farligt om du utsätts för det ofta. Man får som anställd inte sanera asbets om man inte gått en särskild utbildning. Förr gjordes bromsbelägg till bil av asbets. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mesoteliom
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att en privatperson kan gräva ner asbest i sitt grönsaksland utan att bryta mot någon lag? Jag hoppas och tror du har fel och tycker nog att exempelvis Miljöbalken stärker min tes.
[bild]
Så gäller det där bananskal också
allt kan tolkas olika :D
 
  • Text på skärm som listar lagkrav för avfallshantering i samband med byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text från avfallshierarki enligt svensk lagstiftning med fem steg för hantering av avfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electroluxaren skrev:
Privatpersoner har inte samma restriktioner som proffsen. De kan riva och gräva ner i grönsakslandet, men vill man lämna til annan dvs åvc så gäller ju deras rutiner
Vilken kommun bor du i som får gräva ner sopor av allt slag?

Här får man absolut inte gräva ner avfall. Och man får inte ens komma in på tipparna om det inte är förslutet innan man kör in där. Lite taffatt det måste vara där :p
 
D Dublin skrev:
Så här säger stockholm stad:
Materialet ska packas i 0,20 mm byggplast eller motsvarande och tejpas igen tätt. Märkas med Asbest företrädesvis med Asbest tejp. Packa in asbesten i mindre storlekar så att de får plats i inkastet i containern. Större mängder hänvisas till deponierna. Tak- och vägg skivor är inte hushållsavfall, utan bygg och rivningsavfall och därmed inte ett avfall som kommunen är skyldigt att hantera.

Frågan är väl var man får tag i Asbest tejpen :cool:
Tejpen är ju mest för att det är enkelt. Men den kan köpas av privatpersoner tex här:
https://www.swedol.se/tejp-50-mm-x-...8&indexName=production_swedol_sek_sv_products
 
S Självlärd skrev:
Tejpen är ju mest för att det är enkelt. Men den kan köpas av privatpersoner tex här:
[länk]
Jo, det är klart att jag fatta att det var sån tejp, men när vi pratar om asbestplattor, etc så blev det ju en rolig syftningsproblematik att skriva så istället för att skriva "tejp märkt Asbestavfall".
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
PSA testet var nog mer menat som skämt. Men det är nog större risk med prostata cancer än lungcancer pga asbest .
Möjligt, men i så fall ett dj...t dåligt skämt till TS som är orolig och frågar/ber om råd i ett visst konkret fall - dvs asbest, och inget annat. (Det finns ju massor av andra faror att oroa sig för men det frågade inte TS om.)
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.